Proprietăţi

Piata din 2004, sub influenta NATO, UE si a alegerilor

08.09.2004, 00:00 17



Intrarea Romaniei in NATO, apropierea de UE si nu in ultimul rand alegerile care au avut loc si vor avea loc in acest an isi vor pune amprenta pe evolutia pietei imobiliare romanesti din acest an. Cel putin asa cred companiile de pe piata imobiliara bucuresteana.



"Prima parte a anului a fost influentata de negocierile privind aderarea la UE, dar si de alegerile locale", este de parere Eduard Uzunov, directorul general al companiei imobiliare Regatta. El crede ca perspectiva aderarii la UE reprezinta un catalizator al pietei imobiliare romanesti.



"Piata imobiliara va fi mai sigura si mai atractiva din punct de vedere al investitiilor si se va situa cu siguranta pe o treapta superioara din punctul de vedere al numarului si dimensiunilor tranzactiilor", adauga Uzunov.



Parerea este sustinuta si de Ionut Dumitrescu, directorul general al companiei imobiliare Eurisko, care spune ca admiterea ca membru a Romaniei in cadrul NATO va aduce cu sine si o crestere a credibilitatii, ceea ce va atrage interesul investitorilor de talie internationala. "Poate cel mai important eveniment manifestat in prima jumatate a anului, este inaugurarea Agentiei Nationale pentru Cadastru si Publicitate Imobiliara, care reuneste sistemul cadastral si cel al cartii funciare", sustine Dumitrescu.



In plus, piata imobiliara va beneficia in acest an, poate mai mult ca oricand, de pe urma evolutiei macroeconomice.



"Stabilitatea economica si capacitatea de absorbtie a pietei din Romania, pe majoritatea segmentelor si in mod special pe cel imobiliar, au creat un mediu de afaceri stabil si atractiv pentru investitii", completeaza Uzunov. Nu este de mirare astfel ca tot mai multe companii internationale cu activitati in domeniul imobliar sunt interesate de piata romaneasca.



"Cel mai important eveniment pe piata imobiliara in segmentul birouri a fost in acest an a treia tranzactie institutionala si cea mai importanta de pana acum, cumpararea Iride Business Park de catre un fond de investitii international", sustin reprezentantii companiei imobiliare DTZ Echinox.



Compania fusese implicata la randul ei intr-o astfel de tranzactie anul trecut, in calitate de consultant. Atunci, fondul de investitii Europolis cumparase pentru aproximativ 30 mil. euro, imobilul de birouri Europe House dezvoltat de catre grupul israelian GTC International.



Spre deosebire de alti ani, birourile nu au mai facut legea pe piata imobiliara romaneasca. "Pe segmentul rezidential s-a remarcat finalizarea si tranzactionarea unor imobile si parcuri rezidentiale de lux in locatii de top: Dorobanti zona ambasadelor, Aviatorilor, Herastrau si nu in ultimul rand in zona Baneasa", sunt de parere reprezentantii DTZ Echinox. Ideea este confirmata si de Mirela Manea, director de marketing la compania imobiliara Esop. "Evenimentul marcant al inceputului de an ramane evolutia ascendenta a pretului de vanzare al apartamentelor in blocuri. Desi procesul a inceput in 2003 si atinsese deja cote ingrijoratoare pentru cumparatori la finele anului, preturile au continuat sa creasca si in 2004. Fata de aceeasi perioada a anului trecut, preturile sunt in prezent cu 50-80% mai mari, iar daca ne raportam la anii 2001-2002, avem preturi de 2-3 ori mai mari", este de parere Manea. Ea mentioneaza si cresterea ofertei pe piata birourilor, unde au fost livrate in prima parte a acestui an o serie de imobile, precum PGV Tower (cu o suprafata totala de peste 10.000 de metri patrati si un grad de inchiriere de 85%), Palazzo Italia (peste 5.000 metri patrati) sau Floreasca Business Center (6.000 de metri patrati).



Din pacate, spun reprezentantii DTZ Echinox, segmentul industrial este inca ramas in urma altor sectoare.



"Cu toate ca marii investitori au inceput sa sondeze piata romaneasca in cautare de oportunitati, apropierea alegerilor generale i-a facut sa amane intrarea pe aceasta piata", spun cei de la DTZ Echinox, care cred ca alegerile nu si-au spus ultimul cuvant. "Spre sfarsitul anului, s-ar putea inregistra o semnificativa crestere in segmental industrial, inca puternic afectat de deciziile guvernamentale."



Segmentul comercial a cunoscut la randul sau o evolutie interesanta anul acesta. Achizitiile de terenuri de catre unii dintre jucatorii existenti pe piata (Carrefour, Cora, Selgros) sau de catre cei care intentioneaza sa deschida in urmatoarea perioada primele lor magazine (Kaufland, Tengelmann) a permis cresteri ale veniturilor importante pentru companiile imobiliare. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO