Prima pagina

Ursus s-ar racori cu Timisoreana

27.05.2001, 00:00 29



Ursus, cel de-al treilea producator de bere din Romania, este in negocieri pentru achizitia celei mai ravnite fabrici regionale, Bere Timisoreana, aflata inca in proprietatea unor actionari romani, au declarat pentru Ziarul Financiar surse din interiorul companiei.

Ursus, care este detinuta de SAB (South African Breweries) unul dintre cele mai mari grupuri de bere din Europa Centrala si de Est incearca sa-si recastige o parte din cota detinuta pe piata berii pe care a pierdut-o in favoarea altor producatori - Brau Union si Interbrew.

Ursus, cu o cota de piata de 10%, poate ajunge prin achizitia Timisoreana la 14% din totalul pietii, depasind astfel grupul belgian Interbrew (12%) care ar trece pe locul doi. Brau Union va ramane si in aceasta situatie in frunte, cu 36%.

"Reprezentantii Ursus au fost prezenti pe parcursul ultimei luni in Timisoara si au analizat atent fabrica. Au avut acces la rapoartele contabile si au filmat mai multe casete in cadrul fabricii. Contractul a fost semnat sau este pe cale de a fi semnat in perioada urmatoare", a declarat sursa citata.

Managerii Timisoreana, care detin si pachetul de control al fabricii, nu au putut fi contactati, fiind plecati din tara. Tot in strainatate se afla si Steve Woodward, presedintele Consiliului de Administratie al Ursus.

"Nu pot spune nici da , nici nu , privitor la aceasta informatie. Nu comentez", a fost raspunsul lui Philip Norley, vicepresedinte si director de marketing al Ursus.

Conform estimarilor analistilor de piata, Timisoreana valoreaza in jur de 12-15 milioane de dolari, avand in vedere ca detine o cota de piata de 4,5% si o inalta fidelitate a consumatorilor din zona.

Vizita reprezentantilor Ursus la Bere Timisoreana , care este cel mai mare producator regional de bere este ultima de pe o lunga lista a marilor producatori europeni, precum Heineken sau Brau Union, care s-au perindat prin oras.

"Dintre toate grupurile care au purtat discutii la Timisoara, Ursus este cel care este cel mai aproape de semnarea unui contract de achizitie , asta in cazul in care acest lucru nu s-a intamplat deja.

Oricum, toti producatorii de bere stiu ca Timisoreana este de vanzare", a declarat pentru Ziarul Finaciar managerul unui grup international de bere care activeaza pe piata romaneasca.





Vindem, rezistam sau dam faliment?



Bere Timisoreana , privatizata prin metoda MEBO , a ajuns sa fie controlata de actualii manageri dupa ce acestia au cumparat actiunile de la angajatii fabricii. Pretul la care a fost facuta majoritatea achizitiilor a fost de 4,8 marci/actiune a mentionat o sursa din cadrul companiei.

Timisoreana este cotata pe piata secundara Rasdaq si are un capital social de 16,42 miliarde de lei, cu o valoare nominala a actiuni de 25.000 de lei. Ultima tranzactie cu actiuni Timisoreana pe piata a fost facuta in 1999.

Piata berii din Romania este estimata la o valoare anuala de 500 de milioane de dolari, cresterea estimata pentru anul acesta fiind de 5%.

Acest sector este considerat printre cele mai competitive din Romania, concurenta fiind extrem de dura. Preturile la bere au avut unul din cele mai scazute ritmuri de crestere,an termeni reali inregistrandu-se scaderi importante.

Marii producatori au facut investitii mari, si au folosit inclusiv cumpararea de marci cunoscute pentru a-si mari cota de piata. Anul trecut Brau Union a platit 164,6 de milioane de euro pentru a achizitiona trei fabrici de bere, cu tot cu marci, pentru a-si dubla cota de piata.

South African Breweries a intrat pe piata berii din Romania in 1996, prin achizitia, de la Brau und Brunnen AG, a fabricilor de la Cluj (Ursus) si Pitesti. A urmat achizitia fabricii Vulturul din Buzau si atingerea unei capacitati de productie de 1,8 milioane de hectolitri.

Investitiile SAB in Romania au totalizat pana in prezent aproximativ 77 milioane de dolari. Achizitia celor trei fabrici a costat SAB 20 de milioane de dolari.

Eventuala decizie a Ursus de a cumpara Timisoreana vine intr-un moment delicat pentru SAB, care a anuntat anul trecut pierderi de 165 de miliarde de lei in Romania.

Compania a obtinut profit in urma activitatii de exploatare, dar a pierdut in activitatea financiara datorita unui platii credit de 15 milioane de dolari, contractat cu cativa ani in urma de la ING Bank.



O marca istorica

Compania, un fost lider al pietii, a inceput in ultimii ani sa piarda teren in fata celorlalte grupuri internationale care au venit in Romania: Brau Union (36% din piata), Interbrew (12%), Tuborg (4%).

Ursus a fost primul producator roman care a facut din principala sa bere prima marca nationala.

In prezent, cea mai mare parte a vanzarilor sale s-au concentrat in judetele din nord, iar Ursus a devenit, spun analistii, mai mult un jucator regional.

Cele mai importante marci ale SAB din Romania (Ursus Pils si Ursus Premium Pils) au de infruntat o concurenta acerba din partea Bergenbier (Interbrew), Golden Brau, Ciuc, Silva (Brau Union).

Golden Brau, Bergenbier si Ciuc au devenit, treptat, principalele marci, din punct de vedere cantitativ, ale pietii berii din Romania. Golden Brau a avut anul trecut un buget de publicitate de 20 de milioane de dolari.

Anul trecut, vanzarile Ursus au crescut cu 3% in conditiile in care cresterea intregii piete a fost de 10-12%. Cota de piata a companiei a fost in 2000 de 10%.

In aceste conditii, previziunile pentru anul viitor pot fi considerate cu adevarat optimiste. Ursus estimeaza o crestere a vanzarilor de la 1,1 milioane la 1,3 milioane de hectolitri, cu 18%. Estimarile producatorilor de bere pentru 2001 indica o crestere cu 5% a pietii la nivel national.

Una dintre cauzele care au determinat fixarea unei tinte atat de optimiste poate fi si achizitia Timisoreana.

Aurora Brasov si Bere Timisoreana sunt considerate de companiile internationale din Romania cele mai bune fabrici de bere independente, din punct de vedere al dotarilor tehnice si a fidelitatii consumatorilor din zona.

De fapt, "multinationalele" nu au reusit sa convinga banatenii sa schimbe marca favorita, in ciuda campaniilor agresive de publicitate.

De altfel, achizitia Timisoreana poate fi considerata cumpararea unei marci, nu a unor capacitati de productie. Ursus vinde, deocamdata, sub capacitatea de productie.

Ceilalti producatori regionali de bere fac fata din ce in ce mai greu ofensivei grupurilor internationale. In conditiile in care managerii si actionarii Timisoreana incearca sa vanda fabrica este de asteptat ca si alti producatori independenti sa prefere vanzarea afacerilor in locul falimentului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO