ZF English

Arta autoapararii ataca piata romaneasca

06.07.2001, 00:00 133



In Romania artele martiale se invatau si se practicau si inainte de 1989 la casele de cultura, in cadrul asa-numitelor cursuri de autoaparare moderna.

Dupa Revolutie, timp de cinci ani, a fost o adevarata nebunie, cluburile si salile de arte martiale au aparut ca ciupercile dupa ploaie, instructorii inchiriind pentru antrenamente salile de sport ale scolilor si liceelor.

Dupa 1995 insa, cei care au vazut ca nu se fac bani frumosi din aceasta afacere au disparut si au ramas doar cei care au pus suflet. Producatorii de asemenea echipamente sunt putini si in general supravietuiesc in bransa pe seama banilor obtinuti din alte afaceri.

Unul dintre primele cluburi private din domeniu este Centrul de arte martiale si sisteme de lupta Samurai Club, care functiona inca din 1980, in cadrul Casei de Cultura "Nicolae Balcescu" din Capitala, unde organiza cursuri de autoaparare moderna.

"Daca lucrai onest si deschis si daca nu scoteai batausi si criminali, te lasau sa-ti faci meseria. Pe atunci, clubului i se facea si publicitate in fiecare dimineata la radio, la rubrica "Unde ne petrecem timpul in Capitala", declara Costin Mihaila, patronul clubului.

In februarie 1990, Samurai Club s-a transformat in firma privata de arte martiale, axata initial doar pe cursuri de karate. Ulterior, a ajuns sa comercializeze echipamente pentru sisteme de lupta, materiale mijloace didactice, ghiduri, afise, carti, postere, pliante, videocasete.

De asemenea, patronul si cei doi instructori dau consultatii teoretice si tehnice parintilor in ceea ce priveste orientarea si compatibilitatea copiilor lor cu tipul de arte martiale pe care vor sa-l practice, ofera asistenta pentru cei care vor sa se privatizeze in acest domeniu si consultatii de management in arte martiale.

Cat priveste cursurile de arte martiale, Samurai Club le organizeaza pe grupe de maxim 15-16 persoane si la un tarif de 15 dolari/luna, fara TVA. Exista si cursuri exclusive si cursuri particulare, care se pot desfasura si in limbi straine. Cursurile exclusive costa 3 dolari/ora si se tin cu grupe de maxim 6 persoane, iar cursurile particulare costa 8 dolari/ora si se pot desfasura in sala clubului sau la domiciliul clientului.

"Monitorizarea si evaluarea se realizeaza non-stop, iar rezultatele se vad cel mai repede in cazul cursurilor particulare. In comparatie cu celelate tipuri de cursuri, acestea sunt cele mai eficiente. Acum un an am avut un elev de patru ani. A fost prima data cand am lucrat cu un copil atat de mic, dar a fost extraordinar", spune Mihaila.

Potrivit lui Costin Mihaila, instructorii aplica la cursuri principiul "luptatorului interior", ceea ce inseamna ca prin practicarea artelor martiale "devii demn, incepi sa apreciezi valoarea, nu te mai blazezi, simti ca faci parte din societate - se trezesc in tine valori despre care nu stiai ca exista, te transformi din victima in luptator, in invingator".

Samurai Club produce echipamente si materiale promotionale (tricouri, afise, brosuri) la comanda, avand inclusiv un serviciu de livrari la domiciliu pentru cei care comanda prin telefon un articol (inclusiv din afara Bucurestiului, pe o raza de 80 km).

Mai castiga si din inchirierea propriei sali pentru cei ce doresc sa exerseze acolo, ca si din amenajarea de sali de sport si de arte martiale in folosul cluburilor si al asociatiilor de profil.



"Toata lumea stie arte martiale"

Centrul a devenit si magazin din 1991-1992. La inceput comercializa produse din import, pentru ca apoi, cand cererea s-a diversificat, sa inceapa sa produca articole proprii. Nomenclatorul firmei pe anul 2000 cuprinde 1.200 de articole.

"Am inceput sa producem singuri in propriile ateliere sau, pur si simplu, ne ducem cu modelele la fabrici din Ardeal si le executam in regie proprie, cu materialul nostru. Materialele, textilele, pielea le luam de la firme importatoare sau de la producatori autohtoni", spune Mihaila.

Din cauza puterii scazute de cumparare a populatiei, articolele pentru arte martiale incep sa devina un lux. Costin Mihaila afirma ca, de cele mai multe ori, clientii prefera produse mai ieftine si de o calitate indoielnica sau pur si simplu renunta sa si le mai procure.

Totusi, cine a fost dezamagit de calitatea produselor ieftine a ajuns, in timp, sa-si stabileasca alte standarde si sa aprecieze calitatea unor produse de firma, pe care le poti folosi zeci de ani.

"Samurai Club se adreseaza in principal profesionistilor, celor care cunosc ce inseamna arte martiale si abia apoi incepatorilor. ?intim catre varf. Vrem sa punem artele martiale la locul pe care il merita, sa fie respectate.

Cei care practica acest sport nu sunt golani, nu sunt batausi, nu sunt elemente antisociale, ci sunt doar oameni normali, la care, traind in civilizatie si, mai ales, la oras, instinctele de lupta au adormit. Toata lumea stie arte martiale; problema este sa aduci in prezent ceea ce el are din nastere, sistemul combativ", afirma Mihaila.

Cele mai vandute produse sunt echipamentele de arte martiale - kimonouri, centuri la comanda, care costa 50 de dolari; sacii de box (Samurai Club este lider national in producerea sacilor de box), care costa de la 65 la 280 de dolari, in functie de marime si de model; manusile de lupta, in zece modele, cu preturi cuprinse intre 30 si 78 de dolari; sabii chinezesti originale din otel flexibil si de lupta cu preturi intre 80 si 150 de dolari; carti de arte martiale.

"La inceput am avut stocuri foarte mari si ne-am fript, pentru ca din cauza inflatiei pretul era afectat si nu scoteam nici macar cat investeam. Dupa 11 ani, lucram cu stocuri medii si mici si folosim sistemul de precomanda, combinand vanzarea in stoc cu showroom si livrari partiale. Profitul obtinut il reinvestim, marind stocurile si sortimentele de marfa", afirma patronul clubului.

Costin Mihaila considera ca artele martiale nu sunt o moda. "Realitatea e mult mai neagra. E timpul ca artele martiale sa fie incluse in sistemul educational, acestea fiind o necesitate, o conditie indispensabila a unei educatii sanatoase, indiferent de varsta, clasa sociala, religie sau rasa.

Artele martiale te invata cine esti, cum esti, cum sunt cei din jurul tau si cum sa ajungi invingator; dezvolta capacitati, intuitii si puteri interioare nebanuite", adauga patronul clubului.

Principala problema cu care se confrunta cei de la Samurai Club este lipsa de educare a clientilor, lipsa de informare, ceea ce face ca cetateanul obisnuit sa fie foarte putin probabil un consumator de asemenea servicii.

"Majoritatea apeleaza la artele martiale intamplator, dintr-o toana sau dupa ce s-a petrecut un fapt care le-a marcat viata. De asemenea, piata este complet dezorganizata, instructorii continua sa predea acest sport in sali inchiriate, care nu sunt dotate corespunzator", afirma Mihaila.

In plus, considera patronul clubului, produsele sale "intra in concurenta neloiala cu echipamente executate de persoane care nu platesc nici un fel de impozit la stat si care, logic, practica preturi mai mici".



Problema docului bob de orez

atefan Dinca, patronul SD Group Art, afirma ca, daca nu era instructor de aikido, nu se apuca de aceasta afacere.

"Pe langa echipamentele de arte martiale, mai am si alte afaceri, pentru ca nu se poate trai numai din asta. Poate peste vreo doi-trei ani, cand nivelul de trai va creste, artele martiale vor fi si in Romania o afacere profitabila ca in strainatate", declara Dinca.

SD Group Art produce echipamente de arte martiale de un an si jumatate, pentru ca, afirma patronul, era nevoie de asemenea produse; cele care existau pe piata erau importate si aveau preturi foarte mari.

In plus, fata de ceilalti producatori aflati la inceput, cei cinci angajati ai SD Group Art lucreaza si pe panza, si pe piele. "Ceilalti producatori lucreaza fie pe piele, fie pe panza, iar noi lucram pe amandoua", afirma Dinca.

Produsele realizate - kimonouri, saci de box, casti, manusi pentru saci, tibiere si cotiere, pernute pentru antebrate si brate, saltele de sport - sunt distribuite in sase magazine sau raioane de profil din Bucuresti.

Alti clienti sunt cluburile de arte martiale care isi comanda echipamentele la ei. Cele mai cerute produse sunt kimonourile, croite pe marimi, cu preturi de la 400.000 la 700.000 de lei, tibierele pentru concurs si manusile pentru sac.

"Este o afacere destul de mica, lucram pe stoc. In general merge destul de greu; vara insa, in preajma campionatelor mai cresc vanzarile, dupa care se revine la normal. In momentul de fata, in Romania este o saracie generala si cei care practica acest sport prefera sa foloseasca treninguri. Abia cand ajung la niveluri mai inalte, la o anumita centura, dau un ban ca sa-si cumpere un costum", afirma Dinca.

SD Group Art are o cifra de afaceri de 200-300 de milioane de lei pe an, iar pentru a face fata concurentei, patronul intentioneaza sa deschida un magazin unde sa practice preturi de producator. Una dintre problemele cu care se confrunta este numarul prea mic de magazine de profil.

"Preturile produselor din magazine sunt foarte mari. Fiecare producator adauga 10-15%, iar cei de la magazin adauga si ei 30-40%, castigand astfel mai mult decat producatorul, fara sa investeasca nimic si fara sa faca nici un efort. Am incercat sa le impunem sa nu adauge decat 25%, dar nu ne-au mai acceptat marfa", a adaugat Dinca.

ai faptul ca nu exista o gama mare de materiale creeaza multe probleme. Kimonourile sunt confectionate din doc obisnuit sau din doc bob de orez. "Fabrica de la Balotesti s-a inchis si docul bob de orez nu se mai gaseste. Pentru a face fata, am incercat sa adaptam un material asemanator adus din Spania. In plus, si lucratorii se gasesc greu.

A trebuit sa invat mai intai eu, pentru ca apoi sa-i invat pe ei. E un drum foarte lung de parcurs pana ajungi la produsul final", explica patronul SD Group Art.

atefan Dinca afirma ca principalii sai concurenti sunt cei de la Samurai Club si o fabrica de la Iasi, care intentioneaza sa-si deschida magazine si in Bucuresti, dar nu prea s-a ciocnit cu ei, deoarece acestia au preturi mult prea mari.





Un business pasnic pentru o epoca violenta

Felicia Gereb, patron si asociat la firma Impression Impex SRL, este de profesie inginer TCM-ist, dar dupa Revolutie a parasit acest domeniu, a calatorit in SUA, a lucrat trei ani in Elvetia in confectii metalice si apoi, cu experienta acumulata, a inceput in Romania mai multe afaceri.

Dupa 1989 a cumparat un magazin de la profesoara de limbi straine a fiului ei, iar cand a revenit in tara, magazinul cu regim de consignatie vindea si echipamente de arte martiale, pentru ca oamenii care il administrau aveau un copil care invata karate.

"ai pentru ca au venit la magazin persoane care intrebau de kimonouri, de centuri, am decis sa pastram si aceste lucruri la vanzare. Apoi, pentru a mari vanzarile, ne-am interesat unde sunt sali de karate si am luat legatura cu antrenori, care ne spuneau cum se fac costumele, daca au fost sau nu realizate bine", spune Gereb.

Patroana de la Impression considera ca aceasta afacere este mult prea mica. "Este doar o parte din ceea ce fac, pentru ca nu se poate trai numai din asta. Am doi angajati care croiesc si cos la doua masini obisnuite. Piata noastra este reprezentata de salile de karate si de cei care vin la magazin pentru a cumpara un costum pentru copii", spune Gereb.

Un kimono este destul de greu de realizat. "Croitul se face dupa niste sabolane, in functie de marimi, sau la comanda. La unele cusaturi, materialul ajunge sa fie pus in opt, de aceea trebuie lucrat cu mare grija ca sa nu se descoasa dupa prima purtare", explica Gereb.

Un costum costa, in functie de marime, de la 350.000 de lei, pentru cea mai mica marime, pana la 530.000 de lei, pentru cea mai mare. Pentru un copil de sapte ani, un costum complet costa aproximativ 500.000 de lei. "Un astfel de costum il gasesti in alte magazine la un pret dublu. Pe noi ne limiteaza concurenta; ceea ce avem noi in plus fata de ei sunt preturile mici si calitatea superioara", spune Gereb.

Docul din care se realizeaza costumele este greu de gasit, greu de cusut si greu de transportat; de aceea, afirma Felicia Gereb, foarte putini se apuca de o asemenea afacere. "Concurenta noastra o reprezinta fabrica de la Iasi si alte firme producatoare de echipamente de arte martiale care ofera o gama mai larga de produse", mentioneaza Gereb.

Impreuna cu un antrenor de arte martiale a infiintat un club sportiv, cu sase sali de karate, in Bucuresti, Pitesti si Constanta, in care invata 600 de elevi. O parte dintre ei au participat la Campionatele nationale de karate, unde au obtinut peste jumatate din premii. De asemenea, au participat la concursuri de karate in Danemarca, cu costumele "modeste" realizate de angajatii firmei Impression.

Felicia Gereb considera ca artele martiale sunt o moda mondiala, pentru ca "traim intr-o epoca mai violenta si oamenii simt nevoia sa se apere".

"Societatea este tulbure, neasezata, cu accente de violenta, iar parintii isi trimit copiii la karate pentru a-i invata sa se apere. Prin practicarea acestui sport nu au decat de castigat, pentru ca nu este foarte scump si impune o anumita disciplina", a adaugat Gereb.



Scepticism ardelenesc

In provincie, piata echipamentelor de arte martiale este limitata, deoarece produsele sunt scumpe in comparatie cu puterea de cumparare a romanilor, declara Alin Dubles, asociat la firma Exclusive Style din Timisoara.

Aceasta firma a inceput sa confectioneze echipamente de arte martiale in urma cu doi ani si are drept clienti cluburi si asociatii de arte martiale din Timisoara, Arad, Caras-Severin, Hunedoara, Iasi, Suceava, Cluj si magazine din Timisoara si Arad.

"Este o afacere profitabila, dar problema este ca articolele sunt un lux, nu le cumpara decat cei foarte pasionati de artele martiale; un costum complet, care include si articolele de protectie, costa aproximativ doua milioane de lei", afirma Dubles.

Exclusive Style are numai doi angajati, iar principalii concurenti sunt firmele din Bucuresti, in special Samurai Club, si fabrica de la Iasi. "Ceea ce aducem noi in plus este faptul ca produsele noastre sunt din piele si de cea mai buna calitate, astfel incat am reusit sa avem clienti si in Bucuresti", spune patronul Exclusive Style.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO