ZF English

Micul intreprinzator roman a venit din Olanda

22.06.2001, 00:00 78



Paul Verhoogt, un olandez in varsta de 28 de ani, a urmat Conservatorul la Haga si Amsterdam, sectia de chitara clasica si tehnica de inregistrare.

"Din pacate, nu am reusit sa-l termin, din cauza unei probleme la tendoane. Apoi am lucrat, o scurta perioada, la o agentie de turism, ca ghid in Africa de Vest. Al doilea job a fost acela de programator in limbaj C, la o firma din Olanda. Aceasta mi-a trezit interesul pentru grafica pe computer".

O zi obisnuita de lucru la Profile Graphics incepe de obicei la ora 9,30 dimineata. Clientii, mai mult sau mai putin grabiti, au si venit cu lucrari. Pe la 10 agitatia este deja in toi.

Clientii, sau angajatii firmei, vorbesc la telefonul mobil sau fix. Unii mai cer detalii despre lucrare, altii fisiere uitate din diverse lucrari, se discuta intre doua telefoane despre termene de predare si programari.

Patronul firmei Profile Graphics, Paul Verhoogt, a venit pentru prima oara in Romania in 1990 - in vacanta, din curiozitate. Tot cu aceasta ocazie a aflat si cate ceva despre mediul de afaceri din Romania. "Atunci totul era la inceput, mi-a placut provocarea si m-am decis sa deschid o afacere in Romania.

Initial ideea mea a mers catre o cabana la munte, insa, din mai multe motive si intr-un impuls de moment, m-am decis pentru o firma de pre-press si grafica pe calculator".

Aceasta afacere a inceput relativ tarziu, in 1993. "Faptul ca un prieten de-al meu roman, pe care l-am cunoscut in acea vacanta si care mi-a devenit mai tarziu partener, lucra deja in domeniul DTP si pre-press a fost hotarator pentru domeniul de activitate al firmei". Dupa doi ani, in 1995, cei doi parteneri s-au despartit "din motive de incompatibilitate".



Cu credite de la banci din tara natala

Firma a pornit cu un capital de 70.000 de marci germane, din care s-au facut primele investitii. "Dintre acestia 20.000 de marci germane au fost bani personali, iar restul i-am obtinut din credite facute la banci din Olanda", a precizat Verhoogt. Toti banii au fost folositi, in firma, pentru a cumpara echipamente.

"Am pornit cu 3 PC-uri, un image-setter (aparat care impresioneaza cu fascicul laser filmul tipografic) o imprimanta si un scaner. In cei sapte ani si jumatate am investit in firma aproape 500.000 de marci germane, toti banii provenind din profitul firmei".

La inceput a fost un singur birou si doi angajati, iar acum, dupa sapte ani si jumatate de activitate, firma are 20 de angajati. Printre clientii firmei se numara agentii mari si mici de publicitate, banci, producatori de ambalaje.

Cele mai frecvente lucrari pe care Profile Graphics le executa sunt postere, diverse materiale publicitare, calendare, brosuri, invitatii, ambalaje. Pentru o lucrare cap-coada - machetare, realizarea filmului tipografic pentru un afis A2 policromie si tiparirea acestuia, pretul este de 335 de dolari.

"Preturile practicate de noi sunt comparabile cu ale celorlalte firme din domeniu. Bineinteles ca se pot gasi si preturi mult mai mici, sunt pe piata si firme mai mici care practica, din lipsa de clienti, preturi de dumping", zice Verhoogt.

Perioadele cel mai aglomerate ale anului sunt in intervalul septembrie - decembrie si intotdeauna in preajma targurilor si a expozitiilor, cand clientii vin cu lucrari pe care le vroiau gata "ieri". Aici e decisiva viteza de executie. "Filmele tipografice, pentru o lucrare, se realizeaza teoretic in maxim 24 de ore, dar practic se scot in cateva ore, iar printarea poate dura o zi pana la patru, in functie de lucrare".

Unii dintre angajatii firmei lucreaza aici de 7-8 ani, iar clientii s-au obisnuit sa lucreze cu ei. "Totusi, nu pot sa neg ca si faptul ca vin dintr-o tara vest-europeana conteaza pentru foarte mult pentru unii clienti".

Sediul firmei are acum o suprafata de 130 mp. "Dupa ce am cumparat aparatura, sediul a devenit cam neincapator - ne-ar trebui minim 250 mp. De aceea dupa sarbatorile de iarna, cand este o perioada moarta, vrem sa cautam un alt sediu mai mare".



Viata la bloc, cu trei camere si Nubira

Dupa primii doi ani petrecuti in Romania, Paul Verhoogt spune ca s-a familiarizat cu mediul de afaceri, pe care il caracterizeaza, in continuare, astfel: "multe vorbe, putine fapte".

"In '93, cand am pornit, concurenta era zero; societatea romaneasca pe care am gasit-o atunci tocmai pornea la drum, iar oportunitatile de dezvoltare a unei afaceri erau foarte mari atunci. Tocmai acest lucru ne-a si permis sa evoluam foarte bine. Acum concurenta este foarte mare, au aparut o multime de firme de acest gen, iar oferta pe piata este destul de mare pentru acelasi tip de servicii".

Dupa sapte ani si jumatate de afaceri in Romania, Paul Verhoogt spune ca afacerea sa este la fel de profitabila ca oriunde altundeva in strainatate, cu oscilatiile inerente. Profitul firmei a crescut, iar aceasta i-a permis sa faca investitii.

"Dupa trei ani, in 1996 am avut o cifra de afaceri de 311 milioane de lei, iar in 2000 de 9,42 miliarde de lei - cu 20 de angajati. Cu toate ca pe ansamblu firma a avut o evolutie ascendenta, au fost si perioade in care am mers in jos. De exemplu anul acesta, pentru ca piata e la pamant (nu este de lucru, firmele nu prea mai au bani, nimeni nu plateste), cash-flow-ul a scazut".

Cat despre propria prosperitate, olandezul ramane modest: "Nu pot spune ca m-am imbogatit, dar pot spune ca traiesc decent. Te imbogatesti daca folosesti dividendele in interes personal, dar daca reinvestesti profitul e mult mai greu.

Pana acum, din banii castigati din firma am reusit sa-mi cumpar un apartament cu trei camere intr-un bloc din Bucuresti, oras unde de altfel am si locuit de la bun inceput, si o masina Daewoo Nubira. Nu ma pot considera un om bogat, dar traiesc confortabil, comparativ si cu nivelul si costurile din Olanda".



Unii cred ca a face afaceri inseamna sa-i pacalesti pe altii

Nu lipsa de pregatire a oamenilor a fost obstacolul cel mai greu in evolutia firmei, comenteaza Verhoogt. "Cele mai multe greutati le-am avut cu mentalitatea oamenilor, cu legislatia haotica, mentalitatea de manager lipseste. Oamenii inca mai cred ca a face afaceri inseamna sa-i pacalesti pe altii si sa-ti iei vila".

In cei sapte ani si jumatate petrecuti in Romania, Paul Verhoogt a invatat pe parcurs romaneste, iar acum vorbeste si citeste destul de bine. "Desele discutii cu clientii, furnizorii, angajatii, prietenii de aici m-au determinat sa invat repede limba acestei tari; practic viata m-a invatat romaneste."

"Cand am venit prima oara aici, dupa Revolutie, romanii mi-au facut impresia unui popor total derutat, lipsit de orientare, parca fara identitate. Am gasit aici o societate superficiala, care se baza - si se mai bazeaza inca foarte mult - pe aparenta, pe exterior - o adevarata jungla. M-am adaptat cu greu la viata din Bucuresti, pentru ca vin din cu totul alta societate", reflecteaza olandezul.

"Acum, in 2001, nu as mai recomanda vreunui prieten, din Olanda, sa vina aici si sa-si deschida o afacere, pentru ca piata este deja saturata, mediul de afaceri nu s-a asezat, coruptia si birocratia sunt mai mari ca in Olanda.

Recunosc insa ca o astfel de afacere, pornita acolo la momentul cand am inceput eu aici, nu prea ar fi mers, tocmai pentru ca piata era saturata. La nivelul anului 1993, cand am pornit aici, investitia in Olanda ar fi treuit sa fie de cinci ori mai mare".

Paul Verhoogt petrece cea mai mare parte a anului in Romania. "Din 12 luni, 10 stau aici, iar restul in Olanda sau in alte tari. Anul trecut, de exemplu, am fost in vacanta in Peru si Bolivia. Cu toate acestea, intentionez sa stau in Romania... minim un an, maxim o viata".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO