ZF 24

Luptă în marketing: De la 1 ianuarie reducem TVA-ul la 19%, şi scădem şi preţurile. Avem pliantele pregătite, anunţă retailerii

Luptă în marketing: De la 1 ianuarie reducem TVA-ul la 19%, şi scădem şi preţurile. Avem pliantele pregătite, anunţă retailerii

Autor: Cristina Roşca

02.01.2017, 00:00 3099

Jucătorii din comerţul modern vor aplica începând cu 1 ianuarie reducerea TVA la produse non- alimentare de la 20% la 19%.

„Avem totul deja pregătit, iar de la 1 ianuarie vom aplica acest nou TVA. Avem deja pliantele cu ofertele pentru 2017 pregătite cu noul TVA, pliante pe care marcăm şi reducerile de preţ”, explică oficialii lanţului de magazine Penny Market, cu circa 200 de unităţi pe piaţa locală.

În cazul Penny Market, la fel ca în cazul Kaufland sau al majorităţii retailerilor din comerţul modern, produsele non-alimentare sunt minoritare în ofertă. Reducerea TVA de la 20% la 19% se va aplica tuturor produselor non-alimentare, dar şi băuturilor alcoolice şi ţigărilor. Pentru jucători precum Kaufland, Lidl sau Penny Market acestea reprezintă 20-30% din totalul ofertei. Pentru lanţurile de hipermarketuri, care au în ofertă mai multe produse (până la 50.000-60.000 de unităţi), ponderea produselor non-alimentare este mai mare, însă nu se apropie de 50%.

„Vom aplica reducerea TVA de la 20 la 19% începând cu 1 ianuarie. Avem sistemele pregătite, preţurile au fost deja reduse”, spun şi oficialii Kaufland, liderul comerţului modern local, cu afaceri de peste 2 mld. euro anual. Dacă se va transfera integral la raft reducerea TVA, preţurile ar urma să scadă cu mai puţin de 1%, potrivit calculelor ZF.

Scăderea vine la doar un an după ce a avut loc o altă reducere de TVA la produse nealimentare, de la 24% la 20%. Mai mult, începând cu 1 iunie 2015 a avut loc reducerea TVA la produse alimentare de la 24% la 9%. Cele două masuri au dus la o creştere puternică a consumului, care pentru prima dată după 2008 a redevenit motorul principal al economiei, depăşind exporturile, agricultura şi industria.

Totuşi, reducerea TVA, măsură menită să aducă mai mulţi bani la bugetul de stat, a avut efectul invers. Încasările din TVA au scăzut cu 13% în noiembrie 2016 faţă de noiembrie 2015, conform execuţiei bugetare publicate de Ministerul de Finanţe. În primele primele zece luni ale anului încasările scăzuseră doar cu 10% faţă de aceeaşI perioadă a anului trecut.

Scăderea este determinată de diminuarea nivelului TVA de la 24% la 20%. Pe primele 10 luni ale anului (cele mai recente date) comerţul cu amănuntul a crescut cu 8%. În acest context, după câştigarea alegerilor, Liviu Dragnea, liderul PSD, a cerut amânarea cu circa un an a acestei măsuri. La momentul acela Dacian Cioloş a respins cererea, astfel că, până la formarea noului guvern, se va aplica reducerea TVA de la 1 ianuarie. Dragnea a declarat ieri că un nou guvern nu va fi putea fi instalat până la 1 ianuarie 2017.

 
 
AFACERI DE LA ZERO