Profesii

Creativitate de dragul seriozitatii

13.12.2004, 00:00 65

Prin acest articol ne-am propus sa familiarizam cititorii cu conceptele gandirii laterale ale doctorului Edward de Bono, o autoritate in domeniul gandirii inovative, rezolvarea problemelor si conducere strategica a organizatiilor.


Despre creativitate se scrie o cantitate imensa de prostii. Este un subiect care atrage un numar mare de operatori cu mult stil, dar cu substanta imprumutata si de o calitate indoielnica. Confuzia ia nastere in mare parte datorita unor conceptii gresite despre creativitate.

1. Creativitatea artistica si cea conceptuala sunt unul si acelasi lucru - Cuvantul creativitate include, din pacate, si artele. Asadar se presupune ca toti artistii sunt pur si simplu niste stilisti prolifici. Acest lucru nu are nimic de-a face cu schimbarea de concepte. Trebuie sa facem clar distinctia intre creativitatea pe care o presupune schimbarea de concepte si cea artistica. O persoana cu inclinatii artistice nu este neaparat creativa sau capabila de a-i instrui pe altii in domeniul creativitatii.



2. Toata lumea este creativa, dar unii au fost gresit formati sau au fost inhibati de catre semenii lor - Exista o traditie conform careia suntem cu totii creativi si am fost inhibati de un sistem de invatamant care cere raspunsul corect, precum si de teama de a nu parea ridicoli. Se spera ca daca ne eliberam de aceste inhibitii vom fi cu totii creativi.


Aceasta parere este din nou falsa. Creierul nu este conceput sa fie creativ si daca lucrurile ar sta asa viata ar fi imposibila. Creierul este conceput astfel incat sa elaboreze modele perceptuale si sa le urmeze. Pentru a fi creativi trebuie sa facem lucruri care nu sunt naturale si care se impotrivesc modului in care creierul este conceput sa functioneze.



3. Nu trebuie decat sa intelegem functiile emisferelor dreapta si respectiv stanga si sa sporim gandirea emisferei drepte - Impartirea in cele doua emisfere este intrucatva utila in diferentierea tipurilor de gandire, dar a produs mult mai mult rau decat bine.


Emisfera stanga este emisfera educata, care a invatat cum stau lucrurile si cum sa folosim limbajul si simbolurile etc. Emisfera dreapta este ingenua. Ingeniozitatea poate avea valoare in domenii ca pictura sau muzica, dar nu are o valoare prea mare in chestiunile conceptuale. Tomografiile arata ca, atunci cand o persoana este creativa, ambele emisfere sunt active pe tot parcursul experimentului. Mai exista si pericolul categorisirilor fataliste de genul "Sunt tipul emisfera stanga", "Ea este tipul emisfera dreapta" etc. Toate acestea dau o impresie gresita, deoarece creativitatea poate fi invatata de oricine.



4.Brainstormingul in grup este scopul ultim al creativitatii - Vechea idee de brainstorming a stat in calea dezvoltarii adevaratei creativitati. Aceasta tehnica s-a dezvoltat pentru industria publicitatii, unde noutatea este suficienta pentru a crea valoare. In orice alt domeniu, noutatea trebuie transformata in ceva practic.


Brainstormingul este o tehnica viciata si cei instruiti sa faca brainstorming sunt deseori incapabili sa abordeze conceptele noi in mod sistematic. Deoarece brainstormingul a devenit traditional, se crede ca ajunge o singura sesiune pentru a fi creativ. De asemenea, datorita brainstormingului, oamenii au ajuns la parerea ca este vorba de un proces de grup. Nu este adevarat, procesele gandirii creative pot fi oricand folosite de o singura persoana.


5. Creativitatea si organizarea nu fac casa buna - Exista parerea ca atunci cand vine vorba de creativitate primeaza intuitia si inspiratia si orice abordare structurala reprezinta o contradictie de termeni.


Avem multe exemple de structuri eliberatoare; limbajul este o structura eliberatoare ce ne permite sa facem lucruri de negandit fara el. "Cana" este o structura eliberatoare care ne permite sa bem lichide cu usurinta. La fel sunt si instrumentele sistematice ale creativitatii si uneltele, cum ar fi "palaria verde", care ne permite sa abordam perceptiile in moduri inovatoare.




Un instrument al creativitatii serioase



Creativitatea prespune "generarea, producerea sau crearea a ceva ce nu exista inainte" sau "a avea idei noi, inovatoare si unice". A gandi in spiritul "palariei verzi" acopera ambele aspecte ale creativitatii. "Palaria" este o metafora pentru semnalarea mintii noastre sa caute ideile inovatoare si sa iasa din conformism; "verde" este culoarea asociata cu creativitatea pentru ca simbolizeaza energia si abundenta, vegetatia.


Gandirea in spiritul "palariei verzi" ne ajuta cand avem nevoie sa actionam, sa oferim o explicatie, sa identificam posibile consecinte sau sa inventam ceva nou pentru a satisface o nevoie. Pentru a intra in modul de gandire al palariei verzi, punem intrebarile: "Ce idei avem in legatura cu asta?", "Care sunt alternativele pe care le luam in consideratie?" "Cum am putea face asta in mod diferit?".




Cum folosim palaria verde


Palaria verde este un instrument util pentru generarea ideilor de explorare a unei alte idei, pentru originarea primelor idei, pentru imbunatatirea ideilor analizate si pentru decoperirea unor moduri novatoare de a face lucrurile.


Generarea ideilor de explorare a unei alte idei: ce este interesant in legatura cu aceasta idee? Putem folosi astfel o idee mai veche ca punct de pornire in explorarea unor noi alternative.



Originarea primelor idei: cand incepem sa ne gandim la solutii in legatura cu o problema, intai adunam informatii in legatura cu problema respectiva. Apoi? Avem nevoie de primele idei, iar primele idei sunt de obicei cele usoare, evidente si conventionale. Cu palaria verde reusim sa generam prime idei care exploreaza noi posibilitati pentru probleme vechi.



Generarea unor idei mai bune - in anumite momente avem idei noi, dar nu sunt satisfacatoare. Nu putem alege intre alternative fiindca nici una dintre ele nu pare sa fie valoroasa. In loc sa analizam ideile existente, facem un efort de a gasi alte alternative. S-ar putea sa le gasim sau nu, dar efortul este binevenit, deoarece nu putem prespune ca primele idei satisfacatoare sunt si cele mai bune solutii ale problemei.



Descoperirea unor moduri novatoare de a face lucrurile: posibil sa avem nevoie de asta pentru a obtine avantaje competitive, cand vrem sa infiintam o noua firma. Poate ca modul in care faceam lucrurile in trecut nu mai este valabil. Astfel, avem nevoie de palaria verde pentru a ne determina sa generam moduri novatoare, tehnici deliberate de gandire laterala pentru a putea vedea lucrurile dintr-o alta perspectiva.




Abuzuri


Creativitatea si palaria verde pot fi folosite in mod abuziv. Ignorarea ideilor conventionale si cautarea numai a celor noi si exotice este o forma de abuz. A vedea numai posibilitatile si alternativele si a ignora realitatea practica este tot o forma de abuz. A explora noi idei permanent, atunci cand este nevoie de actiune, este tot o forma de abuz, la fel cu asteptarea unei idei magice care sa rezolve toate problemele.


Cu toate acestea, tendinta noastra naturala este sa nu folosim atat de mult aceasta palarie pe cat ar trebui si sa vedem numai ceea ce nu se poate realiza.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO