ZF 24

Cegedim: Piata de medicamente a crescut în ultimele 12 luni cu 15,9%, la 31 miliarde lei, după ce vânzările din farmacii s-au majorat cu 16,5%, iar cele prin spitale cu 12,6%. În T1 2024, vânzările de medicamente au crescut cu 15,5%

Autor: Roxana Rosu

08.05.2024, 11:09 140

Vânzările de medicamente au crescut în primul trimestru din 2024 cu 15,5% fată de perioada similară din 2023, la 8,15 miliarde lei, în condiţiile în care medicamentele din retail au crescut cu 14,4%, iar cele consumate în spitale cu 22,5%,arată datele publicate miercuri de Cegedim.

În farmacii, pe segmente, ratele de creştere în lei au fost de 18,2% pentru medicamente cu prescriptie medicală (Rx) şi de 6,1% pentru produsele fără prescripţie.

Din punct de vedere al volumului medicamentelor eliberate către pacienţi, în T1 s-a ridicat la 180,1 milioane cutii, cu 2,8% mai puţin faţă de T1/2023. Evoluţia a fost generată atât de scăderea canalului de retail (-2,9%) cât şi de spital care a scăzut uşor (-0,2%).

Pe segmente, rata de creştere în volum a fost de -2,4% pentru Rx în farmacii şi de -3,7% pentru produsele OTC (medicamente şi suplimente nutriţionale).

În perioada aprilie 2023 – martie 2024, valoarea totală a pieţei de medicamente a fost de 31,06 miliarde lei, în creştere cu 15,9% faţă de aprilie 2022 – martie 2023.

Medicamentele pe bază de reţetă (Rx) din farmacii au atins 18,97 miliarde lei (+19,8%), produsele fără prescripţie medicală din farmacii au însumat 7,61 miliarde lei (+9,0%), iar segmentul de spital 4,47 miliarde lei (+12,6%).

Izolând impactul semnificativ al programelor cost-volum-rezultat (CVR) şi cost-volum (CV) din retail, ce totalizează cca. 2,98 miliarde lei, piaţa de medicamente Rx fără contract, din farmacii a crescut faţă de perioada de referinţă cu 20,4%, la valoarea de 15,99 miliarde lei.

În acelaşi timp, volumul medicamentelor eliberate către pacienţi a fost de 717,4 milioane cutii, în creştere cu 0,7% faţă de  aprilie 2022 – martie 2023.

Numărul total de zile de tratament a crescut în acelaşi interval cu 4,9%.

Pentru medicamentele pe baza de prescripţie din retail şi spital, numărul de zile de tratament a crescut cu 4,1%, fără a lua în calcul medicamentele aferente programelor cost-volum-rezultat (CVR) şi cost-volum (CV).

Pe grupe terapeutice, în ultimele 12 luni se evidenţiază creşteri peste media pieţei în cazul antineoplazicelor şi imunomodulatoarelor (+24,8%) şi medicamentelor destinate sistemului cardiovascular (+ 17,3%).

Toate celelalte grupe terapeutice, cu excepţia anti-infecţioaselor sistemice (+ 3,8%), au avut creşteri semnificative, dar s-au situat sub media pieţei, de 15.9%. Astfel medicamentele destinate sistemului digestiv şi metabolism au crescut cu 14,8%, cele pentru afectiuni ale sistemului nervos cu 13,9%, sistemul musculo-scheletic cu 13,6%, iar sistemul respirator cu 10,9%.

În ceea ce priveşte topul companiilor de pe piata locală, pentru intervalul aprilie 2023 – martie 2024, pe primul loc se situează Sun Pharma (inclusiv Terapia) cu 1,45 miliarde lei, urmată de Sanofi cu 1,44 miliarde lei şi de AstraZeneca cu vânzări de 1,41 miliarde lei.

Topul primilor 10 jucători este completat de Zentiva (inclusiv Labormed şi Alvogen) cu 1,32 mld. lei, Servier (inclusiv Egis) cu 1,13 mld. lei, Johnson&Jonhnson cu 1,13 mld.lei, Pfizer cu 1,09 mld. lei, Novartis cu 883,4 mil. lei, Hoffmann La Roche (863,6 mil. lei) urmată de Viatris (843,7 mil. lei).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO