Proprietăţi

Dezechilibrul pietei spatiilor comerciale se mentine si la jumatatea anului

14.07.2005, 13:22 39

La jumatatea anului, piata spatiilor comerciale continua sa fie caracterizata de o subdimensionare a ofertei. Marturie stau proiectele comerciale care au fost livrate pana in prezent, acestea fiind ocupate in proportie de 100%, in marea lor majoritate.

Chiar daca anul curent va aduce pe piata mai multe proiecte comerciale noi, cererea in crestere va continua sa depaseasca oferta, rezultatul fiind mentinerea nivelului mare al chiriilor si al preturilor de vanzare pe acest segment al pietei imobiliare, cel putin pana cand pe piata vor fi livrate unu sau doua mall-uri noi, sustine un raport al pietei imobiliare intocmit de compania Colliers.

"Oferta pentru segmentul spatiilor comerciale stradale s-a diminuat din cauza micsorarii stocului de spatii disponibile. Acest lucru este cauzat de termenul din ce in ce mai lung pe care se incheie contractele de inchiriere", spune si Costel Alecu, directorul departamentului de spatii comerciale si industriale din cadrul companiei Regatta.

Evolutia preturilor pentru spatiile comerciale amplasate in zonele cu vad (intersectii, in proximitatea pietelor, aglomerarilor urbane) va inregistra usoare cresteri. Si pe segmentul mall-urilor se va observa acelasi trend, mai ales ca Bucurestiul duce lipsa de asemenea spatii comerciale in comparatie cu alte capitale europene, mai precizeaza acesta.

Dupa mai multe amanari, proiectul comercial City Mall va fi inaugurat anul acesta, iar in cel de-al treilea trimestru al anului se asteapta livrarea pe piata a galeriilor comerciale din cadrul proiectului de birouri America House.

In afara de aceste doua proiecte de dimensiuni mari, pe piata nu vor fi livrate alte spatii comerciale de anvergura, fapt ce va amana intrarea unor retaileri internationali in Romania, mai spune Colliers. Mai multi retaileri de marci de lux sunt in cautarea unor spatii adecvate pe Calea Victoriei, in timp ce alte multinationale din domeniu sunt in expectativa, conform companiei.

Investitii majore in spatii comerciale vor fi efectuate in perioada urmatoare de companiile de retail care sunt deja prezente pe piata sau care urmeaza sa intre in Romania. Cele mai ambitioase planuri de extindere au fost anuntate de grupul german Kaufland. Investitiile anuntate pentru urmatorii cinci ani se ridica la aproape jumatate de miliard de euro. Germanii spun ca vor deschide 50 de magazine in cinci ani, ceea ce inseamna un ritm de zece magazine pe an.

Piata de retail a consemnat si intrarea unor branduri noi in ultima perioada. Astfel, grupul german Rewe a adus in Romania magazinele Penny Market, tintind in prima faza Constanta, Medgidia si Ploiesti. alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO