Profesii

Directorii de HR se pozitioneaza ca victime in raport cu executivii

Directorii de HR se pozitioneaza ca victime in raport cu executivii
29.03.2009, 15:00 26

"Mesajul principal pentru directorii de resurse umane este ca nu sunt suficient de proactivi. Este adevarat ca este dificil ca schimbarile de mentalitate sa se produca peste noapte, dar la fel de adevarat este ca managerii de HR au tendinta de a se pozitiona ca victime in raport cu executivii, iar functiunea de resurse umane este inca prea administrativa", spune directorul academic al IEDC, una dintre cele mai bune scoli de business din Europa Centrala si de Est.

Oamenii de resurse umane trebuie sa vorbeasca cu oamenii de business si sa inteleaga ce vor, iar apoi sa treaca la treaba, este sfatul lui Filipovic, care pe langa activitatea academica in cadrul IEDC, este mentor personal al mai multor executivi de top din Europa Centrala si activeaza si in zona de consultanta de business. Printre companiile cu care a lucrat de-a lungul carierei se numara S&T, Erste Bank, AT Kearney CEE, Gorenje sau Novartis.
Desi piata s-a maturizat foarte mult in ultimii ani, in Romania inca nu avem suficienta valoare adaugata in companii. "Lipsa unui succes economic anterior prea mare se dovedeste a fi unul dintre cele mai mari avantaje ale Romaniei, care nu a cazut foarte de sus ca urmare a crizei economice."
Companiile romanesti ar trebui sa profite de contextul economic actual si sa se extinda regional, "sa iasa in lume" si sa caute oportunitati, in tari ca Ungaria, Serbia, Slovenia sau Republica Moldova.
"Oamenii se schimba mai usor acum. Daca liderii se schimba in bine si oamenii reactioneaza pozitiv, directorii de resurse umane trebuie sa raspunda la intrebarile: 'Cum ne diferentiem in viitor?' si 'Cum putem sa ajutam businessul?'." Iar acest lucru nu se face prin metode de invatare de baza ("basic learning"), ci prin accent pe dezvoltarea competentelor oamenilor, care devin cruciale in prezent. "Acesta este rolul critic al HR-ului in prezent: sa creeze si sa dezvolte competentele potrivite la oameni in functie de asteptarile clientilor. Cunostintele nu mai sunt suficiente. Avem nevoie de un set de competente complex."
Prima reactie a executivilor este sa intervina drastic asupra costurilor si aceasta mentalitate se intalneste si la nivelul managerilor de resurse umane. "Este normal sa adoptam o atitudine de tip 'surgery' (chirurgicala - n.r.), ceea ce s-ar traduce cam asa. Scapa de active non-core, focus pe cost-cutting. Nu este bine sa stam si sa asteptam. Intrebarea este cum facem sa nu taiem prea adanc in carnea sanatoasa a companiei sau cum facem sa nu taiem prea putin?"
Directorul academic al IEDC continua, argumentand ca "interventia chirurgicala" poate fi un succes, dar exista riscul ca pacientul sa moara. "Consilierea psihologica este foarte importanta. La restructurari, pierzi motivarea oamenilor, iar companiile au tendinta de a arunca foarte multi bani pe programe educationale fara rost. HR-ul trebuie sa fie la mijlocul distantei dintre executivi si oameni si sa se implice in generarea de venituri."
A fi in business in acest moment este asemanator cu "viata in razboi". Pe de o parte, executivii din companii primesc mesaje de la headquarter in care li se spune sa reduca costurile drastic, pe de alta parte trebuie sa pastreze ridicat moralul companiilor lor. "Nu trebuie sa ne focusam pe criza, ci pe cum facem ca sa ii depasim pe ceilalti", incheie Filipovic.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO