Proprietăţi

Pe ce mizeaza dezvoltatorii de mall-uri din provincie

Pe ce mizeaza dezvoltatorii de mall-uri din provincie

Arena Shopping Center din Bacau va fi livrat pana in 15 noiembrie 2007

15.02.2007, 19:58 31

Piata proiectelor comerciale este intr-o miscare continua. O parte dintre dezvoltatori, cu sustinere financiara mai puternica, fac planuri pentru retele de mall-uri. Altii se concentreaza pe un singur proiect, demarat printr-o conjunctura favorabila de factori.
Ce conteaza cel mai mult pentru dezvoltatori in momentul luarii deciziei de demarare a proiectului? Dimensiunea orasului, puterea financiara, prezenta competitiei sau pretul terenului?
"Oportunitatea s-a nascut cand am realizat potentialul terenului pe care-l detineam, moment in care am hotarat construirea unui mall pe specificul Bacaului. Totodata, a contat intr-o mare masura si faptul ca sunt din Bacau", spune Ovidiu Budeanu, presedinte si actionar al companiei Arena City Center, care dezvolta un mall la Bacau.
Mall-ul va avea o suprafata construita de aproximativ 30.000 de metri patrati, livrarea fiind programata pana in data de 15 noiembrie a acestui an. Agentul exclusiv pentru inchirierea spatiilor din Arena este compania de consultanta imobiliara Eurisko, iar consultanta juridica este asigurata de Stoica si Asociatii.
Numarul de locuitori si puterea financiara a orasului sunt alti factori importanti luati in considerare de catre dezvoltatori, tinand cont ca de faptul ca traficul si media cheltuielilor realizate de vizitatori sunt doi factori care tin de evaluarea unui mall.
"Pentru alegerea locatiei am cautat o pozitionare cat mai buna. Este foarte important sa fii primul venit pe un anumit segment de piata", precizeaza Octav Paul Ros, directorul general al companiei Matrix Investments, care construieste un mall la Targu Mures.
Reprezentantul Matrix Investments a mai adaugat ca un alt avantaj este ca mall-ul este plasat in zona zero, accesul fiind facil din orice punct al orasului, care are aproximativ 150.000 de locuitori. Pe de alta parte, pretul terenului a fost un alt criteriu pe care l-am luat in calcul, tinand cont ca acesta nu trebuie sa depaseasca 15-20% din valoarea investitiei. Dezvoltarea imobiliara a provocat o crestere generala a preturilor la terenuri, astfel ca investitorii cu greu mai gasesc orase in care acest aspect sa conteze mai mult decat alti factori.
"Pretul scazut al terenurilor ar putea fi un motiv pentru alegerea unei locatii, dar in realitate nu este asa. In prezent, preturile terenurilor s-au uniformizat si nu mai reprezinta oportunitati din punct de vedere imobiliar", apreciaza Robert Bucur, directorul de marketing al companiei care dezvolta proiectele comerciale Euromall.
Compania deruleaza in prezent patru proiecte cu o valoare totala de 220 milioane de euro, in localitatile Galati, Ploiesti, Craiova si Pitesti. Ultimul dintre acestea va fi livrat in acest an.
"Veniturile populatiei au de asemena un rol important, dar in general, toata lumea doreste sa se distreze si face cumparaturi. In cazul Pitestiului, de exemplu, cetatenii nu au inca posibilitatea sa aleaga, oferta fiind limitata", apreciaza reprezentantul Euromall.
O piedica in calea dezvoltatorilor poate fi reprezentata si de gasirea fortei de munca in anumite orase, tinand cont de faptul ca numarul romanilor care aleg sa plece la lucru in strainatate este in continuare crescut, iar salariile practicate in retailul autohton sunt printre cele mai mici din economie.
"Un alt aspect important sunt muncitorii, care trebuie sa fie calificati. Vorbim despre cel putin cateva sute de locuri de munca, in vanzare, securitate, logistica, intretinere, care trebuie sa lucreze intr-un loc nou pentru orasul respectiv", a precizat Bucur.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO