ZF News

Aproape jumătate din banii cheltuiţi de cehi la cumpărături au mers către produse la promoţie. În România ponderea lor este de 14%

Aproape jumătate din banii cheltuiţi de cehi la...

Autor: Cristina Roşca

05.01.2014, 17:23 186

Aproape jumătate din banii cheltuiţi de cehi la cumpărături au mers către produse cu preţ promoţional, acesta fiind un semn clar al luptelor care se dau în piaţă între retaileri şi între producători. În România, ponderea produselor la ofertă sau reduceri în totalul coşului de consum (în valoare) este de 14%, printre cele mai mici din Europa, potrivit datelor companiei de cercetare de piaţă GFK.

Criza economică şi scăderea consumului i-a determinat pe producători şi pe retaileri să apeleze tot mai mult la reduceri, oferte şi promoţii pentru a-şi menţine cumpărătorii şi pentru a rămâne în business. De multe ori însă ofertele de genul “două la preţ de unul” sau “50 de grame în plus” au făcut găuri importante în profiturile jucătorilor din piaţă.

“Valoarea coşului de consum din Europa Centrală şi de Est este afectată atât de retaileri cât şi de producători”, spun reprezentanţii GFK, care subliniază astfel că ambele categorii de jucători se bat pe cumpărători, iar arma folosită de ei cel mai des este preţul.

În ultimii ani marcaţi de criză şi de scăderea consumului preţul a devenit argumentul suprem în procesul de achiziţie. Astfel, dacă în anii de boom cumpărătorii se orientau după brand astăzi ei se uită în primul rând la preţ, fiind tot mai precauţi atunci când vine vorba de bugetul lor de cumpărături.

Datele GFK arată că în acest context 43% din bugetul de cumpărături al cehilor a mers către produse la promoţie, în Slovacia ponderea este de 34% în timp ce în Austria de 32%. Polonia, România şi Bulgaria se situează pe poziţiile următoare cu 17%, 14% şi respectiv 9%.

Deşi sunt angrenaţi în această luptă, la care trebuie să participe pentru a putea supravieţui, unii jucători din piaşă spun că promoţiile şi ofertele în număr mare nu sunt sănătoase pe termen lung deoarece clientul se va obişnui cu ele şi chiar şi după ce criza va trece va continua să le caute.

Mai mult, producătorii se bat nu doar cu concurenţii lor direcţi ci şi cu retailerii care intră în joc cu produse mărci private care datorită costurilor mici de ambalare şi a cheltuielilor minime de marketing au preţuri cu până la 30% mai mici. Pentru a contra-ataca producătorii apelează la reduceri şi promoţii.

Mărcile private, aceste produse no-name, au câştigat tot mai mult cotă de piaţă în criză, ajungând în ţări dezvoltate precum Austria la 30% din piaţă. În România ele au crescut de la 1% în urmă cu circa un deceniu, până la 15% în acest an, semn că românii caută tot mai mult preţurile mici.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO