Prima pagina

Romanii consuma carti de 25 mil. $ pe an

30.11.2001, 00:00 27



Printre nenumaratele mituri pe care le au romanii despre ei insisi se numara si cel potrivit caruia poporul roman citeste mult. Probabil insa ca mult si ieftin. Vanzarile de carte din Romania sunt de circa 25 milioane de dolari anual, cu mult sub potentialul pietei si mult mai putin fata de alte tari din zona.

Ungaria, de pilda, la o populatie de 10,3 milioane locuitori, are vanzari anuale de carte de aproximativ 70 milioane de dolari, in timp ce o singura editura occidentala poate sa aiba vanzari de 100 milioane de dolari pe an.

In timp ce in Romania se editeaza 12.000 titluri pe an, in Germania numarul de titluri este de aproximativ 80.000.

Iar daca in Romania un tiraj de 30.000 de exemplare este considerat un tiraj extraordinar (tirajul mediu fiind de aproximativ 3.000 de exemplare), in Occident acelasi tiraj ar fi considerat ca fiind aproape confidential.

Prima explicatie pentru faptul ca doar aproximativ 10% din potentialul pietei este exploatat, dupa cum sustin unele surse, ar fi cea de ordin economic.

Din cauza saraciei, oamenii vin si la targurile de carte mai mult pentru discounturi. La fel si la editia din acest an targului de carte Gaudeamus, care se desfasoara in aceste zile in Bucuresti, unde reducerile de pret pot ajunge si la 20%, in functie de politica fiecarei edituri.

"La un targ din Occident vanzarea de carte este interzisa, spune vicepresedintele grupului All, Nicolae Fundi.

"La un targ de carte ar trebui sa se intalneasca editurile, tipografiile si distribuitorii, nicidecum sa vina cititorii sa cumpere carti cu pret redus. Nu cred, de asemenea, ca scopul targului trebuie sa fie acela de a aduce la cunostinta aparitiile editoriale, pentru ca pentru asta exista alte mijloace."



Cartile necesare si bune au succes, nu cele ieftine

In fiecare an, editorii se plang ca piata cartii este in criza. Totusi, targurile de carte sunt neincapatoare si ca numar al vizitatorilor, si ca numar al editurilor expozante, semn ca este o afacere care merge.

Cu peste 120 de titluri lansate anul acesta si vanzari estimate la aproximativ 70 miliarde lei, editura RAO este una din editurile cu cele mai bune vanzari de pe piata," insa directorul general Ovidiu Enculescu nu este deloc multumit.

"Nu e bine deloc," spune el. "Nu e bine pentru ca statul ne ia prea multi bani in loc sa ne ajute. Impreuna cu alte edituri, lucram la un proiect de lege prin care dorim sa ne acordam la legislatia comunitara, in care TVA-ul pentru carte sa fie zero sau sa fie foarte redus."

Infiintata in urma cu zece ani, editura All estimeaza o cifra de afaceri pentru acest an de aproximativ 120 miliarde de lei, potrivit vice-presedintelui sau, Nicoale Fundi. El spune ca in cei zece ani de cand a intrat in aceasta afacere, a invatat ca o carte nu se vinde daca e ieftina, ci daca e necesara si buna.

"Editorii sunt de acord ca trebuie urcat pretul, dar le e frica," spune el. "In timp ce in Polonia un manual costa aproximativ 15 DM, in Romania el se vinde cu 5 DM."

O alta mare problema pietei este incoerenta relatiilor editor-retea de distributie-cititor.

"Noi am distribuit aproximativ 65% din productia noastra de carte, inclusiv cea pe luna noiembrie, insa dureaza prea mult pana avem un feed-back (raspuns-n.red.) din reteaua de distributie," spune directorul de marketing al editurii All, Anca Salvator.

"Aflam de impactul unei carti abia dupa sase sau noua luni, ceea ce e foarte mult."

Responsabilul de marketing al Editurii Est, Dana Mihai, spune ca recuperarea banilor de la difuzori este o adevarata problema.

"Foarte greu se recupereaza banii," spune ea.

"Nu e o retea de difuzare mai puternica si e foarte greu sa lucrezi cu ei pentru stocuri. Cat despre librarii, modul de prezentare conteaza foarte mult: daca ti-o aseaza intr-un loc in care nici nu se vede sau intr-o pozitie in care nu poti vedea despre ce este vorba, degeaba o mai expun."

Ce spune veriga lipsa- distribuitorul- asa cum, pe parcursul discutiilor, au numit-o mai multi interlocutori?

Potrivit directorului retelei de distributie Diverta, Octavian Radu, cartea trebuie tratata ca oricare alt produs, iar din tratament nu trebuie sa lipseasca reclama.

"E nevoie de orientare pentru cititorii care nu au timp sa se informeze despre toate titulurile care exista pe piata," spune el. "De obicei, editorii sunt oameni care trateaza cu sufletul problema cartii. Asa incat primul lucru care cade cand se stabileste bugetul, este promovarea si distributia."

O situatie speciala o reprezinta manualele scolare, al caror statut este reglat de Ministerul Educatiei. "Spre deosebire de celelalte carti, in cazul manualelor difera atat sistemul de promovare, cat si targetul," spune directorul general al editurii Prognosis, Georgeta Moldovan.

"Difuzarea se face in foarte mica masura in librarii, deoarece in cea mai mare parte se face stand de vorba cu directorii scolilor, inspectori, deci fata in fata. Stabilitatea sau instabilitatea pietei de manuale consta in hotararile ce vin de la minister."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO