„Cu aceste autostrăzi (Bucureşti-Alexandria, Ploieşti-Galaţi, Craiova-Calafat etc. - n.red.) suntem ca un student care în sesiune învaţă la orice, mai puţin la materia la care are examen. Nu e iraţional sau nefiresc să faci autostrăzi spre Alexandria sau Galaţi-Brăila, avem nevoie de autostrăzi în mai multe zone ale României, dar ele trebuie făcute în ordine şi începând de acolo unde costul de oportunitate e cel mai mare. Prioritatea este legarea Bucureştiului de reţeaua de autostrăzi din Europa şi să avem o centură la standard de autostradă pentru Capitală. Există studii de trafic, se ştie unde sunt costurile de oportunitate cele mai mari“, spune Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Ca şi acum, priorităţile în materie de autostrăzi ale guvernelor care s-au perindat pe la Palatul Victoria în ultimii aproape 15 ani s-au schimbat odată cu fiecare nou program de guvernare.
Dacă în timpul guvernării lui Adrian Năstase (2000-2004) autostrăzile prioritare erau Bucureşti-Ploieşti-Braşov, Bucureşti-Constanţa şi Nădlac-Timişoara-Arad, în timpul lui Călin Popescu-Tăriceanu (2004-2008) se conturează pentru prima oară autostrăzile Nădlac-Deva-Sibiu-Piteşti-Bucureşti-Constanţa, respectiv Bucureşti-Braşov-Târgu-Mureş-Cluj Napoca-Borş. Mai târziu, în guvernul Emil Boc (2008-2012) apar autostrăzi precum Lugoj-Drobeta-Turnu Severin-Craiova-Calafat, Ploieşti-Buzău-Focşani sau autostrada Sudului Bucureşti-Alexandria-Craiova.
În cele câteva luni de guvernare din 2012, Mihai Răzvan Ungureanu a continuat planurile iniţiate de Emil Boc, iar odată cu venirea la Palatul Victoria a lui Victor Ponta autostrada Sibiu-Piteşti a început uşor-uşor să fie ştearsă de pe lista de priorităţi. La începutul acestei săptămâni, Victor Ponta a prezentat priorităţile pe următorii cinci ani la capitolul construcţii de autostrăzi, amintind de Braşov-Bacău-Roman-Iaşi-Ungheni, Bucureşti-Alexandria, Ploieşti-Buzău-Brăila-Galaţi sau Nădlac-Arad-Sibiu-Braşov-Comarnic-Ploieşti-Bucureşti. Deşi luni a prezentat presei o hartă în care autostrada care leagă Ploieşti de Galaţi trecea doar prin Buzău şi Brăila, guvernul a publicat pe site-ul propriu o nouă hartă, în care prioritară este autostrada Ploieşti-Buzău-Focşani-Brăila-Galaţi.
„Nu toată lumea e fericită că trece autostrada peste tot, cei care ne critică cel mai tare sunt cei care ani de zile au făcut 40 de kilometri, 9 kilometri de autostradă pe an, dar această strategie are o uriaşă diferenţă faţă de restul strategiilor: este realistă şi bazată pe bani pe care îi avem şi pe lucruri pe care le putem face, nu pe poveşti nemuritoare, în special de la cei care au făcut 9 kilometri pe an şi acum ne spun nouă cum ar trebui să facem mai bine“, a spus Ponta ieri în şedinţa de guvern, citat de Mediafax.
Pe de altă parte, un fost ministru al transporturilor, care s-a ocupat de dezvoltarea infrastructurii rutiere, susţine că autostrăzile trasate de guvernul Ponta nu sunt în concordanţă cu ceea ce s-a stabilit cu Comisia Europeană.
„România avea un program de autostrăzi, iar acum totul se schimbă. E evident că Victor Ponta face aceste autostrăzi pentru partid şi pentru baronii locali. Sibiu-Piteşti avea finanţare, am lăsat un program de autostrăzi realizat de comun acord cu Comisia Europeană“, spune Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor.
Un tronson de autostradă şi-a găsit constructori după doi ani şi jumătate, fiind scos la licitaţie de două ori
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a semnat contractul de construcţie a autostrăzii Timişoara-Lugoj, lot 2, cu italienii de la Tirrena Scavi şi Societa Italiana per Condotte D’Acqua. Contractul are o valoare de 423,4 milioane de lei (95 de milioane de euro) şi va fi finanţat în proporţie de 85% din fonduri europene, iar restul de la bugetul de stat. Tronsonul de autostradă are o lungime de 25,6 kilometri. Autostrada a fost scoasă la licitaţie de două ori până acum, prima oară în 2011 şi a doua oară anul trecut, însă abia acum a fost numit un constructor pentru aceasta.