Prima pagina

Profi deschide inca un magazin "hard discount"

08.06.2001, 00:00 48



Societatea Profi Room Food, membra a grupului belgian de distributie alimentara Louis Delhaize, intentioneaza sa creeze in Romania un lant de 100 de magazine de tip "hard discount", sub brand-ul Profi.

Ieri a fost deschis la Timisoara cel de-al treilea astfel de magazin, care a a€oinghitit" circa 1,5 milioane de marci germane.

Pana acum, firma si-a concentrat atentia pe Timisoara, unde functioneaza cele trei magazine Profi din Romania.

"Intentia noastra este a extinde reteau de magazine Profi in Romania. Deocamdata am deschis trei magazine, dar tinta noastra este ca numarul acestora sa ajunga la 100.

Initial ne vom concentra in partea de vest a tarii si vom continua extinderea si dincolo de Carpati", a declarat Rino Tizzanini, directorul general al Profi Rom Food.

Prima intentie de extindere a lantului de magazine a vizat Oradea, dar afacerea a cazut din cauza neintelegerilor intre firma si autoritatile locale in ceea ce priveste terenul.

Primaria a cerut pentru concesionarea suprafetei de 3.000 de mp solicitata de Profi Room Food un pret de 125.000 lei/mp/an, suma considerata inacceptabila pentru firma.

In aceste conditii, Profi nu a obtinut terenul, iar municipalitate a decis sa-l scoata la licitatie. Investitia pe care Profi ar fi facut-o la Oradea s-ar fi ridicat la 12,6 miliarde de lei.

Magazinele Profi au o structura standard, identica in orice oras sau tara, cu o suprafata de 1.000 de metri patrati. Aici se comercializeaza in principal produse alimentare (85%) si produse de stricta necesitate, nealimentare.

Publicul tinta este cel care prefera chilipirurile, acesta fiind si atuul magazinelor de tip "hard discount" - un rulaj mare a marfii prin desfacerea produselor la preturi mici. Primele doua magazine din Timisoara, deschise anul trecut, au in medie 1.500 - 2.000 de clienti pe zi.

Grupul Delhaize, din care face parte si Profi Rom Food, opereaza in 11 tari, reteaua sa de distribitie numarand peste 2.000 de puncte de desfacere.

In Romania, grupul belgian a incheiat anul trecut un parteneriat cu Mega Image privind achizitionarea a 51% din actiunile lantului de magazine cu acelasi nume.

In prezent pe piata romaneasca se intalnesc toate tipurile moderne de vanzare: hipermarket, supermarket si cash and carry, iar interesul marilor companii straine din domeniu este in crestere.



Delhaize, pe o pita de retail de 4 mld. dolari

In 1999, Delhaize a inregistrat vanzari de 14,3 miliarde de euro, iar anul trecut acestea au crescut la 18,2 miliarde de euro, cu 27,2% mai mult decat anul anterior. Anul trecut, grupul a avut un profit de 187,7 milioane de euro.

Grupul Delhaize este proprietarul a 22 de hipermarketuri Cora, are 212 supermarketuri Match, 29 de magazine Truffaut, cu articole de gradinarit, 200 de hard discount-uri Profi, magazine de animale si un magazin virtual. Toate acestea sunt raspandite in Franta, Belgia, Luxemburg si Ungaria.

La mijlocul lunii martie a acestui an, Delhaize Group s-a asociat cu European Marketing Distribution (EMD), cel mai mare grup de achizitii european, cu vanzari in valoare de 118 miliarde de euro in 15 state europene.

Statutul de membru al Delhaize Group in cadrul EMD vizeaza doar activitatile sale europene: Delhaize Belgia, Alfa-Beta (Grecia), Delvita (cel mai mare lant de supermarketuri din Republica Ceha si Slovacia, care si-a inceput activitatea in 1991 ca un joint venture cu compania locala Bratri) si Mega-Image (Romania). Celelalte operatiuni ale Delhaize Group, localizate in Statele Unite ale Americii si Asia, nu participa la aceasta asociere.

In urma acestui parteneriat, Delhaize Group va obtine o mai buna experienta in privinta gestiunii preturilor de achizitie la produsele alimentare. In plus, EMD va permite Delhaize Group sa combine achizitiile de produse alimentare si marci nationale cu activitatile similare ale altor distribuitori alimentari europeni.

European Marketing Distribution detine o cota de 14,3% din piata europeana, incluzand si pietele in curs de dezvoltare din Europa Centrala.

In ultimii ani pe piata romaneasca de retail si-au facut aparitia marile lanturi comerciale, prin intermediul primelor supermarketuri organizate in stil occidental. Cu toate acestea comertul romanesc ramane, potrivit analistilor, extrem de fragmentat si implicit ineficient.

Piata bunurilor de larg consum din Romania a fost in anul 2000 de circa sase miliarde de dolari, iar anul acesta este estimata o crestere de 5%.

Din piata totala a bunurilor de larg consum, piata de retail este de circa patru miliarde de dolari. In aceste conditii marile companii straine din domeniu au fost interesate de piata romaneasca, interesul lor manifestandu-se in investitii consistente.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels