ZF 24

Judeţul unde lucrează o treime din pantofarii români: salariile mici şi apropierea de vest au transformat Bihorul în „valea pantofilor“

Pantofii produşi în fabricile din România sunt printre cei mai scumpi din lume, având un preţ mediu de 23,4 dolari (76,2 lei), al patrulea la nivel mondial, după cele din Italia (45,8 dolari), Portugalia şi Franţa, potrivit datelor Worldfootwear. La polul opus românii se încalţă cu chinezării al căror preţ de import este de nici 15 lei

Pantofii produşi în fabricile din România sunt printre cei mai scumpi din lume, având un preţ mediu de 23,4 dolari (76,2 lei), al patrulea la nivel mondial, după cele din Italia (45,8 dolari), Portugalia şi Franţa, potrivit datelor Worldfootwear. La polul opus românii se încalţă cu chinezării al căror preţ de import este de nici 15 lei

Autor: Cristina Roşca

24.02.2014, 00:08 871

Judeţul Bihor a devenit în ultimul deceniu „judeţul pantofarilor“ în contextul în care aici s-au înghesuit câteva zeci de producători mari de încălţăminte care au angajat aproape 17.000 de salariaţi, mai bine de o treime din totalul salariaţilor din industrie. Mai mult, în judeţul din vestul ţării producătorii de încălţăminte au devenit cei mai mari angajatori, la mare distanţă de următorii clasaţi, transportatorii rutieri de mărfuri şi educaţia - învăţământul secundar general. Ce i-a atras pe giganţii din industria de pantofi în judeţul Bihor? Apropierea de vest, infrastructura deja dezvoltată peste graniţă şi salariile cu 30% mai mici decât media naţională.

„Cred că, la fel ca în străinătate, este vorba de un cluster care s-a format în timp. Zona poate fi aleasă întâmplător de un producător care a atras după sine şi furnizori, şi distribuitori, a creat un adevărat lanţ şi după el au venit alţi producători. Peste tot în lume sunt clustere. În cazul Bihorului cred că acest cluster s-a format şi datorită apropierii de vest. Infrastructura de peste graniţă este binedezvoltată, astfel că este uşurat transportul către pieţele-mamă“, spune analistul eco­nomic Aurelian Dochia. El precizează că spre deosebire de industria auto, infrastructura joacă un rol mai puţin important în industria de încălţăminte deoarece „într-un camion poate fi cărat un volum important de marfă“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO