Profesii

Primii pasi pentru legiferarea fondului de garantare pentru plata creantelor salariale

25.10.2004, 00:00 20



Ministerul Muncii a lansat in dezbatere publica un proiect de lege privind fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, una dintre cele mai controversate prevederi ale Codului muncii. Reprezentantii comunitatii de afaceri au solicitat in repetate randuri eliminarea acestui fond considerand ca salariatii care sunt victime ale companiilor in faliment ar trebui compensati din contributia platita la fondul de somaj.



Proiectul de act normativ stabileste ca resursele financiare ale fondului de garantare sunt alcatuite din contributiile angajatorilor, dar nu mentioneaza procentul din fondul total de salarii brut pe care trebuie sa-l vireze acestia.



Alaturi de aceasta contributie, fondul va mai fi alimentat si de bugetul de stat cu sume care se vor aloca printr-un program special, de sume incasate de la societatile comerciale aflate in proces de lichidare sau faliment, pentru achitarea creantelor catre creditorul fondul de garantare, precum si de contributiile voluntare achitate de catre persoanele fizice si juridice sau de catre unitatile fara personalitate juridica.



Toti acesti bani vor incasa si pastra de catre Trezoreria Statului, institutia care administreaza resursele fondului de garantare urmand sa fie Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM).



Proiectul stabileste ca angajatorii trebuie sa achite contributiile catre fond pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se face plata, pentru neplata contributiilor datorate la termenul prevazut urmand sa se aplice majorari de intarziere si penalitati.



Un salariat are dreptul la satisfacerea drepturilor din resursele fondului de garantare a salariilor daca angajatorul si-a achitat contributiile. In cazul decesului salariatului sotul/sotia sau cei aflati in intretinere beneficiaza de drepturile cuvenite salariatului.





Creantele care se platesc



Proiectul de lege stabileste ca vor fi platite din resursele fondului de garantare a salariilor urmatoarele creante salariale rezultate din contractele individuale de munca:



a) suma totala a drepturilor salariale restante, plafonata la o suma stabilita prin hotarare de guvern. Suma stabilita de catre guvern nu poate fi mai mica de totalul a trei salarii minime pe economie.



b) compensatii banesti pentru concediul de odihna neefectuat, dar numai pentru o durata minima a concediului de odihna anual stabilita de Codul muncii si pentru maximum un an de munca.



c) plati compensatorii in cuantumul stabilit in contractul colectiv de munca si/sau contractul individual de munca, in cazul incetarii raporturilor de munca.



d) compensatii in cazul accidentelor de munca sau a bolilor profesionale.



e) achitarea sumelor restante referitoare la plata datorata in cazul suspendarii temporare a activitatii societatii din motive economice. Cuantumul sumelor nu poate fi mai mare decat trei salarii minime pe economie.



Sumele ce urmeaza sa fie platite se calculeaza pe baza drepturilor salariatilor societatilor aflate in proces de lichidare sau in faliment, ce decurg din contractele de munca, anterioare declansarii procedurii falimentului si pentru o perioada de cel mult 2 luni dupa data inceperii procedurii falimentului.





Alocarea resurselor



Procedura alocarii resurselor fondului de garantare se stabileste prin Regulamentul fondului de garantare pe care urmeaza sa-l elaboreze Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de munca, pana la intrarea in vigoare a legii. Documentatia referitoare la alocarea resurselor banesti pentru plata creantelor salariale ce decurg din contracte lor de munca se depune la ANOFM, conform procedurii stabilite in regulamentul fondului de garantare, de catre administratorul intreprinderii ce se afla in proces de lichidare sau de catre presedintele comisiei de lichidare a societatii aflate in faliment, cu 2 saptamani inainte de data aprobarii cererilor creditorilor.



Alocarea resurselor din fondul de garantare se initiaza de catre administratorul fondului de garantare, in cazul in care, dupa o perioada de 2 luni de la data aprobarii cererilor creditorilor, salariatii unei societati aflate in proces de lichidare sau presedintele comisiei de lichidare a unei societati declarate in faliment sau o organizatie ce reprezinta aceste persoane, instiinteaza in scris consiliul fondul de garantare ca administratorul societatii aflate in faliment sau presedintele comisiei de lichidare a unei societati aflate in faliment nu a solicitat alocarea resurselor banesti.



Salariatii (salariatul) unei societati aflate in proces de lichidare sau a unei societati aflate in faliment sau o organizatie ce reprezinta aceste persoane trebuie sa prezinte administratorului societatii aflate in faliment sau presedintelui



comisiei de lichidare a unei societati aflate in faliment, o notificare scrisa cu 15 zile inainte de a se adresa consiliului fondului de garantare. O copie a acestei notificari se va atasa cererii adresate administratorului fondului de garantare.





Atributiile ANOFM



Proiectul de lege stabileste urmatoarele atributii pentru Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca:



a) sa primeasca si sa examineze cererile cu privire la plata creantelor salariale si aprobarea cuantumurilor sumelor ce urmeaza a fi platite din sursele fondului de garantare a salariilor;



b) sa rezolve revendicarilor salariatilor;



c) sa controleze daca sumele alocate din fondul de garantare au fost utilizate in concordantaprocedura prevazuta de lege;



d) sa asigure rambursarea resurselor neutilizate din fondul de garantare;



e) sa exercite dreptul de creditor impotriva angajatorului insolvabil cu privire la sumele platite din fondul de garantare pentru satisfacerea cererilor salariatilor;



f) sa reprezinte interesele fondului de garantare, conform competentelor stabilite in Regulament, in relatiile cu institutiile administratiei centrale si locale, instantele judecatoresti, societati si organizatii in orice problema ce priveste activitatea fondului. Interesele fondul de garantare pot fi reprezentate, de asemenea, de catre alte institutii autorizate de guvern.



g) sa intocmeasca rapoartele anuale cu privire la activitatea fondului de garantare;



h) sa supravegheze folosirea resurselor fondului de garantare



i) sa solutioneze alte probleme prin regulamentului fondului de garantare





Sanctiuni



Proiectul de act normativ prevede ca incalcarea de catre angajator a obligatiilor de plata a contributiilor constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amenda.



Neachitarea majorarilor de intarziere si a penalitatilor, precum si necomunicarea datelor si informatiilor solicitate in scris de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca sunt considerata contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 20.000.000 de lei la 40.000.000 de lei



Amenzile contraventionale constituie venituri catre fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.



Prevederile acestui act normativ nu se vor aplica societatilor in cazul carora procedura falimentului a fost deschisa inaintea intrarii in vigoare a acestei legi. In cazurile in care, salariatilor unei societati care se afla in proces de lichidare sau declarata in faliment, li s-au achitat in timpul procedurii de lichidare o parte din drepturile salariale restante, obligatia de plata catre acestia se reduce cu suma deja achitata.



Examinarea cererilor societatilor care se afla in proces de lichidare sau faliment, cu privire la alocarea resurselor din fondul de garantare va incepe nu mai devreme de 3 luni de la data intrarii in vigoare a legii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO