Profesii

Atentie, se vaneaza "negustori"

12.06.2006, 00:00 18

Apetitul pentru consum al romanilor i-a "linistit" pe jucatorii din retail: inca mai este loc pentru expansiune pana se va umple cosul cumparatorului roman. Retailul are resurse sa creasca, insa nu are forta de munca necesara. Frontul s-a mutat acum in spatele usilor inchise pe care scrie "Staff Only" pentru ca retailerii au inceput batalia pentru oameni.

Maria G. are 27 de ani si a lucrat timp de un an ca manager de raion in unul dintre magazinele unui retailer important de pe piata. Dupa sase luni de la angajare, a inceput sa fie "curtata" de companiile concurente, oferindu-i-se un salariu mai mare si o pozitie mai buna. A fost printre putinii care au ales sa nu plece.

"Am primit mail-uri, telefoane si scrisori in care eram invitata sa merg la un interviu de angajare la unul dintre lanturile concurente. Multi dintre colegii mei au plecat in acest fel. Eu stiam ca atunci cand ma voi hotari sa plec, voi iesi de tot din retail", spune Maria.

Exista cel putin doua motive pentru care angajatii din retail sunt vanati cu atata inversunare. Primul este lipsa specialistilor de pe piata, iar al doilea este lipsa timpului pentru formarea celor fara expe-rienta prin traininguri. Pentru cei care vor perso-nal cu experienta in retail, practic nu exista alta solutie, decat sa caute pe piata si, in afara de concurenta, nu prea ai de unde sa iei oameni care sa cunoasca domeniul.

"Noi privim acest fenomen din ambele perspective: noua companie de retail care apare are obiective strategice importante, deci nu are timp de pierdut cu formarea oamenilor, si castiga daca ii ''fura'' gata formati din alta parte. Pe de alta parte, angajatii din alte companii de retail spera sa reuseasca - pornind de la zero, odata cu noua companie - sa urce ierarhic mai repede, chiar daca in retail se promoveaza in general mult mai repede decat in alte industrii", declara Madalina Popescu, manager al Pluri Consultants Romania.

"Vanatoarea" de personal din retail se ascute in doua momente-cheie: cand un retailer isi face intrarea pe piata sau cand unul deja prezent deschide o noua locatie.

"De indata ce apare un nou mare jucator, mari mase de angajati ai concurentilor incep sa migreze spre noua companie, in speranta unei pozitionari mai bune in ierarhia firmei", adauga Popescu. Delia Nica, PR Manager la Metro Cash&Carry, spune ca retailerii care au venit mai tarziu in Romania au putut gasi pe piata oameni formati si bine pregatiti. "Motivul principal pentru aceasta ''cautare de personal'' este nevoia companiilor care acum isi lanseaza operatiunile in Romania de a avea oameni bine pregatiti, cu experienta in domeniu si care cunosc foarte bine piata", mai adauga ea.

Desi la prima vedere nu pare evident, nu este "furat" doar angajatul. Se "fura" omul, impreuna cu toate relatiile sale. In retail, o veriga decisiva a afacerii sunt furnizorii. "Cu siguranta, exista buyeri buni peste tot, dar multi dintre ei nu au contacte foarte bune. Daca ai lucrat timp de cativa ani in retail si ti-ai stabilit o retea buna de furnizori, devii tinta oricarui recrutor de pe piata. Si in momentul in care pleci la o companie concurenta, nu pleci singur, ci cu un networking de 100 de furnizori, de exemplu", spun surse din piata. Pe langa achizitori - considerati a fi oameni-cheie - o alta categorie de personal foarte vanata in retail sunt managerii de departamente, cei care au contact direct cu managerii de raion si care cunosc cel mai bine felul in care functioneaza un magazin.

Companiile nu cauta neaparat calitatile deosebite ale unui angajat, ci know-how-ul acestuia, premisa de la care se porneste fiind: chiar daca nu este un foarte bun profesionist, cu siguranta stie mai multe decat un incepator. Si, desi exista traininguri specializate pentru fiecare pozitie in parte, retail-ul are o specificitate aparte: "scoala" se face si se invata la locul de munca.

"Cine a lucrat in sistem, este obisnuit cu ritmul de munca si stie la ce sa se astepte si cum sa-si gestioneze resursele. Cei proaspat angajati pot intampina dificultati in a se adapta la programul destul de dur. Odata ce ai deprins viata de magazin, ai un ascendent clar asupra angajatilor abia intrati in domeniu. E ca la bursa. Se striga, se transpira, se trantesc telefoane, e un consum incredibil de adrenalina in birourile magazinelor pe care clientii nu le vad", explica Maria G.

"Hypermarketul este o adevarata scoala de comert - specialistii ''crescuti'' in hypermarket fiind printre cei mai cautati de pe piata de munca. Mai exista si solutia angajarii de oameni fara experienta pentru a-i forma si a-i specializa in cadrul companiei. Pentru echilibru si coeziunea echipei, noi am adoptat ambele solutii", adauga si Wilfrid d''Audiffret, director de resurse umane la Auchan Romania.

Motivele pentru care angajatii din retail aleg sa schimbe compania sunt legate in principal de doi factori: salariu mai mare si o pozitie mai buna. In acelasi timp, exista insa si chestiuni mai nuantate pe care le ia in considerare un angajat atunci cand decide sa paraseasca compania pentru concurenta. "Deschiderea unei noi locatii reprezinta perioada cea mai activa din viata profesionala a unui angajat din retail. Multi aleg sa plece pentru ca un nou magazin inseamna o provocare deosebita din punct de vedere profesional, este sansa de a face ceva nou, de a construi ceva de la capat", spun surse din piata.

Calitatea managementului cantareste greu in decizia unui angajat de a pleca sau de a ramane. "De obicei, plecarile sunt de sus in jos. Viata de magazin e aceeasi, la urma urmei. Dar daca ai avut nororcul sa lucrezi cu un sef bun, vizionar, pe care il respecti foarte mult din punct de vedere profesional si uman, il vei urma daca el decide sa plece. Este vorba despre afinitati interumane", explica Maria G. Problema se pune si in sens invers. La fel cum exista intrebarea "De ce pleaca angajatii?", se ridica si problema "De ce NU pleaca unii angajati?". "Eu cred ca intra in joc oameni carora nu le e bine. In retail se resimte mai acut aceasta tendinta pentru ca nu sunt foarte multi specialisti. Daca sunt bine platiti si in companie exista o cultura frumoasa, oamenii nu pleaca pentru 100 de euro in plus", este de parere Maria G.

Ce fac companiile atunci cand concurentii pornesc la vanatoare? "Prin intermediul unui exit interview incercam sa aflam ce l-a determinat pe angajat sa accepte oferta concurentei. Nu este politica noastra sa prezentam o contraoferta", explica Andreea Mihai, Marketing Director al Carrefour Romania.

"Un angajat interesat de oferta unei companii concurente nu ar avea sanse mai mari de 10% sa primeasca o contraoferta, decat daca nevoile acestuia se datoreaza unei erori de management. In celelalte cazuri, nu se va face o contraoferta din simplul motiv ca un astfel de angajat va pleca oricum la urmatoarea oferta atractiva", considera si Ileana Stefan, director de resurse umane la Plus Discount Romania.

Exista, chiar daca nescrise, pacte de "nonagresiune" intre retaileri cu privire la politica de recrutare. "Dupa una sau doua reprize ''sangeroase'', in general, marile lanturi ajung la un soi de ''pact de non-agresiune'', ceea ce stopeaza hemoragia de personal", spune Madalina Popescu, de la Pluri Consultants Romania.

Andreea Mihai de la Carrefour mai spune ca, in general, compania sa nu adopta aceasta politica de a vana printre concurenti, deoarece prefera sa angajeze tineri absolventi pe care sa-i formeze. "Pana acum, cei care au lucrat anterior la concurenta si actualmente sunt la Carrefour, au facut asta pentru ca au dorit ei sa faca acest pas, nu pentru ca au fost vanati", spune directorul de marketing al Carrefour. Desi trend-ul head-hunting-ului s-a facut simtit in retail destul de puternic, nu inseamna ca metodele clasice de recrutare sunt ignorate. "Am recrutat prin anunturi in presa, pe Internet si pe site-ul nostru corporate. In urma acestor anunturi, am primit candidaturi si am urmat procesul bine-cunoscut - interviuri, evaluare, angajare. Pe unii dintre actualii colegi i-am invitat la interviu in urma recomandarii altor colegi", spune Wilfrid d''Audiffret de la Auchan.

In conditiile in care pana la echilibrarea cererii si a ofertei de pe piata fortei de munca din retail mai este cale lunga - majoritatea jucatorilor invocand lipsa specialistilor -, miza departamentelor de resurse umane din companiile de retail va merge pe doua mari directii. "Pe de o parte, vor dezvolta politici de retinere si de cointeresare a specialistilor in achizitii si, pe de alta parte, vor forma in permanenta noi specialisti care sa asigure planuri de back-up si actiuni de evolutie interna", mai spune Madalina Motora, Communication Coordinator la Manpower Romania.



Si "greii" pleaca

Una dintre schimbarile majore in managementul de top din retail s-a produs recent, cand managerul Carrefour Romania, Francois Olivier, a parasit business-ul pe care il condusese vreme de sapte ani, pentru a prelua operatiunile Metro Cash&Carry Romania. Oliver a plecat din cadrul Carrefour luna trecuta, fiind inlocuit de Jacobo Caller Celestino, unul dintre directorii Carrefour Spania. La Metro, Oliver ii va lua locul lui Bert van der Velde, care va prelua la 1 iunie conducerea retelei Metro din Bulgaria. La randul sau, Serdar Savci a ajuns director general al retelei Univers''all dupa ce a condus reteaua de supermarketuri Gima. Serdar Savci i-a luat locul in postul de director general al Univers''all unui alt expat, Patrick Iffly, fost director de dezvoltare al Carrefour Romania.



Vedeta anului

Marile companii din retail au anuntat ca pana la sfarsitul acestui an vor face peste 6.000 de angajari. Dat fiind ritmul de dezvoltare si gradul ridicat de acoperire regionala, specialistii de pe piata de recrutare sunt de parere ca segmentul retailului va fi vedeta acestui an.

Specialistii spun ca salariul mediu in retail este relativ scazut, apropiat de salariul mediu pe economie, din cauza faptului ca marea masa de angajati se afla pe ultimul nivel ierarhic. "Bila alba" a retailului este faptul ca se avanseaza mult mai repede decat in alte domenii. "Poti incepe de la 100-130 de euro pe luna, ca lucrator comercial sau casier, in cel mult sase luni salariul creste cu aproximativ 30%, iar dupa un an poti creste ierarhic si salariul de incadrare se dubleaza. Ca junior manager, castigi 400 - 600 de euro, si daca vei continua sa urci poti trece repede de 1.000 de euro pe luna", explica Madalina Popescu, de la Pluri Consultants Romania.

Piata locala de retail este disputata in acest moment de aproape 200 de magazine apartinand comertului modern, peste 25% dintre acestea fiind concentrate in Bucuresti, se arata intr-un studiu realizat de agentia de cercetare de piata MEMRB. Retailerii francezi si cei germani domina piata.

In prezent, in Romania, sunt operationale opt hypermarketuri, 82 de supermarketuri, 68 de magazine de tip discount (cu preturi reduse) si 35 de magazine cash & carry. Concurenta in segmentul hypermarketurilor se intensifica in acest an prin intrarea Real, divizia de profil a grupului german Metro, care a deschis primul sau magazin la Timisoara. Auchan, un lant francez de hypermarketuri, va concura si el pe acest segment, acoperit pana la venirea Real de alti doi operatori francezi, Carrefour si Cora, care opereaza in prezent 6 si, respectiv, 2 magazine. Grupul austriac Spar se pregateste sa isi aduca pe piata romaneasca mai multe divizii, printre care si cea de hypermarketuri.

alina.pahoncia@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO