ZF English

Pe Internet, ce e gratis aduce profit

09.05.2001, 00:00 241



Doi cunoscatori in ale marketingului au infiintat, in 1998, nucleul a ceea ce avea sa devina ulterior un grup de patru firme - trei de publicitate si una de servicii Internet - cu o cifra de afaceri de peste un milion de dolari pe an.

Pentru utilizatorii de Internet din Romania, indeosebi pentru cei mai tineri dintre ei, numele Moka a devenit familiar mai ales prin intermediul serviciului gratuit de e-mail emoka.ro si al revistei la fel de gratuite Organizer; finantarea acestor initiative vine, insa, din zona mai putin cunoscuta a activitatii grupului.

Desi absolvent al Facultatii de Drept, Damian Nedescu nu a practicat niciodata meseria de baza, preferand ca banii sa-i vina din alte joburi.

Pana in 1998, Nedescu s-a ocupat de vanzari si marketing la firme ca Bell Pagette sau Sensiblu. Pornind de la ideea ca trebuie sa munceasca pentru el si nu pentru altii, a inceput, impreuna cu un prieten, propria lui afacere in domeniul publicitatii.



Drumul spre net trece prin publicitate

"Ideea de a dezvolta o afacere pe cont propriu a venit destul de simplu. ai eu, si prietenul meu eram hotarati sa nu mai muncim pentru altii.

Amandoi lucram in domeniul marketingului si al negocierilor cu furnizorii la companii mari, internationale, asa ca am intrat in cunostinta de cauza pe piata publicitatii", spune Nedescu.

Asa s-a nascut, in 1998, firma Tex Promotion, care lucreaza acum pentru clienti importanti de pe piata romaneasca, printre cei mai mari clienti numarandu-se McDonald's si Nestle.

Pentru a produce materiale publicitare "mai deosebite", Damian Nedescu si asociatul sau au pus, mai tarziu, bazele companiei Brand International.

Din 1999, aceasta companie se ocupa de tot ceea ce inseamna productie publicitara speciala, respectiv obiecte care nu se produc in mod uzual, ci doar pentru anumite ocazii - promotii sau lansari de produse.

"Acest segment il acoperim pentru ca in general nu exista posibilitatea de a importa genul respectiv de materiale", spune Nedescu, adaugand ca nu multe companii din Romania au acest specific.

Brand International produce standuri sau lucrari speciale, cum ar fi ambalajul inscriptionat cu sigla unui furnizor de materiale fotografice sau cutiile speciale folosite o singura data pentru promotia unui produs.

Anul trecut, intentia de a sonda posibilitatile de extindere a unei afaceri de publicitate cu ajutorul unui magazin virtual l-a facut pe omul cu doua firme sa incerce marea Internetului cu degetul si sa-si deschida o a treia firma, TPC&D Advertising.

Activitatea acesteia se bazeaza exclusiv pe vanzarea pe web a catorva categorii de articole promotionale - tricouri, sepci, sweatere, geci, genti - personalizate in functie de solicitarea cumparatorului.

Site-ul www.promotionale.ro este mai mult unul de prezentare decat un magazin virtual, dat fiind ca nu se pot face comenzi direct din site, iar specificarea preturilor lipseste.

Pentru fiecare categorie de produse este impus un plafon al comenzii (pentru tricouri, de pilda, limita minima este de 100 de bucati), iar livrarea produselor are loc in "minim o saptamana" de la momentul comenzii scrise.



Kestii moka si frunze de canepa

Adevarata intrare in "noua economie" s-a petrecut insa in luna noiembrie a anului 2000, o data cu crearea ultimei firme a grupului, Information Technology Systems (ITS), intemeiata pe conceptul de "moka" - servicii de Internet gratuite sau mai ieftine decat ale concurentei.

"Ne-am dorit sa lansam un nou curent in Internetul romanesc: cat mai multe lucruri moka. Acest lucru atrage cel mai mult si tocmai prin aceasta reuseste sa aduca profit.

Intentia Moka Family este sa impuna si in Romania mania gratuitatilor, care domina acum piata din Vest", spune Nedescu, intelegand prin Moka Family atat grupul site-urilor lansate pana acum sub "umbrela" Moka, cat si relatiile de echipa dintre angajatii care lucreaza la ele.

Primul serviciu oferit de ITS a fost cel de e-mail gratuit emoka.ro, singurul din Romania care n-are limita de trafic si de capacitate de stocare a mesajelor si nu prezinta bannere publicitare.

"Cei care administreaza site-ul sunt tineri, iar serviciul se adreseaza in principal acestui segment de varsta", afirma patronul. Prin urmare, prezentarile de pe site sunt scrise in limbajul oral, usor argotic si plin de inlocuitoare de diacritice, specific conversatiilor pe chat (oferta de angajare pentru designeri de web suna: "Eshti bazat? Baga-te!").

A urmat serviciul de acces Internet prin dial-up, al carui punct tare este tariful "aproape moka" pe timp de noapte si de week-end (7 dolari pe luna fara TVA). "Infiintarea acestui serviciu este o reactie impotriva preturilor din ce in ce mai mari practicate de catre provideri.

Scopul e ca Internetul sa devina disponibil oricui, la preturi mici si viteza mare de conectare. De asemenea, este un salut adus traditiei, pentru ca Internetul s-a nascut prin dial-up", sustine Nedescu.

In februarie 2001, ITS a lansat site-ul www.marihuana.ro , care, conform prezentarii, "ofera informatii despre fenomenul marijuana, avertizand in acelasi timp cat de periculos este consumul de droguri".

Site-ul este, in parte, un echivalent romanesc al HYPERLINK http://www.marihuana.com www.marihuana.com - loc de intalnire pentru cei interesati de uzul respectivului drog in scopuri medicale, ca si pentru fanii legalizarii consumului lui.

In afara de stiri din domeniu si de un forum de discutii, site-ul contine un magazin virtual unde se vand, deocamdata, cani, sepci, mouse pad-uri si tricouri cu sigla site-ului - o frunza de canabis. Preturile acestor obiecte nu sunt insa deloc "aproape moka"; o cana costa 180.000 de lei, iar o sapca - 290.000 de lei.



Revista pentru navigatorii pe web

Cea mai importanta initiativa a ITS din afara spatiului virtual este revista bilunara Organizer, "de cultura si identitate web", lansata la 1 martie. Accesibila si pe site-ul omonim, revista este distribuita gratis in reteaua McDonald's, in restaurantele si barurile "trendy" si in internet cafe-uri.

Organizer ofera informatii "sistematizate shi moka" pentru ca fiecare cititor sa se descurce mai bine in paienjenisul Internetului - stiri din comunitatea IT romaneasca, explicatii de termeni folositi in legatura cu Internetul, prezentari de site-uri autohtone si straine, noutati din "noua economie" mondiala, precum si comentarii despre lumea chatului si profilul celor care o frecventeaza.

Din perspectiva firmelor conduse de Damian Nedescu, revista indeplineste un rol dublu: promoveaza informatii despre Internetul romanesc in general, dar asigura si promovarea site-urilor "familiei" Moka.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO