Prima pagina

Piata panourilor publicitare, aproape de duopol

07.08.2003, 00:00 23



Concentrarea pietei panourilor publicitare (de outdoor), inceputa in urma cu mai multi ani, s-ar putea finaliza, neasteptat, in urmatoarele luni. Churchill Media, al treilea jucator de pe piata, este pe cale de a fi vanduta de proprietarul sau, fondul suedez de investitii Oresa Ventures, iar printre potentialii cumparatori se afla Euromedia, liderul pietei, afirma surse apropiate tranzactiei.


O achizitie a Churchill Media de catre Euromedia ar crea un jucator cu o cota de piata de peste 60%, dubla fata de cea a principalului concurent, compania Exclusiv Media, cu o cota de 25 - 28%.


In plus, Euromedia si Exclusiv ar ajunge sa domine categoric piata, cu o cota cumulata de aproximativ 85%.


Conform surselor citate, Oresa Ventures are in prezent trei oferte pentru vanzarea Churchill Media, insa cele mai mari sanse le are Euromedia, companie controlata de un alt fond de investitii, american - Advent International.


Cornel Marin, reprezentantul Oresa Ventures in Romania, si Adrian Draghici, directorul general al Euromedia, nu au dorit sa comenteze pe marginea informatiilor privind tranzactia.


Oresa Ventures a investit in Churchill Media incepand cu 1998, pornind de la o participatie de 30%. Treptat, in urma unor majorari de capital, fondul suedez a ajuns actionar majoritar, cu o detinere de 60%.


La inceputul acestui an, Oresa a inceput pregatirile pentru vanzarea companiei, achizitionand si participatiile celorlalti doi actionari ai Churchill Media: Innova Capital, alt fond de venture capital, si un om de afaceri britanic, fondatorul companiei. In urma acestor tranzactii, valoarea investitiei Oresa in Churchill Media a ajuns la aproximativ 3,5 milioane de dolari.


Anul trecut, compania a fost restructurata si din punct de vedere operational, renuntandu-se la panourile care nu aduceau suficiente venituri.


Demersurile pentru vanzarea companiei au inceput in urma cu cateva saptamani, pana in prezent existand trei oferte, una a Euromedia si alte doua ale unor companii straine, afirma sursele citate.


Negocierile pentru vanzarea Chruchill Media s-ar putea finaliza in urmatoarele doua luni iar tranzactia va reprezenta punctul final (sau aproape final) al unui proces de consolidare a pietei inceput in 1999.


Euromedia, liderul actual al pietei, a fost creat in urma achizitiei Monopoly Media de catre Advent International, care detinea deja o companie de outdoor in Romania - Europlakat. Advent a fuzionat apoi cele doua societati si a creat actualul lider de piata, cu o cota de 50%.


Alta tranzactie importanta, care a marcat si intrarea unui strategic pe piata a fost achizitia Exclusiv Media de catre o divizie a grupului media News Corp, controlat de magnatul media Rupert Murdoch. Vanzatorul a fost atunci omul de afaceri Elan Schwartzenberg, ramas presedinte al companiei.


Exclusiv Media, sau Newscorp, s-au aflat de altfel printre numele vehiculate in jurul tranzactiei de vanzare a Churchill Media.


"Nu am depus nici o oferta pentru Churchill Media, nici in nume personal, nici in numele companiei", afirma Elan Schwartzenberger.


Piata de publicitate a atras in ultimii cinci ani investitii de cateva zeci de milioane de dolari din partea fondurilor de investitii, oamenilor de afaceri sau chiar investitorilor strategici.


In 1998, anul intrarii fondurilor de investitii in afacerile romanesti de outdoor, se estima o dublare a pietii pana in 2002 - 2003.


Numai ca, lovita de evolutia proasta a cheltuielilor de publicitate in general (cauzata de caderea economiei), de scaderea tarifelor practicate de televiziuni si de amplasarea ilegala a unui numar important de panouri, piata de outdoor a avut o evolutie dezamagitoare in ultimii trei ani.


In 2003, cheltuielile nete totale alocate publicitatii outdoor au fost de aproximativ 12 milioane de dolari, nivel aproape egal cu cele din 2002 si 2001.


Anul trecut, gradul mediu de ocupare a panourilor per total piata a fost de aproximativ 60%. De altfel, supracapacitatea a fost una din cauzele scaderii tarifelor si a valorii pietei.


Piata totala de publicitate s-a cifrat anul trecut la 120 - 130 de milioane de dolari, in usoara crestere fata de 2001. Pentru anul acesta este asteptata o continuare a tendintei de revigorare.


Segmentul de outdoor reprezinta aproximativ 10% din piata totala de publicitate.


Oresa Ventures este unul din cele mai active fonduri de investitii din Romania, cu participatii la Flanco (lant de magazine pentru electrocasnice), La Fantana (servicii de furnizare a apei potabile) si Credisson (consumer finance). Fondul a vandut pana in prezent actiunile detinute la Brewery Holdings (bere), Motoractive (leasing) si Medicover (servicii medicale).


Advent International este unul din cele mai importante fonduri de venture capital din lume, cu investitii de cateva zeci de milioane de dolari in actiuni Mobifon (Connex), Euromedia si Brewery Holdings (exit in 2000)


Advent a lansat de curand si o oferta publica de preluare, prin Bursa de Valori Bucuresti, a producatorului de medicamente Terapia Cluj - Napoca.
laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO