Ministerul Finanţelor a realizat un proiect legislativ, promis încă de la începutul anului, prin care intenţionează să modifice reglementările privind TVA la încasare, astfel ca sistemul să nu mai fie obligatoriu, ci opţional, potrivit unor surse apropiate discuţiilor.
Legislaţia trebuie modificată pentru că actualele prevederi încalcă o directivă europeană. În plus, impactul asupra mediului de afaceri a fost negativ, contrar obiectivelor urmărite de autorităţi, sistemul având „mai mulţi perdanţi decât câştigători“, după cum spun consultanţii fiscali.
Atât companiile mari, cât şi firmele mici sunt nemulţumite de aplicarea sistemului TVA la încasarea facturilor, şi nu la emitere.
Contracte anulate, creşterea costurilor administrative, evidenţele complicate şi lipsa conformării voluntare a contribuabililor care aplică TVA la încasare sunt câteva dintre problemele care au apărut odată cu aplicarea acestui sistem.
Sistemul de plată a TVA la încasarea facturilor a început să fie aplicat în România de la 1 ianuarie 2013, împreună cu sistemul de TVA existent. Noul sistem a vizat firmele care au sediul în România şi cifra de afaceri de sub 2,25 mil. lei (500.000 euro). La scurt timp de la aplicarea sistemului, companiile s-au confruntat cu probleme. Unele companii mari au decis să renunţe la colaborarea cu firmele mici pentru a evita problemele legate de cash-flow, apărute în urma aplicării noului sistem de TVA.
Ce spun oamenii de afaceri
„Vine cu întârziere această măsură, repară practic eroarea care s-a făcut. Este totuşi un pas spre mai bine, un lucru bun că oamenii pot opta. Eu consider că plata TVA la încasare nu a fost bună pentru micile companii şi că le-a creat probleme“, spune Valer Blidar, unul dintre cei mai importanţi industriaşi români, care deţine fabrica Astra Vagoane Călători din Arad.
La începutul anului, el declara că va rezilia contractele cu 400 de furnizori, firme mici, cu trei-patru angajaţi, cu care lucra pentru producţia de vagoane, din cauza măsurii ce obligă firmele mici la plata TVA la încasare.
„Cred că cel mai bine este să îl laşi pe antreprenor să aleagă, el să decidă ce îl avantajează mai mult. Noi lucrăm cu TVA la încasare“, a spus Răzvan Ungureanu, proprietarul companiei Inox Style, care produse decoraţiuni din fier forjat.
Potrivit draftului pentru modificarea legislaţiei privind TVA la încasare, firmele pot alege să aplice în continuare TVA la încasare sau pot solicita să fie radiate din Registrul persoanelor impozabile care aplică acest sistem, prin depunerea unei notificări la autorităţile fiscale. Persoanele impozabile care la data intrării în vigoare a noii legislaţii aplică sistemul TVA la încasare, dar nu depun o notificare pentru neaplicarea sistemului se consideră că au optat tacit pentru aplicarea sistemului TVA la încasare.
Ce spun consultanţii fiscali
Sistemul TVA la încasare este criticat nu numai de oamenii de afaceri, ci şi de consultanţii fiscali sau analişti.
„Decizia autorităţilor în legătură cu eliminarea obligativităţii sistemului de TVA la încasare nu ar mai trebui amânată nicio secundă. Ceea ce am observant în practică au fost de fapt consecinţe total opuse scopului iniţial urmărit de autorităţi, şi anume acela de a veni în sprijinul întreprinderilor mici şi mijlocii (cele cu o cifră de afaceri anuală sub 2.250.000 lei)“, susţine Ramona Jurubiţa, Partner, Deputy Head of Taxation la KPMG România.
Societăţile care ar fi trebuit să beneficieze de sistemul de TVA la încasare au fost afectate negativ prin creşterea costurilor administrative ca urmare a evidenţelor complicate privind TVA. De fapt, consecinţa cu adevărat dureroasă a fost că aceste societăţi s-au văzut cu contractele anulate din cauza faptului că partenerii lor comerciali, care nu aplică sistemul, au ales să nu suporte consecinţele acestuia, mai spune Jurubiţă. „Eu m-am arătat circumspect încă de acum un an cu privire la funcţionarea sistemului TVA la încasare. Din păcate, toate temerile mele s-au adeverit, sistemul TVA la încasare având în final mai mulţi perdanţi decât câştigători. Modificarea legislativă care să transforme sistemul din obligatoriu în opţional este aşteptată de mediul de afaceri încă de la începutul anului, ea fiind (neoficial) promisă de autorităţi, dar din păcate a rămas pierdută printre dosare. Desigur, ea nu va rezolva toate problemele din domeniul TVA, dar este un pas înainte pe care multă lume încă îl aşteaptă“, afirmă Gabriel Sincu, executive director tax advisory services, EY România.
El consideră că modificarea din temelii a regulilor privind TVA în sensul apropierii de modelul american („sales tax“) ar fi o variantă ce ar trebui analizată şi „pusă pe tapet“. „Dar asta este deja o altă discuţie. Până una-alta aşteptăm cu interes modificările promise de guvernanţii noştri, pentru a putea corecta anomaliile introduse anul trecut.“
„Opţionalitatea sistemului de TVA la încasare ar da posibilitatea societăţilor să facă o evaluare corectă a beneficiilor rezultate ca urmare a aplicării sistemului în contrapartidă cu creşterea costurilor privind obligaţiile admi-nistrative, dar şi cu dezavantajele legate de pierderea unor clienţi mari care se pot reorienta către societăţi ce nu fac parte din sistem, etc. De asemenea, pe lângă introducerea opţiunii aplicării sistemului ar fi utilă mărirea semnificativă a intervalului de 90 de zile în care TVA devine datorată bugetului statului şi corelarea dreptului de deducere în cazurile de mai sus cu această perioadă“, susţine Jurubiţă.
O altă nemulţumire a oamenilor de afaceri este legată de termenul de 90 de zile la care TVA devine exigibilă. Potrivit regulilor în vigoare, dacă firmele obligate la aplicarea sistemului TVA la încasare nu au încasat contravaloarea integrală sau parţială a livrării de bunuri ori a prestării de servicii în 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, exigibilitatea taxei aferente contravalorii neîncasate intervine în cea de-a 90-a zi calendaristică de la data emiterii facturii.
Nemulţumirile firmelor care aplică sistemul TVA la încasare
cei care aplică sistemul trebuie să conducă evidenţe complicate pentru a evidenţia TVA neexigibilă, care implică costuri foarte mari;
imposibilitatea deducerii TVA până la plata facturilor este un factor împovărător care aduce prejudicii activităţii firmelor;
impactul acestei măsuri legislative se reflectă şi asupra companiilor mari, ale căror sarcini administrative au crescut simţitor, fiind obligaţi să menţină concomitent două sisteme de evidenţă pentru TVA, unul pentru deducerea TVA la data facturării şi unul pentru deducerea TVA la data plăţii;
o altă problemă este legată de lipsa conformării voluntare a contribuabililor care aplică TVA la încasare; nu în toate cazurile aceştia înscriu în factură menţiunea TVA la încasare, obligând contribuabilul mare să facă verificări în Registrul persoanelor care aplică TVA la încasare, ceea ce presupune un efort suplimentar considerabil;
excepţiile de la aplicarea sistemului conduc la dificultăţi de aplicare a sistemului, în special cele referitoare la plăţile în numerar şi la operaţiunile între persoane afiliate;
discrepanţa creată între obligaţia furnizorului de a colecta taxa cel târziu în cea de-a 90 -a zi de la emiterea facturii, fără a permite beneficiarului să deducă la aceeaşi dată, încalcă prevederile Directivei 2006/112/CE. Dacă la furnizor taxa devine exigibilă în cea de-a 90-a zi calendaristică de la data emiterii facturii, şi beneficiarul trebuie să aibă drept de deducere la aceeaşi dată.
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 31.07.2013