ZF 24

O moştenire de 4.000 de dolari şi o vizită în India i-au trezit spiritul antreprenorial. Acum are 54 de angajaţi şi propriul business cu perdele

Anamaria Ştefan, proprietara companiei Sophia: Viaţa de antreprenor în România nu e deloc uşoară. A trebuit, la un moment dat, să iau bani de la bancă pentru a plăti TVA şi taxele la stat

Autor: Ioana Mihai

30.11.2014, 14:34 4490

Perdele cu design personalizat, pernuţe cu aplicaţii realizate manual în toate formele şi nuanţele, fotolii tapiţate cu aceleaşi material ca draperiile sau cuverturile în tot felul de culori, modele şi materiale domină spaţiul comercial ce ocupă patru niveluri într-o clădire veche din apropierea Gării de Nord a Capitalei.

Compania Sophia dispune de o reţea de 23 de magazine, dintre care 17 sunt francize, iar spaţiul deschis de câteva luni în Bucureşti este un fel de fanion. „După ani buni de căutări şi încercări, acum ştiu exact direcţia în care trebuie să merg, care este nişa mea“, a spus Anamaria Ştefan pentru Business Magazin.

Pentru a ajunge aici a avut nevoie de ani buni de căutări şi încercări, pentru că, fondată în 2004, firma vindea iniţial produse tradiţionale din India, sub marca Sophia Incredible India.

Antreprenoarea ieşeancă nu foloseşte un discurs de tip corporatist şi povesteşte deschis despre cum a construit afacerea, care a ajuns să aibă 54 de angajaţi, dintre care 25 lucrează în producţie. Anamaria Ştefan se mândreşte cu faptul că Sophia funcţionează de zece ani şi nu a schimbat numele firmei pentru a scăpa de datorii la stat sau furnizori.

„Viaţa de antreprenor în România nu e deloc uşoară. A trebuit, la un moment dat, să iau bani de la bancă pentru a plăti TVA şi taxele la stat“, spune ea.

Mărturiseşte însă că poverile fiscale sunt grele pentru un antreprenor şi principalul beneficiu al exportului este faptul că nu va mai trebui să plătească TVA. Pentru a începe să trimită produse peste hotare a cheltuit deja 65.000 de euro pentru a participa la târguri în ultimul an şi pentru a realiza o platformă cu cinci site-uri, dedicate mai multor ţări.

Întrebarea „Cum ai intrat în afaceri?“ are un răspuns lung. „Sunt o persoană atipică, întotdeauna mi-a plăcut să fac ce nu fac alţii“, începe povestea antreprenoarea de 36 de ani, care a făcut studii cu profil economic. Se gândeşte câteva clipe şi continuă: „Am crescut lângă un tată care, atunci când aveam 12 ani, a făcut o firmă şi a dezvoltat o reţea de materiale de construcţii. La 14-16 ani mergeam cu el la târguri, la ţară, şi am învăţat ce înseamnă distribuţia, negocierea şi promovarea. Iar acum fac acelaşi lucru, dar la nivel internaţional“. La 20 de ani şi-a pierdut tatăl, care i-a lăsat 4.000 de dolari, bani pe care i-a folosit ca să înceapă o afacere cu telefoane mobile, „făcând ceea ce învăţasem deja“. În patru ani firma ajunsese la şapte magazine în Iaşi, Suceava, Bârlad, Târgu Frumos, Paşcani, însă la 26 de ani a ieşit din afacere. După patru ani de activitate i-au rămas tot 4.000 de dolari, cât investise, dar câştigase experienţă.

Avea însă antreprenoriatul în sânge; s-a gândit că trebuie să facă altceva şi îşi aminteşte că se simţea dintotdeauna atrasă de decoraţiuni. La 26 de ani, a plecat în India, ţară care îi plăcea cu tot universul său, de tradiţii, cultură şi produse.

Plecase cu puţin peste 1.000 de dolari şi a cumpărat de toţi banii produse, dar a avut marea surpriză că a trebuit să plătească tot pe atât taxele pentru bagaj suplimentar la avion. „Cel care a vândut marfa mi-a împrumutat 1.000 de dolari pentru a plăti taxa“, spune acum; în esenţă, o creditase fără să ştie mai nimic despre ea şi fără garanţii. A încercat marea cu degetul, pentru a vedea cum se vând şalurile de caşmir, eşarfele de mătase şi câteva produse pentru casă; şi a terminat în numai două săptămâni tot ce cumpărase, câştigând de două ori mai mult. A plătit datoria către vânzător şi a cerut şi mai multă marfă.

La începutul lui 2005 a deschis primul magazin, de 25 mp, în Iaşi, gândit ca un boutique cu specific indian, iar cea mai mare parte a clienţilor erau pasionaţi de cultura orientală.

 

Compania Sophia dispune de o reţea de 23 de magazine, dintre care 17 sunt francize, iar spaţiul deschis de câteva luni în Bucureşti este un fel de fanion. „După ani buni de căutări şi încercări, acum ştiu exact direcţia în care trebuie să merg, care este nişa mea“, a spus Anamaria Ştefan pentru Business Magazin.

 

Incredibila Indie

După primul târg la care a participat, înainte de a avea măcar un magazin, s-a dus la avocata cu care lucra şi i-a spus că vrea să facă un contract de franciză, gândindu-se la un concept de magazin legat de India. La circa un an după ce a început să vândă şaluri şi eşarfe indiene volumul de mărfuri crescuse atât de mult încât ajunsese să importe cu containerul, iar 40% din valoarea mărfii reprezenta costul de transport.

Magazinele se numeau Sophia Incredible India, nume pe care l-au păstrat până în 2008. Apoi vreme de trei ani a vândut în paralel obiecte tradiţionale indiene şi produse cu influenţă europea­nă. „Voiam să rămân fidelă şi clien­ţilor care doreau produse din India dar şi celor care căutau modernism, sau decoraţiuni pentru case, hoteluri şi restaurante.“

A plecat în 2011 în Anglia vreme de aproape doi ani şi lucrurile au căpătat contur, găsind direcţia spre care trebuie să se îndrepte. „Am înţeles că dacă vreau să fiu bună pe o nişă trebuie să fac numai acel lucru. Am ales: vreau ca Sophia să fie cea mai importantă reţea de magazine, proprii şi în regim de franciză, de perdele şi draperii din România.“ Cât a stat în Anglia a deschis un magazin aflat într-un orăşel aflat la o distanţă de peste patru ore de mers cu maşina de Londra, care a funcţionat vreme de trei ani, până în toamna acestui an; legătura cu piaţa engleză continuă prin intermediul distribuitorului din Londra. Partenerilor de peste hotare Sophia le trimite mostre, iar aceştia comandă produse gata confecţionate, made to measure sau doar tăiate la dimensiuni anume. Sophia are în stoc acum peste 60.000 de metri liniari de materiale, la Iaşi, şi peste 100 de colecţii de mostre proprii. „Unele modele le preluăm de la furnizori, iar o parte din produse sunt făcute special pentru noi, pe baza designului şi a culorilor pe care le cerem special.“

În Moldova, povesteşte antreprenoarea, „Sophia este foarte cunoscută, pentru că am avut colaborări importante. Am contribuit la decorarea a cinci muzee şi două teatre naţionale, din Iaşi şi din Bârlad“. Concret, firma s-a implicat în decorarea lojelor, a drapajelor, în realizarea cortinelor pentru scenă, tapiţarea scaunelor. „Acestea sunt lucrările cu care mă mândresc cel mai mult.“ O bucură şi ritmul de dezvoltare a reţelei, ajunsă la 23 de magazine, dintre care trei sunt în Republica Moldova. Cu totul, în reţea sunt 17 francize, operate de tot atâţia parteneri. „Afacerea se adreseză cu predilecţie doamnelor pasionate de decoraţiuni interioare, cu un simţ estetic foarte bine dezvoltat“, spune antreprenoarea. Spaţiul pentru magazin trebuie să aibă 30-40 mp, cu spaţii vitrate, într-o zonă cu trafic intens. Investiţia se plasează în jurul a 10.000 de euro, din care cel puţin jumătate sunt necesari pentru aprovizionarea cu produse şi realizarea ambientului. Taxa de franciză este de 1.990 de euro, iar diferenţa de bani este necesară pentru amenajarea spaţiului şi logistică. Sophia se ocupă de promovarea magazinului pe plan local, „le oferim training, le monitorizăm evoluţia îndeaproape pentru a depista din faza incipientă eventualele nereguli. Practic, francizaţii pot începe o afacere cu un capital minim, fără a investi în producţie şi în stocuri de marfă“, spune antreprenoarea.

Sophia are în portofoliu în jur de 3.500 de produse, iar pentru perdele, de pildă, preţul de retail variază de la 25 de lei la 220 de lei metrul liniar.

 

Personajul exotic

Un prieten i-a spus: «Lasă România, n-o să faci bani de aici, şi mă sfătuia să păstrez magazinul din Anglia pentru imagine», spune antreprenoarea. Spune că nu o dată a fost tratată rău doar pentru că e româncă, dar în orăşelul de 7.000 de locuitori unde a locuit „eram personajul exotic al orăşelului, pentru că nu erau alţi români pe-acolo. Din păcate sunt mult mai vizibili românii care afectează negativ imaginea ţării“.

De un an Sophia are un departament special pentru export şi antreprenoarea este încredinţată că „acesta este viitorul“. Primii paşi au fost participările la târgurile internaţionale din Birmingham, Paris şi Milano. Exportul reprezintă acum foarte puţin, dar „observ de la lună la lună creşteri. Am început să primim comenzi de la clienţi care ne-au văzut de mai multe ori la târguri. Vor să vadă că suntem activi şi existăm în piaţă“. De pildă, după participarea la târgul din acest an, în septembrie, au primit comenzi din Franţa, Austria, Italia, Elveţia, Belgia, Spania, Dubai, Qatar, spune Anamaria Ştefan.

Tot pentru a sprijini exporturile, firma mizează pe promovarea online prin intermediul social media; are nu mai puţin de 25 de pagini diferite de Facebook, personalizate şi pe ţări, pentru Franţa, Anglia, Spania, Kuweit sau Qatar. Antreprenoarea speră ca într-un an exporturile să depăşească cifra de afaceri de pe piaţa locală, care a ajuns anul trecut la 1,5 milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels