Prima pagina

Ultimul trend pe piata: lohn in sticksuri

26.10.2004, 00:00 52

Lohnul din industria textila si auto si  incepe sa se aplice si in industria de morarit si panificatie, unde producatorii romani sunt solicitati de marii producatori de profil din Europa sa produca pentru acestia datorita costurilor mult mai mici.
Producatorul de sticksuri Croco Bacau, o afacere dezvoltata de un om de afaceri roman, Damian Mereu, se afla in negocieri avansate cu un jucator din industria de morarit si panificatie din Europa pentru a produce pentru acesta.
"Suntem in negocieri avansate cu doi mari producatori din morarit si panificatie pentru demararea productiei de sticksuri, cracker si breezle care vor fi vandute in sistem private label (marci proprii ale marilor lanturi de magazine) in supermarketurile Aldi si Kaufman", spune Damian Mereu.
El nu a dorit sa faca publice numele celor doua companii cu care se afla in negocieri si nici care este valoarea tranzactiei.
Surse din industria de profil sustin ca una dintre cele doua companii cu care negociaza compania Croco este Intersnacks din Germania care detine marcile Chio si Wolf. Aceleasi surse sustin ca producatorul german este interesat chiar sa preia compania Croco, insa Damian neaga posibilele discutii pe marginea vanzarii. "Nu este deloc adevarat ca as dori sa imi vand afacerea", sustine Damian.
Sistemul de "private label" este practicat de marile lanturi de magazine, de marii distributori care cumpara produse in vrac si le vand marilor retaileri sau de marii jucatori din industria alimentara care pot produce ieftin in Estul Europei dupa care sa le vanda, la randul lor, supermarketurilor.
Compania Croco negociaza un contract pentru productia de 30 de tone/zi (peste 8.000 de tone/an) de crackers si breezle. Capacitatea totala de productie a companiei este de 93 de tone/zi (peste 25.000 de tone/an) din care piata interna sI vanzarile actuale de pe pietele externe acopera doar 55-60 de tone/zi (15.000-16.000 tone/an). "Am definitivat recent o investitie intr-o noua linie de fabricatie si era necesar sa gasim parteneri pentru care sa producem", spune Damian.
Compania a avut anul trecut o cifra de afaceri de 8,5 milioane de euro si este liderul pietei interne a sticksurilor cu o cota de piata, potrivit studiilor firmei de cercetare AC Nielsen, de peste 40%.
"Costurile scazute sunt principalul motiv pentru care marii producatori de profil din strainatate decid sa produca in Romania", sustine Damian.
Aurel Popescu, presedintele Rompan, una din cele doua organizatii care grupeaza producatorii din industria de morarit si panificatie, spune ca mutarea celor de la Croco Bacau este buna. "Pe de o parte e bine pentru ca produsele romanesti ies pe pietele extern iar pe de alta parte pentru ca elibereaza piata interna unde concurenta este foarte puternica", spune Popescu.
Piata interna a sticksurilor, crackersurilor sI a breezle este in declin cu o scadere a volumului vanzarilor de aproape 6 procente in perioada ianuarie-iunie.
 "Am pierdut cote importante de piata in favoarea producatorilor de chipsuri si snacksuri care au demarat in acest an o puternica campanie publicitara pe care noi ceilaltI producatori nu ne-o putem permite", sustine Damian. El afirma ca, in ciuda scaderii pietei, va inregistra in acest an vanzari similare cu cele de anul trecut pentru ca preturile produselor au inregistrat cresteri datorita  criza graului de anul trecut. In 2003 pretului graului pe piata interna s-a dublat pe fondul unei recolte interne extrem de slaba.
Transferul de capacitati de productie in Romania a fost demarat de industria textila care lucreaza acum in proportie de peste 80% in lohn pentru mari nume din Europa. Acesta a fost continuat in anii urmatori de mobila, IT si componente auto. Dinamica fara precedent a acestui proces i-a adus Romaniei eticheta de "El Dorado" pentru mutarea facilitatilor de productie.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO