Profesii

La ce bun sa critici in mod constructiv

27.05.2003, 00:00 64

Aa vrea sa vorbesc in continuare despre "constructive criticism". Traducerea in romana ar suna "critica constructiva", iar ca sa evit cacofonia voi folosi, cu acordul dumneavoastra, sintagma "feedback constructiv" (FC).
La prima vedere, este o tehnica folosita de manageri pentru a transmite subordonatilor lor nemultumirea fata de neobtinerea unui rezultat sau fata de modul in care acestia au lucrat. Folosind FC, managerul se asigura ca cel a carui performanta este criticata intelege exact unde a gresit si se implica in gasirea solutiei pentru imbunatatirea comportamentului propriu. Mai mult, acesta se mentine motivat si isi face in continuare treaba in mod constiincios, apreciind tehnica pe care seful sau a folosit-o.
Lucrurile nu stau chiar asa in practica. Multi dintre angajati considera tehnica acordarii FC ca fiind inutila si ridicola si vorbesc despre ea folosind termeni mai putin ortodocsi. Ei prefera ca sefii lor sa li se adreseze direct, barbateste. In acest fel simt importanta problemei, tonalitatea si duritatea exprimarii fiind proportionale cu gravitatea ei si constituind un indicator al urgentei. Atata vreme cat metoda aduce rezultate, folosirea tehnicii FC pare ridicola. Exista doar o conditie, esentiala pentru ca rezultatele chiar sa existe: managerul respectiv sa demonstreze ca are principii si sa fie respectat pentru asta de catre cei care lucreaza cu el. Putem admite ca exista asemenea manageri. La ce bun, atunci, sa critici in mod constructiv?
Sa presupunem ca este indeplinita conditia de baza si ca totul functioneaza. Ce se intampla daca managerul respectiv pleaca si in locul sau vine unul care nu poate sa adreseze problemele decat folosind FC? O sa fie considerat slab si isi pierde eficacitatea, daca nu se adapteaza. Sau, va avea de luptat si de punctat rapid astfel incat sa fie recunoscut. Rezultatele sale vor depinde in mare masura de intelegerea modului in care trebuie sa acorde feedback echipei sale. Succesul sau nu va veni numai in urma folosirii in mod corect a tehnicii, ci dupa ce va reusi sa schimbe insusi modul in care subordonatii privesc relatia lor cu managerul. Este nevoie de timp si de alte resurse pentru ca operatia sa reuseasca: programe de team building, interventii ale unor traineri buni care sa explice de ce se intampla lucrurile asa si nu altfel, adica sa legitimeze cumva frustrarea, sedinte in care se prezinta punctele critice ale tranzitiei si factorii de succes pentru integrarea noilor concepte de management. Cine suporta, merge mai departe, marcand inca o invatatura servita de viata si privind problema in mod pozitiv. Lucrurile reintra in normal si compania merge inainte, intr-un nou ciclu de dezvoltare. 
Sa recapitulam: daca aveti in companie manageri care adreseaza problemele in mod dur si direct, dar sunt respectati pentru rezultatele si principiile lor, atentie la succesiunea pentru pozitia respectiva. Intre timp, nu irositi resurse investind in cursuri care invata participantii cum sa dea FC, pentru ca notiunea isi pierde continutul. Pe de alta parte, daca managerii pe care ii aveti au un comportament care ar face folosirea tehnicii FC eficace, atunci incurajati-i sa o foloseasca. Beneficiile sunt importante, atat pe termen scurt, cat si pe termen lung: oamenii se simt importanti, munca le este apreciata sau criticata in mod obiectiv, simt ca se pot dezvolta lucrand cu un manager pe care il apreciaza.  Organizatia poate in acest fel sa ceara mai mult.
In final, iata in ce consta tehnica FC, pentru manageri:
- Critica fata in fata, fara sa mai existe martori. Daca organizatia are un anumit grad de maturitate, critica in public are efecte negative amplificate;
- alege o incapere in care sa nu fiti deranjati;
- minimizeaza amenintarile care ar putea fi percepute de angajat;
- vino pregatit cu date concrete;
- asigura-te ca angajatul accepta ca are o problema;
- ataca problema, nu persoana;
- incearca sa obtii solutia de la cel criticat, pentru ca ai sanse mai mari de reusita;
- explica ce consecinte poate avea neschimbarea comportamentului care a creat problema discutata;
- agreati un plan de actiune.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO