Proprietăţi

Locuintele din centrul Timisoarei se transforma in magazine

19.03.2003, 00:00 23

Proprietarii de spatii rezidentiale din centrul Timisoarei au inceput in ultima perioada sa le modernizeze pentru a le transforma in spatii comerciale, releva un studiu realizat de agentia imobiliara timisoreana Casadomi.
"In ultima perioada se observa o tendinta interesanta. Proprietarii de spatii rezidentiale din zonele centrale investesc in renovarea si imbunatatirea lor pentru schimbarea destinatiei acestora din rezidentiale in spatii comerciale", afirma Ramona Belejan, director de marketing al companiei.
Aceasta evolutie se explica prin cresterea chiriilor, ca urmare a majorarii cererii de spatii comerciale in zona ultracentrala sau in marile centre comerciale, pe fondul unei oferte reduse pe acest segment.
"Pe arterele principale, oferta este foarte scazuta. Aceste spatii sunt ocupate permanent si reprezinta cele mai bune locatii din punct de vedere al imaginii si al potentialului comercial pe care il ofera", precizeaza studiul realizat de Casadomi. Majoritatea solicitarilor vin din partea bancilor, a companiilor de distributie si desfacere de produse de IT, cabinete notariale, farmacii, agentii de turism, dealeri de telefonie mobila, magazine de imbracaminte sau fast-food-uri.
"Ocuparea spatiilor din zona 0 si 1 (respectiv ultracentrala si centrala) in proportie de peste 90%, cresterea cererii pentru spatii comerciale amplasate in aceasta zona, dar mai ales lipsa ofertei au dus la cresterea chiriilor atat in aceste zone, cat si in centrele comerciale, precum si in cazul spatiilor comerciale stradale", apreciaza Ramona Belejan.
Astfel, chiriile ajung la 8-12 euro pe metrul patrat lunar in zona ultracentrala. In functie de locatie, vad comercial existent, amenajari si facilitati, pe arterele principale chiriile sunt cuprinse intre 3-6 euro/mp, in timp ce la periferie tariful este de 2-4 euro/metru patrat.
In schimb, pretul de vanzare pentru spatiile care prezinta si aceasta optiune sunt cuprinse intre 500 si 2.000 euro/metru patrat in zona ultracentrala, 200 si 1.000 euro/metru patrat pe arterele principale si intre 100 si 600 euro/metru patrat in zonele periferice.
Suprafetele solicitate in zona ultracentrala - care include Piata Operei si Piata Unirii - variaza intre 30 si 250 de metri patrati. Potrivit studiului Casadomi, in ultima perioada se remarca transformarea spatiilor de pe bulevardul Republicii in spatii pentru banci, fiind considerata o importanta zona bancara alaturi de Piata Unirii si centrul bancar datorita accesibilitatii si a suprafetelor disponibile.
Arterele timisorene cu vad comercial deosebit sunt Calea Aradului, Calea Lipovei si Circumvalatiunii. Acestea sunt preferate in special de supermarketuri, magazine de prezentare (mobila, piese de schimb, imbracaminte) sau de cabinetele medicale.
Pe de alta parte, cele mai cautate spatii din zona semicentrala, reprezentata de strazile Aradului, Lipovei, Elisabetin, Iosefin, Girocului, Fabricii, au suprafete cuprinse intre 50 si 200 metri patrati, acestea fiind in general neamenajate. Cele mai multe solicitari pentru aceasta categorie vin din partea magazinelor de tip alimentar si a celor de confectii.
In prezent, spatiile comerciale de calitate din Timisoara reprezinta aproximativ 30% din totalul celor existente. "Acest lucru se datoreaza faptului ca amenajarile sunt facute in general de catre chiriasi, exceptie facand centrele comerciale si spatiile ultracentrale", precizeaza Ramona Belejan.
O categorie de unitati comerciale care au un impact major asupra spatiilor comerciale o reprezinta centrele comerciale propriu-zise - gen Kappa, Terra, Bega, Euro - care reunesc mai multe magazine cu diferite domenii de activitate. Acestea asigura chiriasilor un numar mare de vizitatori si totodata posibilitatea de a-si deschide magazine cu costuri mai reduse decat intr-un spatiu stradal, unde sunt necesare si lucrari de adaptare si reamenajare.
Pentru 2003, Casadomi anticipeaza o crestere substantiala a nivelului chiriilor, in conditiile in care oferta va ramane aceeasi, in timp ce cererea din partea firmelor care vor sa patrunda pe piata timisoreana va fi in crestere.
O alta tendinta este aceea ca o mare parte dintre societatile care ocupau locatii centrale si implicit scumpe se redirectioneaza catre locatii si zone ce caracterizeaza obiectul si specificul lor de activitate, spatiile centrale fiind preluate de companii puternice, reprezentante si sedii de banci.
bogdan.neagu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO