Profesii

Iulia Pop Oprea, director de resurse umane al Teraplast: Platim pozitiile de middle si top management mai bine decat companiile similare din Capitala

Iulia Pop Oprea, director de resurse umane al Teraplast: Platim pozitiile de middle si top management mai bine decat companiile similare din Capitala
22.02.2009, 16:41 1115

"Raportat la alte companii care activeaza pe aceeasi piata si au caracteristici similare cu ale noastre, salariile pentru pozitiile de middle si top management sunt mai mari", explica Iulia Pop Oprea, directorul de resurse umane al Teraplast, companie cu afaceri de 195,43 mil. lei (54 mil. euro) anul trecut. Pop face referire la studiile salariale realizate de compania de consultanta Hay Group.

Anul trecut, Teraplast a alocat mai bine de 17.700 de euro pentru programele de training ale angajatilor, iar anul acesta intentioneaza sa investeasca cu 75% mai mult in programele de formare, pana la 31.000 euro.
"In aceasta perioada, este o mare greseala sa nu investesti in oameni. Dupa parerea mea, aceasta este cea mai importanta investitie in momentul de fata. Am declansat programe de formare profesionala in concordanta cu noile realitati, precum si comunicari periodice asupra evolutiilor economico-financiare. Valoarea programului de training pentru anul 2009 a crescut cu 75% fata de anul trecut", explica Pop.
De asemenea, firma a depus pentru anul 2009 un proiect pentru accesare de finantare europeana, in valoare de 500.000 de euro, in vederea dezvoltarii capitalului uman, in principal pentru cursuri de instruire. In conditiile in care proiectul nu va fi aprobat, bugetul actual de training, de aproximativ 31.000 de euro, va fi suplimentat.
In cadrul companiei exista un departament specializat, care se ocupa cu organizarea de traininguri pe noi tehnologii. De asemenea, angajatii pot participa la specializari si conferinte interne si internationale. "In acest domeniu, oamenii sunt intr-o continua competitie cu ei insisi, pentru ca trebuie sa fie mereu informati si pregatiti pentru provocarile tehnologice, iar noi incercam, prin toate caile posibile, sa le facilitam accesul la aceste informatii".
Dar chiar daca bugetul de training nu a fost redus, pe fondul crizei, au fost luate masuri pentru controlul mai riguros al costurilor, aici fiind vizate cheltuielile de capital, totodata fiind redimensionat si bugetul unor beneficii extrasalariale.
Incepand din decembrie 2008 si pana in luna ianuarie 2009, compania a derulat un proces de restructurare a personalului, care se va traduce in acest an intr-o reducere a costurilor cu peste un milion de lei (aproximativ 230.000 de euro). 
Programul de restructurare de anul trecut a presupus disponibilizarea unui numar de 43 de salariati (7,4% din angajati) din 581. Directorul de resurse umane spune ca, deocamdata, nu mai sunt prevazute astfel de masuri.
"In continuare, previzionam o mentinere a numarului de angajati, datorata mai ales faptului ca urmeaza sa dezvoltam anumite segmente de business, in special divizia de ferestre", spune Pop, care adauga ca modelul de business al companiei este unul flexibil si ca in acest an Teraplast se va concentra pe protectia profitului si a veniturilor operationale.
Divizia de ferestre a companiei numara sase show-room-uri, la Targu-Mures, Bistrita, Cluj, Brasov, Oradea si Baia Mare, si urmeaza sa se extinda in majoritatea oraselor importante din Transilvania, Banat si Moldova. Obiectivul Teraplast este sa ajunga in top trei in acest domeniu.
Pentru a realiza acest lucru, compania a demarat deja un proces de selectie a unui numar de 14 oameni de vanzari: trei posturi de manager zonal de vanzari si o pozitie de coordonator zonal de vanzari, cinci reprezentanti de vanzari (munca de teren) in Suceava, Zalau, Sibiu, Cluj si Brasov, plus cinci reprezentanti de vanzari (in show-room) in Suceava, Zalau, Sibiu, Cluj si Brasov.
"Angajarile pentru divizia de ferestre vor continua in tot acest an si estimam ca pana la finele lui 2009 vom angaja aproximativ 50 de persoane. Avem in acest moment 540 de angajati", mentioneaza Pop, adaugand ca fluctuatia anuala de personal a fost de 16,4% in 2008. Cat priveste recrutarea, compania apeleaza la un mix de metode, utilizand atat surse interne, cat si externe. Sursele externe sunt, in principal, anunturile de pe site-uri specializate sau colaborarea cu firmele de recrutare. Sursele interne sunt propriii angajati, care pot promova in functii de conducere.
"Avantajele recrutarii interne sunt cunoasterea punctelor slabe si a celor forte, selectia mai rapida, atasamentul fata de organizatie, cunoasterea mediului si a structurii organizationale, riscul scazut de a lua decizii eronate, costul de integrare comparativ mai mic si, nu in ultimul rand, aceasta modalitate de recrutare constituie un puternic factor de motivare pentru angajati", spune Pop.
Daca ne referim la tehnici de motivare, intr-o perioada de criza, cel mai important lucru pe care il pot face reprezentantii unei companii este sa comunice in permanenta cu angajatii si sa le explice acestora situatia in care se afla firma.
"In acest moment, comunicarea este un element foarte important. Oamenii trebuie sa stie daca organizatia in care lucreaza are probleme sau nu. Asadar, in situatii de criza se trece de la accentul pus pe factorii extrinseci ai motivarii catre cei intrinseci, si anume, securitatea locului de munca, implicarea in proiecte care asigura stabilitatea firmei, aprecierea pentru munca depusa. Evident ca salariul sau recompensele raman in continuare factori care motiveaza, dar ponderea lor in totalul factorilor de motivare este diminuata", considera Pop.
Rolul unui HR manager este acela de a contribui la conturarea unei strategii de dezvoltare a companiei care sa imbine interesele angajatilor cu viziunea companiei. Managerul de resurse umane contribuie la dezvoltarea proceselor de recrutare si selectie, faciliteaza procesul de planificare a resurselor umane, managementul beneficiilor angajatilor sau se implica in procesele de evaluare a angajatilor.
"Un manager de HR trebuie sa fie si el mereu informat, sa simta tendintele pietei si sa vina permanent in intampinarea lor. Managerul de HR trebuie sa fie o persoana analitica, sa dea dovada de exce-lente abilitati de comunicare, cu o mare deschidere spre gasirea unor solutii optime de management si rezolvare de conflicte", conchide Pop.
 
Teraplast pe scurt:
  • Afaceri de 54 mil. de euro in 2008
  • Profit net de 5,3 mil. euro anul trecut
  • 540 de angajati
  • Sase show-room-uri in Targu-Mures, Bistrita, Cluj, Brasov, Oradea si Baia Mare in cadrul diviziei de ferestre marca Orizont
  • Principalii competitori pentru divizia de ferestre din PVC sunt Casa Noastra, Far Est, Aplast, Suki, Amvic sau Lipoplast
  • In ceea ce priveste productia de profiluri si tevi, printre competitori se numara Rehau, Gealan sau Valrom
 
Cariera
 
  • 44 de ani
  • 2006 - prezent: director resurse umane Teraplast
  • 2004 - 2006: sef birou resurse umane, salarizare Teraplast
  • 1999 - 2004: director executiv, Agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca, Bistrita-Nasaud
  • 1995 - 1999: director adjunct, Directia generala de munca si protectie sociala Bistrita-Nasaud
  • 1994 - 1995: sef birou, Directia generala de munca si protectie sociala Bistrita-Nasaud
  • 1992 - 1994: referent specialitate, Centrala Muncii Frankfurt/Main, Germania
  • 990 - 1991: profesor, Liceul "Liviu Rebreanu", Bistrita
  • 1988 - 1990: profesor, Scoala din Rodna
  • 2003: Master de Resurse Umane, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca
  • 1983 - 1988: Facultatea de Masini si Instalatii, Institutul de Mine Petrosani, specializarea inginer mecanic

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO