Multinaţionalele nu mai sunt dispuse să dea bani pe programe de educaţie pentru manageri, iar acest lucru
s-a observat în scăderea cu mai bine de o treime a numărului de studenţi ai programelor de EMBA şi MBA oferite de şcolile de afaceri de pe plan local. Astfel, miza principală pentru directorii de programe este să atragă cât mai mulţi antreprenori la clasă - aceasta a fost una dintre concluziile celei de-a noua ediţii a HR Insider, organizată de ZF Corporate.
„Piaţa (programelor de MBA- n.red.) se află într-o gripare. (...) Tot mai mulţi oameni îşi plătesc singuri MBA-ul”, a spus Ovidiu Dîmbean- Creţa, decanul şcolii de afaceri ASEBUSS, care oferă de 20 de ani un program de EMBA pe plan local. Începând de anul trecut, ASEBUSS a lansat un nou program de MBA, dedicat antreprenorilor.
Totuşi, piaţa pare să îşi revină, chiar dacă şcolie s-au confruntat cu scăderi de 20- 30% din numărul celor înscrişi în primii ani de criză. „Cel mai greu an a fost 2009, când îmi venea să plâng, eu personal m-am înscris la MBA numai să fie numărul mai mare de studenţi pe hârtie“, a spus Marius Mihăilescu, program manager al Tiffin EMBA.
Anual, puţin peste 200 de manageri termină un program de MBA în România, iar în anii de criză numărul acestora era de 300 - 400. În medie, un program de MBA local costă 20.000 de euro. Potrivit suplimentului ZF Top MBA 2013, aproape două treimi dintre absolvenţii de MBA din 2012 au avut parte de creşteri salariale cuprinse între 10 şi 30%.
Citeşte mai multe articole de la ediţia specială a HR Insider dedicată şcolilor de afaceri pe ZF Corporate:
Vlad Neacşu, ASEBUSS: Dacă faci un MBA doar ca să treci ceva în CV înseamnă că este doar un hobby
Natalia Pruteanu, CityU of Seattle: Fără experienţă managerială MBA-ul nu are valoare
Dora Surugiu, MSM România: Există mulţi oameni interesaţi de MBA, dar care nu au bani
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 19.02.2014
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels