Business Internaţional

Cum sa rezisti, ca retailer, perioadelor in care consumatorii scot mai greu banii din buzunar

10.09.2008, 13:44 27

La fel ca solitarii sai fondatori germani, lantul de supermarketuri Aldi nu este nevoit sa faca prea multe pentru a atrage atentia asupra sa. Magazinele sale au dimensiuni reduse si un aer sobru, cu un decor minim si o gama limitata de produse.
Acestea se afla de obicei in locuri nu foarte vizibile, lipsindu-le in acelasi timp firmele luminoase si vitrinele imense care fac parte din arsenalul multora dintre competitorii sai, scrie New York Times.
Dar in conditiile in care economia americana se afla in declin, iar consumatorii incearca sa-si restranga semnificativ cheltuielile, Aldi devine treptat o forta pe segmentul de retail, unii analisti estimand ca in viitor acesta ar putea ajunge chiar sa-si compare puterea cu cea a Wal-Mart.
Ceea ce face insa din Aldi un punct de atractie este reprezentat de preturile mici practicate de reprezentantii companiei. Recent, compania anunta ca preturile produselor pe care le comercializeaza sunt cu 16% mai mici decat preturile practicate de magazinele de discount si de hipermarketuri si cu 40% mai mici decat cele intalnite in cadrul supermarketurilor traditionale.
In timp ce, la prima vedere, gama limitata de produse din aceeasi categorie i-ar putea surprinde pe consumatorii reprezentantii Aldi sustin ca in scurt timp avantajul pretului devine evident pentru orice cumparator.
Iar aceasta pozitie este sustinuta si de analisti care estimeaza o explozie a operatiunilor lantului de magazine. "Aldi a fost cel mai bine pastrat secret din Statele Unite in ultimii 20 de ani", a declarat Bill Bishop, presedintele firmei de consultanta Willard Bishop . "Dar compania reprezinta o forta de care va trebui sa tinem seama", a adaugat el.
Compania reflecta aproape fidel stilul de viata retras al fondatorilor sai, octogenarii miliardari germani Theo si Karl Albrecht. Acestia locuiesc in insula Fohr din Marea Nordului, colectionand masini de scris, jucand golf si cultivand orhidee. In 1971, Theo a fost rapit timp de 17 zile. De atunci, cei doi frati au fost extrem de rezervati in ceea ce priveste aparitiile publice.
La inceputul anilor '60 acestia au impartit in doua businessul, dupa un dezacord in ceea ce priveste vanzarea sau nu a tigarilor. Astfel, in acest moment exista doua companii Aldi Nord si Aldi Sud, cea care detine si divizia nord-americana.
Un purtator de cuvant al companiei a precizat ca cei doi frati nu sunt implicati in operatiunile diviziei nord-americane. Dar reputatia acestora de oameni economi si-a pus amprenta asupra lantului, al carui nume reprezinta prescurtarea sintagmei Albrecht Discounts.
"Supermarketurile traditionale sunt adevarate terenuri minate pline de costuri ascunse", se arata pe site-ul oficial al Aldi, in incercarea de a atrage consumatorii in magazinele Aldi.
Magazinele Aldi sunt proiectate in asa fel incat sa elimine mare parte din aceste costuri. In timp ce unele supermarketuri pot comercializa pana la 45.000 de articole, Aldi ofera aproximativ 13.000 de produse.
Avand atat de putine produse reprezentantii lantului de magazine au si siguranta profitului. Aceasta abordare ajuta, de asemenea, la reducerea fortei de munca si a cantitatii de marfuri degradate. In acelasi timp, datorita dimensiunilor reduse ale magazinelor, compania isi reduce drastic facturile la utilitati. Iar pentru a-si maximiza avantajele, magazinele sunt deschise doar in orele de varf, adica intre 9 dimineata si 8 seara de luni pana sambata si intre 12 si 5 duminica.
Chiar daca primul magazin din Statele Unite al retelei a fost deschis in 1976, de-abia recent Aldi si-a lansat o campanie de publicitate TV.
Cardurile de credit si bonurile valorice nu sunt acceptate in cadrul magazinelor Aldi, eliminand astfel comisioanele aferente acestora.
Lantul detine peste 950 de magazine in Statele Unite, iar pana anul viitor intentioneaza sa deschida alte 100 de unitati. La nivel mondial exista 8.500 de magazine Aldi.
Anul trecut compania a inregistrat vanzari de 5,8 mld. dolari pe piata americana, prin comparatie cu cele 92 mld. dolari inregistrate de gigantul Wal-Mart. Pana acum Aldi a ignorat orice tendinte, concentrandu-se asupra preturilor. Iar, cel putin pentru moment, consumatorii par sa rasplateasca aceasta abordare.

Retailerul Aldi in Statele Unite

Chiar daca primul magazin din Statele Unite al retelei a fost deschis in 1976, abia recent Aldi si-a lansat o campanie de publicitate TV.

In timp ce unele supermarketuri pot comercializa pana la 45.000 de articole, Aldi ofera aproximativ 13.000 de produse.

Lantul detine peste 950 de magazine in Statele Unite, iar pana anul viitor intentioneaza sa deschida alte 100 de unitati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO