ZF English

Romanii ar putea "consulta" managementul ungar

12.06.2001, 00:00 48



Dupa ce a facut un MBA in Franta, in cadrul programului Copernic, ardeleanul Ciprian Moga s-a intors in 1997 in Romania, in calitate de consultant al companiei Bossard Consultants, pe atunci liderul pietei franceze de consultanta. Atunci cand Bossard a fost achizitionata de liderul mondial Gemini, Moga a trecut in team-ul acestei companii de consultanta.

Cu toate ca Gemini s-a reorientat ulterior catre IT si pietele mature, in detrimentul activitatilor de pe pietele in curs de dezvoltare (Asia de Sud-Est, Africa de Sud, Europa de Est), Ciprian Moga si-a pastrat convingerea ca exista destul potential pe piata autohtona de consultanta in management orientat spre rezultate.

Asa ca anul trecut, in martie, a pus bazele companiei iQuest Consulting, ai carei consultanti nu se rezuma numai la elaborarea de dosare cu recomandari pentru imbunatatirea managementului firmelor (cum se practica in mod curent), ci merg mai departe, prin aplicarea acestor recomandari in practica.

Acest mod de actiune face si individualitatea companiei, desi, recunoaste managerul de iQuest, deocamdata putini clienti accepta sa se supuna rigorii procedurilor de diagnosticare si implementare a proiectelor: "Facem recomandari, dar si estimare de rezultate - reduceri de costuri, cresteri de venituri, productivitate, cote de piata. Incercam sa masuram tot ce facem".

La finele primului an de activitate compania (care are sase consultanti in Romania) a incheiat cu profit si cu o cifra de afaceri de 154.000 de dolari, "ceea ce pentru un an de start este bine". Pentru 2001 este prevazuta o crestere a cifrei de afaceri, a profitului si a personalului.



In asteptarea povestilor de succes

Meseria de consultant in management este inca destul de rara in Romania si multi manageri accepta cu greu ideea de consultanta, spune Moga. In consecinta, activitatea companiilor de profil se va dinamiza in ritmul maturizarii pietei, ceea ce presupune si includerea ideii de consultanta in cultura de firma.

Aparitia pe piata a unor proiecte de referinta in consultanta manageriala ar putea schimba semnificativ mentalitatea celor care conduc o afacere: "Astept ziua cand librariile din Romania vor fi pline, la fel ca acelea americane, de carti cu povesti de succes, in care sa se spuna cum un director roman a reusit sa puna o firma pe picioare. Cand vor aparea asemenea carti, o parte din acele reusite vor fi datorate si consultantilor".

Deocamdata, in biblioteca lui Ciprian Moga, intre volumele pe care le-a achizitionat din buzunarul propriu troneaza la loc de cinste cele ale lui Jack Welch - artizanul restructurarii General Electric. Pentru ca lipsa de bani este cronica, iar plata serviciilor de consultanta nu este inca o prioritate, "trebuie sa apara reusitele, pentru a exista cerere de asemenea servicii".

Pana la reusite si carti cu povesti de succes, realitatea arata o piata foarte redusa. Doar cateva milioane de dolari se platesc anual in Romania pentru consultanta in management.

In plus, exista si o oarecare confuzie, din cauza suprapunerii imaginii acestei activitati cu aceea de consultanta financiara sau audit. Mai mult, in materie de consultanta in organizare exista o aglomerare de firme axate pe resurse umane, pe consultanta in calitate sau pe consultanta in sisteme informatice.

Ciprian Moga (32 de ani) crede ca doi ani de acum incolo va fi loc destul pe piata romaneasca pentru servicii de consultanta de inalta calitate. In ce priveste concurenta directa, Ciprian Moga spune ca sant foarte putine firme care fac consultanta orientata pe rezultate.

In schimb, mai toate numele mari din lumea buna a consultantei cu activitate in Romania ofera servicii pe segmentul de organizare: "Toate marile firme, au departamente care se ocupa de business consulting, cu o foarte importanta componenta financiara, dar mai putin de procese interne, roluri si responsabilitati".



Un umar pentru restructurarea RADET

In familia clientilor iQuest un loc aparte il ocupa compania RADET Bucuresti. Aici se deruleaza genul de proiect care poate duce la o poveste de succes. La RADET s-a pus in practica un sistem de masurare a performantei intreprinderii, astfel ca de doi ani firma este organizata intr-o suta de centre de profit.

Capitala este impartita intr-o suta de sectoare conduse de maistri care administreaza bugete de venituri si cheltuieli proprii si care, treptat vor deveni si raspunzatori pentru executia lor.

O alta etapa a acestui proiect de consultanta va fi dezvoltarea unui sistem de salarizare la maistri si sefi de sectii, raportat la incadrarea in buget.

In reorganizarea RADET, actiunea iQuest s-a extins si asupra politicii de achizitii. Prin aplicarea unor tehnici mai sofisticate de management, dar si dupa principiul sanatos ca a€ointr-un carton de beri o sticla este mai ieftina decat o bere cumparata separat".

De exemplu, pe baza acestui principiu, consultantii au obtinut pentru RADET o reducere de costuri cu 3 miliarde de lei pe 2001 (reprezentand 15%) la capitolul "Achizitii de teava". Practic, RADET a renuntat la obiceiul de a achizitiona materiale in mod "pompieristic", "atunci cand este nevoie" si a inceput sa invete sa-si planifice necesarul si implicit, sa cumpere "concentrat", adica "toata cantitatea odata" pentru principalele materiale.

In sfarsit, tot la RADET, iQuest poate sa-si puna in practica si competentele in reingineria de procese: "Aici putem spune ca avem o tehnica unica in Romania. Este foarte eficienta - in urma proiectelor derulate alaturi de noi, oamenii invata de la consultantii nostri metodele si apoi le aplica singuri pe procese interne noi".

O alta competenta a consultantilor de la iQuest este asa-numita "sociodinamica" - o disciplina care permite estimarea si administrarea dinamicii sociale in intreprindere. De exemplu, "daca la Tepro Iasi ar fi fost din timp un consultant in sociodinamica, poate ca tulburarile nu ar fi atins intensitatea pe care o cunoastem".

Printre clientii companiei se mai afla Industria Sarmei Campia Turzii (pentru organizare, logistica interna, comercial), in lista de referinte a consultantilor sai mai aflandu-se Lafarge Romcim, Silva, Mobex, Faur, Turbomecanica etc.

Sub umbrela grupului iQuest se siteaza si birourile de la Frankfurt, Paris, Budapesta si un centru de dezvoltare software la Cluj (cei 20 de programatori de aici dezvolta, printre altele, programe care au aparut ca necesare in urma proiectelor de consultanta).

Unul dintre clientii din Ungaria, de care Ciprian Moga este mandru, este lantul francez de hipermarketuri Cora, liderul pietei ungare, unde iQuest coordoneaza activitatea de resurse umane. Alte doua nume "grele" de peste Tisa, aflate pe lista de referinte a echipei de la iQuest, sunt firma Matav si Compania de Transport Public din Budapesta.



Un zambet de la Budapesta

Viata la o companie tanara de consultanta in management nu este usoara: se lucreaza 12 ore pe zi in perioada lansarii de proiecte, o luna-doua angajatii sunt "blocati" la clienti in perioada de diagnostic, iar concediile se iau pe furate.

Contrar ritmului ancestral de viata al romanilor, Ciprian Moga spune ca vara sunt cele mai reusite actiuni: "oamenii sunt mai putin stresati de activitatea operativa si au timp sa se gandeasca".

Altfel, ca sa rezisti trebuie sa ai spirit analitic, creativitate, energie si mai ales "anduranta" (mai neaos, rezistenta la frecus): "Este important sa-ti duci clientul pe directia care ai stabilit-o in urma recomandarilor. Trebuie sa fii diplomat, pentru ca uneori esti pus in situatia de a media conflictele intre directori sau intre diverse niveluri din intreprindere".

Cat despre vecinii din Ungaria: "suntem in curs de ofertare pentru un proiect mare de care nu se vor ocupa numai oamenii nostri de la Budapesta, ci si consultantii romani.

Deja au aparut mici zambete din partea clientilor unguri, ca sosesc romanii. Este destul de dificil sa-i spui unui ungur ca vine un roman sa-l restructureze".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels