Profesii

Absolvent de MBA la Lausanne, astept oferta de job in management

04.06.2007, 22:14 920

In septembrie anul trecut, 26 de manageri romani din industria hoteliera s-au inscris la cursurile de master ale Fundatiei Regale de Management al Ospitalitatii in cooperare cu Ecole hoteliere de Lausanne (EHL), din Elvetia, cea mai titrata universitate de profil din Europa. La un an distanta, absolventii isi doresc promovari, salarii mai mari si asteapta propuneri din partea companiilor hoteliere. Si nu numai.
"Am caStigat o noua atitudine, experienta si mi-am schimbat gandirea. Acum sunt deschisa atat la oportunitatile de promovare din cadrul companiei, cat si la ofertele alternative, venite din partea altor companii. Nu cred ca faptul ca firma mi-a platit scoala ma leaga pentru totdeauna de ea", spune Carmina Gal, director de marketing si vanzari la Ana Hotels Poiana Brasov.
Pentru 90% dintre participanti insa, cursurile au fost platite de companiile la care lucreaza, iar acum se simt obligati fata de acestia. Mai mult, pentru multi dintre ei, participarea la cursurile predate de profesorii de la Lausanne a insemnat de la inceput promisiunea unei promovari in cadrul companiei care i-a sponsorizat.
"Eu o sa lucrez tot in cadrul companiei, ca director al unui hotel care nu este construit inca. Sincer, simt ca am o obligatie morala fata de compania care mi-a dat aceasta sansa. Iar daca o companie a fost suficient de deschisa ca sa imi ofere aceasta posibilitate, sunt convinsa ca va fi deschisa si la sustinerea dezvoltarii mele in continuare", explica Arina Harangus, care lureaza pe o pozitie de middle management la hotelul Coroana Cocosului din Predeal.
Ray Iunius, director adjunct al scolii hoteliere de la Lausanne, prezent la Bucuresti cu ocazia ceremoniei de absolvire a primei promotii romanesti, spune ca scoala de ospitalitate nu te pregateste numai pentru un job in turism, ci ofera oportunitati interesante si deschidere catre orice industrie sau post care cere un grad mare de contact cu clientul, de intelegere si adaptare la nevoile acestuia.
"Din ce in ce mai multi recruiteri care vin la Ecole hoteliere de Lausanne sunt din sectorul de private banking sau din alte domenii care necesita munca cu clientii, ca showroom-urile auto. Incep sa cred din ce in ce mai mult ca lucram in domeniul selectiei, si nu al educatiei", spune directorul de la Lausanne.
Cum prea putini romani isi permit sa se deplaseze in Elvetia si sa achite taxele de scolarizare care ajung la 27.000 euro pe an, Universitatea de la Lausanne a gasit o cale de mijloc pentru piata romaneasca.
Ecole hoteliere de Lausanne, considerata de majoritatea specialistilor drept una dintre cele mai bune universitati de stiinte aplicate din lume in industria hoteliera, a asigurat logistica necesara implementarii cursului, respectiv curricula si lectorii. Faptul in sine constituie o premiera mondiala intrucat reprezinta o implicare majora a cunoscutei scoli elvetiene, care pentru prima data in existenta sa de peste 110 ani participa direct la un astfel de proiect in afara Elvetiei. Astfel, 11 profesori de la Lausanne s-au deplasat in Romania si au predat cate un modul de curs catre cei 26 de cursanti romani. Acestia sunt manageri de nivel mediu de la Ana Hotels, Howard Johnson, Best Western, NH Hotels, Ramada, Felix Turism, City Plaza sau SIND Romania.
Companiile din care provin cursantii au platit cate 5.000 de euro de persoana. Cei inscrisi la cursuri a trebuit sa dezvolte un proiect pe care urmeaza sa il aplice in companiile lor, iar in ultima luna de cursuri s-au deplasat in Elvetia, pentru a-si sustine examenele de diploma.
"Oamenii au fost interesati si companiile, de asemenea, pentru ca am oferit in acelasi timp un curs de formare profesionala la cel mai inalt nivel, dar si solutia unei probleme cu care compania se confrunta, prin intermediul proiectului pe care cursantii au fost nevoiti sa il realizeze", spune Ray Iunius, director adjunct al scolii hoteliere de la Lausanne.
Scoala elvetiana este angrenata in prezent si in alt proiect, si anume in transformarea unei alte scoli romanesti bine cunoscute, Tourism Hotel & Restaurant Consulting Group (THR CG) intr-un centru national si regional de prestigiu in domeniul educatiei hoteliere.
"Ne gandim ca pe viitor sa extindem gama de cursuri pe care le oferim. Programul finalizat in acest an a fost unul postgraduate, insa vrem sa oferim si pregatire vocationala si universitara, pentru ca in Romania industria ospitalitatii are nevoie de oameni de middle management", a declarat Iunius.
Recompensele insa nu vin fara sacrificii, iar acestea presupun in primul rand timp si bani. Investitiile sunt mari, atat din partea companiei, care plateste si cursurile si salariile cursantilor, cand de fapt acestia nu merg la servici decat trei saptamani pe luna, cat si din partea cursantilor, care trebuie sa vina la studii o saptamana pe luna si sa aloce o perioada destul de mare de timp pentru studiu.
Potrivit lui Iunius, elevii sunt de doua feluri: "switchers" - cei care nu au experienta in industrie si merg la cursurile organizate de Fundatia Regala de Management al Ospitalitatii pentru a-si asigura intrarea in mediul hotelier, si "climbers", cei care merg la cursuri pentru a obtine o promovare.
In mediul romanesc, profesionistii din industria hoteliera pot sa atinga cel mult nivelul de middle-management, locurile de top fiind ocupate in mare parte de expati. Insa specialistii din industrie sunt de parere ca lucrurile se vor schimba pe termen mediu. Prin schimbare insa nu trebuie sa intelegem ca toate hotelurile din Romania vor fi conduse de romani in proportie de 100%, ci ca acestia vor pleca, la randul lor, sa conduca alte hoteluri din lume.
"Expati vor exista intotdeauna, pentru ca industria hoteliera este una a mobilitatii neconditionate, si nu a fidelizarii angajatului. Cu cat ai pe CV mai multe companii pentru care ai lucrat, cu atat mai bine. Iar romanii care isi doresc o cariera ca manager de hotel ar trebui sa inteleaga ca pot deveni ei insisi expati intr-o alta tara, ca pot lucra anul acesta la Bucuresti, anul viitor la Tallin si peste cinci ani in India", spune Iunius.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO