Profesii

Curba invatarii din propria experienta

17.06.2003, 00:00 1142



Acest concept (in engleza, Experiential Learning Cycle, dupa David Kolb) reprezinta un model de baza folosit de traineri in faza de design a training-ului pentru ca ii ajuta sa atinga mai usor obiectivele cursului de crestere a performantei participantilor.



Modelul se bazeaza pe faptul ca adultii invata in permanenta din propria lor experienta. De aceea, participand la un curs, ei invata cel mai bine in momentul in care training-ul incurajeaza participarea si se bazeaza pe experienta:



* Interactionand cu alti oameni, adultii au acces la noi informatii si descopera noi modalitati de a face fata provocarilor, de a rezolva probleme sau de a se comporta in diverse situatii.



* Experimentand, adultii isi imbunatatesc propriile abilitati prin aplicarea si practica lor.



Procesul de invatare prin training trebuie sa fie similar cu cel al invatarii adultilor in viata de zi cu zi, adica apeland la experienta lor. Curba invatarii din experienta este un proces format din patru faze:



1. Experimentarea;



2. Reflectarea;



3. Concluzionarea;



4. Aplicarea noilor cunostinte si abilitati.



Curba invatarii incepe cu experimentarea. Dupa ce adultul experimenteaza, are tendinta sa reflecteze asupra noii experiente. Dupa o perioada de reflectare, trage concluziile asupra experientei si, daca o considera folositoare, o integreaza si o aplica in viitor. Folosind acesti pasi, trainerii pot sa asigure mai usor unui training calitatea de a fi efectiv.



1. Experimentarea



Aplicarea conceptul de invatare pe baza experientei presupune ca training-ul sa plaseze participantii intr-un mediu virtual cat mai apropiat de cel real, unde isi desfasoara practic activitatea. Aceasta faza trebuie sa ofere participantilor oportunitatea de a-si testa cunostintele si abilitatile in situatii practice. De aceea, trainerul poate folosi diverse metode de invatare, ca de exemplu demonstratiile, "role playing"-urile, exercitiile sau sudiile de caz. De asemenea, apelarea la experienta participantilor faciliteaza si schimbul de idei cu trainerul sau intre ei.



2. Reflectarea



In viata, daca cineva experimenteaza un nou fapt, primul lucru pe care il face este de a-l impartasi cuiva. Daca nu este nimeni prin preajma, persoana isi rezerva un timp de gandire la ce s-a intamplat pentru a-i da un sens in contextul proprie-i experiente.



De aceea, aceasta faza presupune ca participantii sa reflecteze singuri sau impreuna (prin discutii intre ei sau cu trainerul) asupra situatiilor experimentate in activitatile de training cu caracter practic.



3.Concluzionarea



In aceasta faza trainerul solicita participantilor sa traga concluziile in urma experimentelor in legatura cu noile cunostinte sau abilitati pe care le-au dobandit. Tragerea concluziilor se bazeaza, bineinteles, pe reflectare individuala si pe discutii. Aceasta este faza in care participantii decid asupra sensului celor intamplate anterior. Trainerul trebuie sa beneficieze de oportunitatea de a extrage concluzii folositoare si de a identifica cunostintele si abilitatile pe care participantii le considera valoroase si utile de aplicat in activitatea profesionala.



4.Aplicarea noilor cunostinte si abilitati



Pentru ca un training sa fie intr-adevar efectiv, trebuie sa asigure o legatura puternica intre experienta de training si locul de munca. De aceea, conform acestei faze, participantilor trebuie sa li se ofere oportunitatea de a aplica in practica lectiile invatate in timpul training-ului. In prima faza, rolul in aplicarea noilor cunostinte este al trainerului care trebuie sa planifice un fallow-up si sa dea participantilor o tema de rezolvat pana atunci.



Dar, cel mai important rol il au managerii, ei fiind cei care pot oferi participantilor sansa aplicarii cunostintelor si abilitatilor dobandite la curs. Daca managerii nu se implica direct in acest aspect, imediat dupa incheierea training-ului, este posibil ca el sa nu-si atinga obiectivele de crestere a performantei, chiar daca celelalte etape au fost respectate.



Modelul curbei de invatare din experienta poate parea prea teoretic, dar aplicarea lui se reduce la respectarea principiului: Trainerii trebuie sa construiasca training-ul astfel incat sa le ofere participantilor situatii in care ei sa se implice, sa gandeasca si sa traga concluzii. Daca invatarea vine din propria lor convingere si nu de la trainer, atunci cursul va fi mult mai efectiv.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO