Profesii

Managerii internationali, tot mai atrasi spre piata chineza

23.10.2006, 21:18 41

Fluctuatia ridicata a fortei de munca ingreuneaza viata multinationalelor de pe piata chineza. In ciuda conditiilor dificile si a gradului redus de reusita al misiunilor, China a ajuns una dintre cele mai atractive destinatii pentru executivii expatriati.
Una dintre economiile cu cel mai puternic ritm de crestere ii atrage pe top managerii din toata lumea, insa ofera si un mediu destul de dificil pentru acestia si pentru companiile multinationale care activeaza aici, arata diferite studii internationale.
Retentia personalului specializat si de suport a ajuns una dintre principalele provocari pentru companiile care activeaza in economia chineza, acestea fiind obligate sa creasca nivelul pachetelor salariale sau sa suporte costuri ridicate de recrutare, reiese dintr-un studiu realizat de compania internationala de consultanta in resurse umane Mercer Human Resource Cons-ulting.
Cercetarea efectuata pe un esantion de 100 de organizatii care activeaza local, dintre care cele mai multe multinationale, a scos la iveala faptul ca majoritatea acestora (54%) s-au confruntat cu o crestere a gradului de fluctuatie a personalului specializat de-a lungul ultimului an. Aceeasi tendinta s-a manifestat si in cazul personalului de intretinere, 42% dintre organizatii confruntandu-se cu aceasta perspectiva.
Iar asta in conditiile in care durata medie pe care o petrec intr-o companie tinerii intre 25 si 35 de ani, principala tinta a multinationalelor, a scazut dramatic in ultimii ani. Astfel, daca in urma cu doi ani majoritatea tinerilor lucrau pentru acelasi angajator intre trei si cinci ani, in 2005 majoritatea acestora se gandeau sa pastreze o slujba pentru un an sau doi.
"Piata chineza a muncii a explodat in ultimii ani, pe masura ce din ce in ce mai multe companii multinationale isi extind operatiunile aici, iar companiile locale se dezvolta. Indivizii cu competente transferabile au ajuns o marfa de mare pret, iar angajatorii se lupta acum sa ii retina", a explicat Brenda Wilson, director in cadrul Mercer.
Ea a prezicat ca amenintarea pierderii de angajati a antrenat si o crestere consistenta a pachetelor salariale. Multe dintre companii insa, a adaugat specialistul, incep sa realizeze ca au nevoie de o abordare mult mai sofisticata a politicilor de retentie, din care nu trebuie sa lipseasca oportunitatile de cariera oferite angajatilor sau anumite beneficii, cum ar fi posibilitatea unui program flexibil.
Potrivit studiului, in prezent 83% dintre companiile prezente pe piata chineza ofera ingrijire si asigurari medicale, 41% - programe de sanatate si fitness, iar mai putin de un sfert (24%) - program flexibil.
Cu toate acestea, reprezentantii a aproape jumatate dintre companii considera ca angajatii acestora nu sunt multumiti.
Cel mai eficient instrument de retentie este considerat a fi posibilitatea oferita angajatilor de a pleca in misiuni intercontinentale, chiar daca este intalnit in cazul a numai 41% din companii. Un alt instrument agreat de angajatii chinezi il reprezinta planurile de cariera, intalnite in aproximativ jumatate (51%) dintre organizatii.
"Companiile care ofera programe de misiuni intercontinentale si planuri individuale de cariera demonstreaza disponibilitatea de a investi in personal, ceea ce poate insemna, mai departe, rezultate", a mai spus Wilson.
Conform rezultatelor cercetarii realizate de Mercer, costul mediu generat de inlocuirea unui angajat se ridica la o valoare intre 25% si 50% din salariul anual pentru pozitia respectiva.
"Luand in considerare toate costurile generate de fluctuatia personalului, cum ar fi tarifele agentiilor de recrutare sau timpul alocat interviurilor, precum si scaderea vanzarilor pe durata in care postul ramane neacoperit, pot ridica nota de plata a angajatorilor pana la 200% din salariu, in cazul unei pozitii-cheie", a adaugat Wilson.
Iar daca majoritatea angajatilor chinezi viseaza sa treaca granitele prin misiuni intercontinentale, tendinta se manifesta si in sens invers. In fruntea celor atrasi de mediul economic chinez sunt insa executivii.
Un studiu realizat de compania internationala de consultanta in resurse umane Korn/Ferry International arata ca piata chineza este una dintre cele mai atractive pentru executivii expatriati care pleaca in misiune. China este insa si unul dintre locurile unde misiunile lor se confrunta cu cele mai mici sanse de reusita.
Printre celelalte destinatii atragatoare pentru expatriati se mai numara zona Europei de Vest, in special Marea Britanie, America de Nord si Asia de Sud-Est.
Conform studiului, China si in general regiunea nord-asiatica reprezinta insa si una dintre zonele unde sansele de a incheia o misiune sunt printre cele mai scazute. "Economiile aflate intr-o crestere puternica ofera de obicei cele mai bune oportunitati pentru expatriati, insa aduc si cele mai multe provocari", a spus Chris van Someren, presedinte al Korn/Ferry pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa.
Nepotrivirea culturala cu locatia in care se face relocarea este cel mai des intalnit motiv de esec al misiunilor internationale, considera peste jumatate (51%) din consultantii chestionati de Korn/Ferry International in toate zonele Globului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO