Prima pagina

Shell simte gustul profitului

11.07.2003, 00:00 10

Shell Romania SRL, filiala gigantului anglo-olandez Shell de pe piata interna de distributie a carburantilor, a realizat in primele cinci luni ale acestui an un profit de circa 10 mld. lei (300.000 $) la o cifra de afaceri de 58,7 mil. $.
Ramane de vazut daca este vorba despre un profit conjunctural sau sustenabil pentru intregul an, avand in vedere ca Shell Romania a avut pierderi aproape in fiecare exercitiu financiar din 1992 incoace, de cand activeaza pe piata interna de retail a carburantilor. #leadend#
In 2002, compania a reusit sa-si reduca pierderile pana la 3,3 mld. lei (100.000 $) comparativ cu anul anterior, cand nivelul acestora a fost de 113 mld. lei (3,8 mil. $). Cifra de afaceri a fost anul trecut de 4.167 mld. lei (126 mil. $), cresterea in dolari fiind de circa 43% fata de anul anterior.
De fiecare data, companiile internationale precum Shell, MOL (Ungaria) sau Agip (Italia) au sustinut ca pierderile inregistrate sunt provocate de faptul ca piata interna nu este liberalizata, ceea ce permite principalului jucator, SNP Petrom, sa practice o politica de preturi, care nu tine cont de cotatia titeiului de pe piata internationala.
Cum de a reusit totusi sa faca Shell Romania profit in perioada mentionata? Oficialii companiei nu au putut da un raspuns pana la inchiderea editiei ZF.
Insa, surse din piata au spus pentru Ziarul Financiar ca "in prima parte a anului au fost margini destul de bune pentru companiile care au importat produse petroliere, cand cotatiile de pe piata internationala desi au fluctuat mult datorita razboiului din Golf, s-au dus mult mai jos decat cele de pe piata interna". Recent, un alt importator de carburanti pentru piata interna, Lukoil Downstream Romania SRL (operatorul grupului rus Lukoil pe piata romaneasca) a raportat in premiera un profit de 2,5 mil. $ in primele cinci luni ale anului.
Shell Romania opereaza pe piata interna o retea de 81 de benzinarii, potrivit ultimelor informatii disponibile. Anul trecut, Shell si Agip au fost singurele companii internationale de pe piata care nu au mai investit in extinderea retelelor de distributie, ceea ce a alimentat zvonurile ca ambii operatori negociaza o eventuala vanzare a statiilor din Romania. MOL, OMV, Lukoil si Rompetrol au anuntat investitii de zeci de milioane de dolari in urmatorii ani pentru a se apropia de Petrom, care detine circa 50% din piata, potrivit unor estimari.
Investitiile Shell pe piata romaneasca a carburantilor se ridica in prezent la aproximativ 100 mil. $.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO