Profesii

Resursele umane: combustibil pentru businessul tau

24.03.2003, 00:00 53

Un proverb chinezesc spune ca "Daca vrei un an de belsug, cultiva orez. Daca vrei 10 ani de belsug cultiva o livada. Daca vrei 100 de ani de prosperitate, cultiva oameni". Cu alte cuvinte, oamenii reprezinta cea mai importanta resursa pe care o are o companie. Pornind de la aceasta premisa, Ziarul Financiar si compania Sodexho Pass Romania au organizat recent seminarul:
Cum sa gasesti angajatul potrivit si cum sa pui mana pe el? Sunt companiile suficient de pregatite sa faca singure acest lucru sau este nevoie de ajutor specializat? Ce motiveaza oamenii - banii sau vorbele? Reuseste piata muncii sa satisfaca cerintele companiilor ca capitolul pregatire profesionala? E nevoie de training? Acestea sunt numai cateva intrebari la care evenimentul organizat de ZF si Sodexho Pass Romania a incercat sa raspunda.

Recrutare
Cei mai multi manageri cred ca stiu raspunsul la intrebarea "Cum sa gasesti angajatul potrivit si cum sa pui mana pe el?". Dar, procesul de recrutare poate deveni uneori destul de anevoios astfel incat trebuie sa se apeleze la serviciile oferite de firmele de recrutare.
Monica Vrabiescu, managing director al firmei de recrutare Hill International, a sustinut ca problemele care apar pe parcursul procesului de recrutare si evaluare sunt, pe de-o parte, specificatiile inexacte care insotesc fisa postului realizata de viitorul angajator, iar, pe de alta parte, eventualele diferente intre asteptarile viitorilor angajati si conditiile reale.
"Este necesar ca atunci cand o companie doreste sa angajeze personal sa prezinte firmei de recrutare o situatie cat mai exacta a profilului postului, a fisei postului, diferite specificatii, cunostinte si abilitati necesare candidatului potrivit, precum si toate celelalte conditii de angajare", a mai spus Vrabiescu.

Motivarea angajatilor
Salariatii si cei care ii angajeaza au versiuni diferite asupra paradisului de la locul de munca. Managerii cred ca oamenii muncesc pentru bani, in vreme ce salariatii iau banii ca pe un lucru de la sine inteles si cauta altceva, o apreciere de natura mai umana, mai fireasca. In opinia lui Christian Scholtes, senior consultant human capital la Ernst & Young, exista mai multi factori care influenteaza motivatia: infrastructura de resurse umane bine specificata - fise de post, proceduri de comunicare; un climat de lucru pozitiv si colaborativ, bazat pe incredere; programe de training periodice "sponsorizate" de management.
"Marirea salariului poate fi o motivatie pentru angajati, care nu va dura insa decat cel mult doua luni, pentru ca acestia se obisnuiesc cu binele. In schimb, atunci cand urmezi un program de training ai constiinta faptului ca se investeste in tine si devii motivat pe termen mai lung", a spus Scholtes.
Chiar daca trainingurile pot ajuta la motivarea personalului, exista companii care si-au dezvoltat un sistem propriu de motivare. De exemplu, la compania GimRom Holding angajatii beneficiaza de reevaluari salariale semestriale, tichete de masa, servicii medicale sau de Gima Club Card. Alaturi de aceastea, managementul companiei a decis sa deruleze si concursul "Angajatul lunii". "In urma evaluarii rezultatelor profesionale, in fiecare luna desemnam cate un castigator care primeste o diploma si un bonus in bani", a spus Amalia Pacleanu - Savinescu, HR & Training Manager al companiei.
"Toata lumea vorbeste despre ce trebuie sa faca o companie pentru a-si motiva angajatii. Eu cred ca eficienta unui angajat tine si de automotivare. Angajatul trebuie mai intai sa se intrebe ce poate el oferi companiei, si abia dupa aceasta, ce ii ofera compania", a spus Carmen Popa, director de resurse umane in cadrul Bancii tiriac.

Traininguri
Reprezentantul Ernst&Young a sustinut ca programele de training motiveaza prin dezvoltarea stimei de sine - "se investeste in mine"; clarificarea rolului in organizatie - "deci asta se asteapta de la mine" si cresterea coeziunii - "ne cunoastem mai bine si avem mai multa incredere". Cu toate acestea, Scoltes a atras atentia asupra faptului ca exista riscul ca traingurile sa fie percepute ca panaceu - "am o problema, fac un training".
Adriana Gontariu, director de resurse umane la Coca-Cola Romania, a spus ca nu toti oamenii au nevoie de training. "Credem ca in recrutarea personalului este mult mai important ca persoana respectiva sa fie activa, sa-si doreasca sa promoveze si sa se dezvolte, pentru ca eventuala lipsa a cunostintelor tehnice poate fi remediata cu ajutorul programelor de training", a declarat Gontariu.
Acelasi lucru a fost sustinut si de Corneliu Fecioru, director de resurse umane la grupul Lafarge Romcim, care a subliniat faptul ca trainingul nu este unica modalitate de perfectionare a angajatilor. "La nivelul companiei noastre, l-as pune chiar pe ultimul loc. Cred ca cel mai bine liderii de maine se formeaza lucrand alaturi de liderii de astazi", a declarat Fecioru.

Educatia de business
"In orice afacere, spiritul antreprenorial este sufletul, iar motorul cresterii ei solide este managementul profesional dobandit prin educatie". Astfel a sintetizat Calin Mitu, proprietarul companiei Privileg Catering si absolvent al unui program de MBA, raspunsul la intrebarea "Educatia de business - moda sau mecesitate?". La randul sau, Renaldo Nita, directorul Programului MBA al CODECS, a sustinut ca in Romania un absolvent de MBA poate castiga cu 34% mai mult in primul an, in timp ce in Statele Unite, MBA-ul creste venitul cu 80 pana la 100%.
miruna.lebedencu@zf.ro



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO