Prima pagina

Spaniolii, anchetati de Bruxelles pentru subventionarea Renault

16.11.2001, 00:00 19



Comisia Europeana a lansat, in aceasta saptamana, o ancheta privind un sprijin financiar in valoare de 18 milioane de euro acordat de guvernul spaniol constructorului francez de autovehicule Renault, cu scopul de a convinge compania sa aleaga ca obiectiv al unui proiect de investitii o fabrica din Spania, in detrimentul uzinelor de la Mioveni - Romania si Bursa - Turcia informeaza Mediafax.

"Exista acest drept al regiunilor de a acorda subventii pentru dezvoltarea unor activitati, cum este cazul la Valladolid" a declarat pentru Ziarul Financiar, Radu Hetco, director comunicare la Renault Romania.

Cu toate acestea nu este insa cazul unei concurente intre fabrica din Valladolid si fabrica din Romania deoarece in cele doua locuri nu se produc motoare similare.

Astfel, in timp ce la Bursa si Valladolid se produc motoare pentru gama Renault medie, la Mioveni se produc motoare S7j care echipeaza Dacia SupeRNova.

Finantarea, acordata anul trecut, este o etapa a unui program in baza caruia Renault intentioneaza sa-si sporeasca productia de motoare de pe piata europeana, de la 1,6 milioane de unitati, in anul 1998, la 3 milioane de unitati, pana in 2005.

In acelasi interval de timp, productia zilnica a uzinei spaniole Valladolid va creste cu 1.200 de motoare, la 6.000 de unitati, insemnand 1,35 milioane de unitati anual.

Valoarea investitiei Renault se ridica la 129 milioane de euro si consta in instalarea unei noi linii de productie, care sa permita fabricarea concomitenta a motoarelor pe benzina si motorina.

Autoritatile spaniole si-au justificat finantarea prin posibilitatea ca Renault sa fi ales ca investitia sa nu fie realizata la Valladolid, ci la una dintre uzinele din Romania sau Turcia.

Potrivit reglementarilor Comisiei Europene privind ajutoarele de stat pentru industria producatoare de motoare auto, inainte ca o astfel de finantare sa fie acordata este necesara efectuarea unui studiu care sa analizeze, prin comparatie, costurile implicate in cazul fiecarei uzine avute in vedere.

Prin investigatia demarata in privinta acestei investitii, Comisia Europeana va stabili daca finantarea indeplineste criteriul impus pentru ajutoarele de stat pentru industria producatoare de motoare auto.

In acest scop, autoritatile de la Bruxelles le-au cerut celor spaniole sa elaboreze, in termen de o luna, un raport cu datele acestui caz.

La preluarea producatorului auto roman Automobile Dacia in 1999, Renault s-a angajat sa investeasca mai multe sute de milioane de dolari in retehnologizare.

Compania franceza a investit de atunci la Pitesti aproape 100 de milioane de euro in modernizarea motorului si a cutiei de viteze la modelele existente, iar costul planurilor de modernizare din acest an ar putea adauga la aceasta suma inca 150 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO