Profesii

Anca Suditu, HR manager Accenture: Salariile din BPO cresc foarte repede

Anca Suditu, HR manager Accenture: Salariile din BPO cresc foarte repede

Este mai greu sa alimentezi piramida de la varf. Angajam tineri absolventi si ii formam in companie. Sistemul de lucru te 'forteaza' sa cresti.

18.02.2008, 21:42 2795

"Pentru pozitiile de entry-level suntem aproape de tari ca Ungaria sau Cehia. Diferente mari exista insa in ceea ce priveste joburile de top management", spune Suditu, care conduce din iunie 2006 operatiunile locale de HR ale companiei de consultanta, solutii tehnologice si outsourcing, cu afaceri anuale de 19,7 miliarde de dolari.
In acelasi timp, exista o discrepanta intre asteptarile candidatilor si ceea ce ofera piata. "Diferenta intre salariul asteptat si cel real se adanceste tot mai mult. Iar lucrul acesta s-a intamplat si in Praga in ultimii ani si este, cumva, normal, intrucat si costul vietii este ridicat. In cazul in care chiria pentru o garsoniera ajunge la 200 - 300 de euro pe luna, este dificil sa discuti despre salarii prea mari sau prea mici", afirma Suditu.
Procesele de BPO se refera la externalizarea acelor parti ale businessului care nu au functie de baza in companie. Angajatorii din BPO, printre care se numara Accenture, Genpact si TechTeam, s-au numarat printre vedetele pietei fortei de munca anii trecuti, anuntand planuri de recrutare de sute si chiar mii de oameni.
Accenture are in prezent 280 de angajati pe piata locala, cei mai multi lucrand pentru divizia de BPO a companiei, iar planurile pe termen mediu si lung vizeaza atingerea unui numar de 2.000 de angajati. "Este riscant sa faci planuri pe termen scurt, intrucat businessul in care activam este foarte dinamic", spune ea.
Industria de Business Process Outsourcing a cunoscut una dintre cele mai dinamice dezvoltari in ultimii ani. Cu toate acestea, cea mai mare provocare cu care se confrunta jucatorii din domeniu este gasirea oamenilor, dat fiind ca este cautat un profil de candidat destul de complex: vorbitori de limbi straine (uneori destul de rare) care sa aiba si anumite competente tehnice, in domenii cum este cel financiar, de exemplu.
"Nu ne-am concentrat pe limbi ciudate, ci am targetat vorbitorii de limbi latine si, prin urmare, nu am avut dificultati in recrutarea de personal. O mare parte dintre angajatii nostri fiind tineri, am venit cu o oferta interesanta de cariera pentru ei. Un job in BPO este punctul de pornire pentru cei care doresc sa isi construiasca o cariera in resurse umane sau finance, spre exemplu", spune Suditu.
Pe de alta parte, un mare avantaj al domeniului, care este relativ nou pe piata locala, este faptul ca poti sa te alaturi unui business care creste. "Avem oameni care intr-un an au ajuns team-leaderi sau lucreaza pentru echipele globale", precizeaza Anca Suditu.
Practic, cand vine vorba de recrutare, dificultatea este data de timing, cand termenele sunt foarte scurte in care trebuie identificati si recrutati angajatii. "Spre exemplu, am avut un proiect la sfarsitul anului trecut si in intervalul noiembrie - decembrie am angajat 50 de oameni", spune managerul de resurse umane.
In acelasi timp, este o provocare in acest moment sa recrutezi oameni cu experienta. "Ar fi mult mai dramatic sa trebuiasca sa recrutam 30 de consultanti cu experienta. Este mai greu sa alimentezi piramida de la varf. Angajam tineri absolventi si ii formam in companie. Sistemul de lucru te 'forteaza' sa cresti", explica managerul de resurse umane.
Dat fiind faptul ca Accenture este o companie matriceala, sunt exploatate independenta si spiritul de initiativa al angajatilor. "Exista un cadru formal, niste linii organizationale si de business, dar oamenii sunt incurajati sa nu astepte sa fie ghidati la fiecare pas", afirma Suditu.
Divizia de BPO a americanilor are patru linii de business: resurse umane, financiar, procurement-logistica si asigurari. Accenture mai are pe piata locala o divizie de consultanta si una de dezvoltare si mentenanta software.
Cat priveste formarea angajatilor, exista traininguri formale in companie, de procedura, iar unele programe se fac in alte tari, unde angajatii merg cand este lansat un nou proces, spre exemplu. Pe de alta parte, sunt livrate si traininguri de competente generale. "Nevoile de training sunt adaptate la nivelul asteptarilor organizatiei, dar si la nivelul la care se afla angajatul la un anumit moment", explica Anca Suditu.
Departamentul de payroll si salarizare este externalizat catre o firma specializata, iar departamentul de resurse umane al companniei are noua angajati, unde lucreaza patru specialisti in recrutare, trei, pe partea de training si HR reprezentatives, acestia din urma reprezentand interfata dintre companie si angajati.
"Fiecare este responsabil pentru un anumit numar de angajati, se asigura ca acestia sunt la curent cu tot ce se intampla in companie si incurajeaza o comunicare deschisa", explica Suditu.
Acesti HR reprezentatives sunt persoane de referinta pentru angajati, fiind responsabili inca de la primele zile ale cuiva in companie de informare si de o prima etapa de induction (introducerea angajatului in organizatie si acomodarea acestuia cu structura).
Exista apoi intalniri regulate intre angajati si HR reprezentative, acesta din urma fiind implicat in toate evenimentele recurente din companie care au legatura cu angajatii, precum si de exit interview (interviul organizat inainte ca un angajat sa paraseasca compania).
Desi principalul rol al acestor HR reprezentatives este sa incurajeze cat mai mult comunicarea deschisa in companie, Anca Suditu spune ca oamenilor le este inca greu sa isi spuna problemele, si tocmai aici intervine abilitatea persoanei desemnate in pozitie de HR reprezentative de
a-i consilia pe angajati si de a discerne intre reactiile acestora.

Accenture, pe scurt:
280 de angajati pe piata locala
Atingerea unui numar de 2.000 de angajati pe termen mediu si lung
Membra a companiei americane Accenture, cu afaceri anuale de 19,7 miliarde de euro
Trei divizii, prezente toate pe piata locala: BPO, consultanta si dezvoltare si mentenanta software
In Europa, Accenture mai are centre in Praga, Bratislava si Varsovia si un centru de IT in Riga
Bucurestiul este cel mai mare oras european in care americanii au un centru de BPO

Cariera
32 de ani
iunie 2006 - prezent: HR country lead, Accenture
2004 - 2005: HR manager, TechTeam Akela
2003 - 2004: HR manager, Kvaerner IMG
2002 - 2003: HR generalist, PCC Sterom
2000 - 2002: recruiter, Adecco Romania
2000: Facultatea de psihologie, Universitatea "Titu Maiorescu"

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO