Media & Advertising

Piata productiei publicitare, o ecuatie cu multe necunoscute

Piata productiei publicitare, o ecuatie cu multe necunoscute

Afacerile industriei de productie publicitara sunt greu de estimat. Sigur este ca sunt in crestere cu 25-30% anual

23.02.2007, 21:16 194

Putina lume se intreaba ce exista dincolo de un afis pe care il vad instalat pe un panou intr-o intersectie aglomerata sau ce anume face ca un magazin de telecomunicatii, de exemplu, sa arate asa de bine. Tot ceea ce se afla la baza acestor lucruri inseamna productie publicitara.
Pentru ca un mesaj sa fie vizibil pe un panou, acel panou trebuie creat din diverse materiale, apoi montat; la randul sau, afisul trebuie printat si trebuie sa iasa bine. Aceste lucruri sunt facute de firme care activeaza in industria productiei publicitare. De asemenea, un magazin de telecomunicatii, de exemplu, este foarte frumos luminat, are multe bannere, casete luminoase, afise, stickere pe geam. Tot firme din productia publicitara se ocupa si de aceste lucruri. Iar ursuletii de plus, rucsacul cu brandul imprimat pe el sau sapca branduita vin de la o firma furnizoare de obiecte promotionale.
Piata productiei publicitare se afla la baza piramidei comunicarii, este partea nevazuta, tehnica, a unei industrii care pune accentul pe mesajul creativ. Este partea invizibila si pentru ca asa vrea sa fie. Putina promovare, si aceea doar in targuri specializate si in revista asociatiei firmelor din industrie, pentru ca oricum toata lumea are de munca si cererea este aproape mai mare decat oferta.
Acesta ar fi doar un aspect al acestei piete. Celalalt ar fi ca industria productiei publicitare este o mare ecuatie cu multe necunoscute, in care cel mai greu sunt de aflat chiar firmele care activeaza in domeniu. Este imposibil de stiut cat de mare este aceasta piata, in termeni de volum, cate companii fac parte din ea, ce face fiecare dintre aceste companii. Nu s-au facut studii care sa dea o dimensiune a acestei piete, ci doar cercetari sporadice ale catorva companii. Poate de aceea si cei mai multi dintre cei pe care i-am rugat sa ne raspunda la cateva intrebari despre aceste lucruri au refuzat sa o faca, fie pentru ca nu stiu, fie pentru ca nu doresc sa dea pietei informatii considerate prea pretioase pentru a fi aflate pe gratis.
Ceea ce spun toti jucatorii din domeniu, referitor la aceasta piata, este ca ea creste continuu, iar anul acesta tendinta se va pastra si chiar se va accelera in viitorul apropiat, odata cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana. O estimare grosso modo a acestei industrii: sute de milioane de euro. "Piata este in crestere accelerata. Nici nu ne asteptam la altceva. O sa creasca, pentru ca potentialul este urias. Anul acesta, datorita aderarii la Uniunea Europeana, este greu de estimat o crestere, pentru ca nu stim valul de investitii care va veni. O sa existe cel putin un an-doi de acomodare, pentru ca firmele care vin din afara intai isi incep afacerile, dupa care va exista intr-adevar o cerere semnificativa pentru publicitari", este de parere Ovidiu Joita, directorul executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor din Industria de Publicitate (APIIP).
Intrarea in Romania a unor noi retaileri si banci a dus clar la cresterea pietei de productie publicitara, spune si Ana-Maria Ionescu, General Manager al Eltrix, cel mai mare producator de semnalistica din Romania. "Desi cresterea a fost evidenta (in 2006 - n. red.), aceasta nu a fost spectaculoasa. Consider ca se va pastra ritmul de crestere din 2006, o crestere mai importanta asteptam incepand cu 2008-2009", adauga Ana-Maria Ionescu.
Eltrix a avut anul trecut o crestere a cifrei de afaceri de aproximativ 15% fata de 2005, iar cresterea previzionata pentru 2007 este de 18% fata de anul 2006. Compania mizeaza pe trei directii de crestere a afacerii anul acesta: cresterea si diversificarea portofoliului de clienti printr-o strategie de vanzari mai agresiva, marirea capacitatii de productie si dezvoltarea de noi produse, avand la baza tehnologie de ultima ora, dezvaluie Ana-Maria Ionescu.
In lipsa unui studiu specializat despre piata realizat de catre un auditor independent si finantat de catre intreaga industrie, Eltrix estimeaza la aproximativ 25-30% cota sa de piata. Din totalul cifrei sale de afaceri, aproape 12% a fost realizata din exporturi anul trecut.
Nu toate companiile din industrie fac export, cel mult 10% dintre firmele membre APIIP desfasurand si astfel de activitati. "Tinand cont de faptul ca, in momentul de fata, exista o cerere pe piata noastra care de cele mai multe ori depaseste oferta, ei nu sunt interesati sa se promoveze in afara tarii. Poate acum, cu aderarea la UE. APIIP a inceput sa se ocupe cu organizarea participarii membrilor sai la expozitiile internationale de profil, prin niste programe finantate de statul roman, si incet-incet au inceput si ei sa isi faca o promovare externa. Interesul este mic deocamdata, deoarece capacitatile lor de productie sunt la maxim", explica Ovidiu Joita.
Impression Graphics Romania se numara insa printre companiile care prind in planul de afaceri si exporturile. Unul dintre primii trei jucatori pe piata de printing publicitar din Romania, Impression (cunoscut pana anul trecut sub denumirea Hecht Romania), realizeaza aproximativ 10% din cifra sa de afaceri din exportul efectuat catre filialele pe care grupul cu acelasi nume le detine in intreaga Europa. Geo Baraian, Managing Director al Impression Graphics Romania, spune ca firma sa a inregistrat o crestere in 2006 fata de 2005 de aproximativ 20%, de la 2,8 mil. euro la peste 3 mil. euro. "In 2007 ne asteptam la o crestere de 10-15% fata de anul precedent", adauga reprezentantul Impression.
Si Irina Juganaru, director de marketing al Leykom, companie furnizoare de materiale pentru industria publicitara, considera ca piata este in continua miscare si are
cerinte din ce in ce mai diversificate. "Piata printurilor de mari dimensiuni nu este inca la nivelul tarilor europene. Din pacate, consumul pe cap de locuitor este inca scazut. 2007 va aduce cu siguranta noi provocari si noi cerinte. Sigur piata va fi inca in crestere. Poate 25-30%? Ramane de vazut", precizeaza Irina Juganaru.
Leykom a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 1,4 mil. euro in 2005, suma care a crescut pana la aproximativ 4 mil. euro anul trecut.
"La sfarsitul anului 2007, speram ca cifra noastra de afaceri sa atinga nivelul a 5-6 mil. euro", spune directorul de marketing al companiei. Una dintre directiile de dezvoltare a Leykom in acest an o reprezinta abordarea pietei masinilor de print de dimensiuni mari, precum si extinderea activitatii in alte tari din Europa Centrala si de Est. Si pentru Randder, companie care activeaza pe segmentul de semnalistica a pietei de productie publicitara, anul 2006 a fost unul bun din punctul de vedere al afacerii. "Ne-am atins target-ul, adica dublarea cifrei de afaceri si a profitului. Pentru 2007 ne-am propus acelasi lucru si sunt sigur ca vom realiza acest obiectiv inaintea sfarsitului anului. (...) Cereri de export au fost, dar onorarea acestora ar fi insemnat sa nu ne mai fi concentrat atentia asupra pietei interne, care ramane principalul nostru scop de cand am intrat in acest business. Odata cu aderarea Romaniei la UE, am inceput sa lucram pentru cateva companii din strainatate", precizeaza Radu Dumitrescu, Managing Director al Randder.
Intr-o proportie covarsitoare, de peste 70%, clientii firmelor de productie publicitara sunt agentiile de publicitate. Cateva firme mai mari lucreaza si direct cu clientul final, companii din orice domeniu, insa proportia acestora este aproape nesemnificativa. Daca piata de advertising creste cu 20-30% pe an, s-ar putea face o estimare ca o crestere asemanatoare inregistreaza si industria de productie publicitara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO