ZF Live

ZF Live. Cătălin Pozdarie, CEO al Hervis România: În România, încă nu se resimte criza despre care se tot vorbeşte în lume, deşi ea există. Mă aştept ca începând cu primele facturi de toamnă să se vadă o schimbare în consum

Autor: Alexandra Matei

18.10.2022, 16:15 399

Criza generată de creşterile de preţuri din sectorul energiei, de războiul din Ucraina şi de inflaţie încă nu se resimte în consum în România, deşi ea există şi va ajunge să provoace efecte în cele din urmă, consideră Cătălin Pozdarie, CEO al Hervis România, unul dintre cei mai importanţi jucători din retailul de echipamente sportive. Execu­tivul e de părere că începând cu primele facturi de toamnă, care vor produce „o gaură“ în bugetul familiilor, ar putea să se vadă o schimbare în comportamentul de consum.

„Cred că în România încă nu se simte criza despre care se tot vorbeşte în lume, deşi ea există şi se va resimţi, din păcate. Noi avem o creştere foarte frumoasă faţă de 2021, dar pe alte categorii decât pe cele pe care ne aşteptam să avem un plus“, a spus Cătălin Pozdarie, CEO, Hervis România, la emisiunea online de business ZF Live. 

Mai exact, dacă la începutul pandemiei cei mai mulţi clienţi se orientau către biciclete, anul trecut cel mai bine au mers textilele şi încălţămintea. Retailerul de echipamente sportive a obţinut anul trecut afaceri de 300 milioane lei, după o creştere de aproape 30% faţă de 2020.

„Creşterea din 2022 (până în prezent – n.red.) tinde spre două cifre (10% - n.red.), dar nu ajunge acolo. Până la finalul anului nu cred că vom menţine ritmul, cred că se va diminua viteza de creştere. Businessul va rămâne pe plus faţă de anul anterior, dar este un context dificil. Am remarcat o scădere la produsele de folosinţă îndelungată, respectiv la biciclete. Oamenii nu au mai cumpărat la fel de mult ca în ultimii ani.“

Până în momentul de faţă, contextul economic dificil nu a modificat comportamentul de consum al clienţilor Hervis, mai spune Pozdarie. Spre comparaţie, atunci când vine vorba despre produsele alimentare, oamenii deja se orientează către alternative mai ieftine, însă în ceea ce priveşte articolele sportive, acest lucru nu este încă sesizabil, adaugă executivul.

Totuşi, el se aşteaptă ca inflaţia să lovească şi zona echipamentelor sportive în cele din urmă.

„E greu de crezut că inflaţia nu se va resimţi şi în consumul din România. Odată cu primele facturi de energie electrică sau gaz aferente sezonului rece, care vor veni curând, se va schimba comporamentul de consum. Oamenii se vor orienta către produse mai ieftine.“

Într-un scenariu optimist, CEO-ul Hervis România afirmă că lucrurile ar trebui să meargă la fel ca până acum. Într-un scenariu pesimist însă, ar fi vorba de scăderi de consum. 

Economia românească a crescut peste estimări, dar în mod real, ea este pe minus ţinând cont că ritmul de creştere este sub rata inflaţiei, adaugă Pozdarie. Plus că, inflaţia de 15%, explică el, este calculată cu toate susţinerile venite din partea guvernului şi în condiţiile în care producătorii nu au dat mai departe către client toate scumpirile venite pe lanţ, o parte încă mai fiind susţinută din rezerve sau prin diminuarea profiturilor.

„Nu a fost transmis întregul cost către client, dar firmele nu pot susţine asta la nesfârşit. Suntem într-o expectativă. Pe de altă parte, nici nu poţi să dai totul către client pentru că automat creşterea de preţ este disproporţionată, scade consumul şi scade cifra de afaceri“, a mai adăugat Cătălin Pozdarie.

Inflaţia porneşte de la producător, de la materia primă şi se regăseşte în preţul final, explică CEO-ul Hervis. În cazul retailerului, o mare parte dintre produsele care ajung pe rafturile magazinelor vin din Asia. În acest context, Pozdarie susţine că transportul a influenţat foarte mult preţul final, întrucât a existat o creştere de 10-20 de ori a costului unui container. 

Aceste creşteri s-au mai temperat acum faţă de lunile trecute, însă ele se vor regăsi, în cele din urmă, undeva în preţul final al produselor, precizează el.

Hervis are în România 47 de magazine, patru dintre ele fiind deschise anul acesta. Acestora li se adaugă un magazin virtual. 

Businessul retailerului e pe plus atât în online, cât şi în offline, dar anul acesta, spune Cătălin Pozdarie, există o scădere de 10-15% în comerţul virtual, un sector care se confruntă şi cu probleme foarte mari de stocuri. Această situaţie a apărut pentru că cei care fac comerţ online şi-au bugetat creşteri similare cu cele din anii anteriori şi astfel au cumpărat marfă de care, în mod real, omul nu prea mai are nevoie în prezent.

Pentru Hervis, online-ul reprezintă cam 10% din business.

„Eu cred că omul în sine este un animal social – vrea să fie văzut, să socializeze. Partea de online este comodă şi va exista şi în continuare. Cred că piaţa de online va creşte, dar ritmul va încetini.“

În ceea ce priveşte offline-ul, Hervis va deschide în 2022 doar jumătate din magazinele pe care şi le-a propus, iar asta pentru mulţi dezvoltatori de centre comerciale din ţară şi-au amânat investiţiile pe anul următor, întrucât au crescut foarte mult costurile de construcţie.

Astfel, spune Cătălin Pozdarie, au fost amânate pentru 2023 patru deschideri de noi magazine Hervis. 

Executivul se aşteaptă ca 2023 să fie un an cu multe provocări, aşa că în business va lucra după mai multe scenarii şi se va adapta contextului.

„Vom lua bagajul pe care îl avem acum şi el va influenţa clar primele luni din an. Sunt foarte multe incertitudini, încă nu ştim care va fi de fapt inflaţia reală şi cât se va prelungi situaţia actuală. Lucrăm cu mai multe scenarii, nu avem încotro.“

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

ZF Live
AFACERI DE LA ZERO