ZF Transilvania

Au ars toata iarna becurile prin oras, iar acuma numara banii

05.01.2006, 18:01 144

Daca inainte de ''89 orasele erau cufundate in bezna, ultimii ani au adus modificari majore in aceasta directie. Astfel ca, urmand exemplul marilor orase ale lumii si conducatorii municipalitatilor autohtone se straduiesc sa faca din orasele pe care le administreaza adevarate feerii in preajma sarbatorilor. Perioada de "viata" a ornamentelor luminoase nu depaseste trei luni, astfel ca firmele care le produc au in majoritatea cazurilor si un alt obiect de activitate, divizia de ornamente aducand venituri suplimentare.

Piata produselor de iluminat festiv are un caracter sezonier, perioada propice pentru aceasta activitate fiind lunile de la fiecare final de an, iar veniturile obtinute de companii din aceasta divizie nu reprezinta decat o parte din cifra de afaceri, aceste castiguri fiind mai mult un bonus pentru companii. Cu toate acestea, Sarbatorile de iarna inseamna pentru majoritatea oamenilor caldura si lumina, iar pentru companii si producatorii de ornamente luminoase acesta este momentul de varf al unui an profitabil.

Compania clujeana Dablerom, de pilda are ca activitate principala comercializarea de aparatura electrica, divizia de ornamente pentru sarbatori insemnand aproximativ 10-15% din cifra de afaceri inregistrata de companie. "Desi in Romania nu exista o putere de cumparare foarte mare, oamenii sunt deschisi la noutati si incep sa se orienteze inspre produsele de calitate. Astfel ca piata pe domeniul ornamentelor luminoase este in continua crestere", declara Mihalis Davleris, manager general Dablerom.

Compania clujeana importa produsele de iluminat din Grecia de la firma Dabler, detinuta de familia lui Mihalis Davleris, dar si de la alte 20 de firme care produc diferite componente electrice. "Am venit in Romania deoarece fiind o tara in plina transformare exista si un potential mare de dezvoltare. Pe partea de ornamente incerca in fiecare an sa integram in portofoliu aproximativ 80 de produse noi, care sa se plieze cererilor existente pe piata", precizeaza Davleris. In prezent, compania detine in portofoliu 400 de sortimente pentru ornamentele de sarbatori, valoare reprezentand aproximativ 10% din totalul produselor pe care firma le comercializeaza.

"Gradul de innoire anuala a ornamentelor este de 20% si de obicei scoatem produsele care nu au fost foarte bine vandute in anul precedent. Este intotdeauna un risc in momentul in care introducem un produs nou, insa de obicei ne orientam dupa ce se intampla pe piata europeana. Romanii, mai ales cei tineri, calatoresc mult si sunt la curent cu noile trenduri pe piata ornamentelor", mai spune managerul general Dablerom. Potrivit acestuia, cea mai noua "moda" in materie de ornamente sunt ledurile, beculetepe gaz, care desi sunt mai scumpe decat cele traditionale, au o durata de viata mult mai mare, ce ajunge pana la 50.000 de ore.

"Acestea sunt ornamentele viitorului. Se observa, de asemenea pe piata o cerere mai mare pentru beculetele transparente, dupa ce in ultimii ani cele mai mari vanzari se inregistrau pentru sortimentele colorate. Romania se aliniaza astfel la tendintele europene in domeniu", precizeaza Davleris. Compania clujeana ainregistrat anul trecut o cifra de afaceri totala de peste 1,8 milioane de euro, din care partea de ornamente inseamna 10%. Estimarile pentru anul acesta vizeaza o crestere de 35% a cifrei de afaceri pentru divizia de componente electrice si de 30% pentru cea de ornamente.

"Evolutia este mai diminuata deoarece nu mai avem produse in stoc, iar comenzile catre furnizori nu mai pot fi facute in acest moment, pentru ca ar fi mult prea tarziu", mai declara Davleris. Planurile de dezvoltare ale companiei vizeaza in primul rand achizitionarea unui depozit propriu, compania activand momentan, intr-o locatie inchiriata, ce permite stocarea a aproximativ 800 de metri patrati de marfa.

Compania Dablerom exista pe piata romaneasca din 2000, actionarul majoritar fiind omul de afaceri Mihalis Davleris. Firma detine un singur depozit in Cluj, in restul tarii avand aproximativ 200 de colaboratori.

Dezvoltarea pietei ornamentelor de sarbatori a determinat marile companii romanesti care activeaza pe domeniul corpurilor de iluminat sa realizeze si produse destinate strict iluminatului festiv. Compania Elba, de pilda, a inceput sa produca ornamente luminoase in urma cu sase ani, desi istoria firmei a inceput in urma cu cateva decenii. Spre deosebire de alte firme care activeaza pe acest domeniu, compania timisoreana produce si comercializeaza, in special, ornamente destinate spatiului exterior.

"Am inceput cu un portofoliu de produse destul de restrans, alcatuit din ghirlande cu becuri colorate si cateva modele staruri si bannere din tub luminos, dar o data cu diversificarea pietei am dezvoltat si noi gama de produse. In ultima perioada cerintele clientilor sunt tot mai variate, oamenii dorind sa simta intr-adevar atmosfera Sarbatorilor de iarna", declara Romulus Povian, director sisteme iluminat in cadrul Elba. In 1997, Elba a participat la constituirea unei firme mite in domeniul iluminatului stradal, impreuna cu concernul olandez Philips, noua firma numindu-se Philips and Elba Street Lighting.

Potrivit oficialilor firmei, trendul pe piata din Romania este influentat de ceea ce se realizeaza in exterior. Astfel ca in fiecare gradul de innoire pe care compania il imprima portofoliului de produse este de aproximativ 50%.

"Ultima moda in materie de iluminat festiv o reprezinta produsele cu led-uri, care au un consum redus de energie si o durata mai mare de functionare. Am observat de asemenea, ca in ultimii ani dimensiunea figurinelor este din ce in ce mai mare pentru a atrage cat mai mult atentia", Romulus Povian, director sisteme de iluminat, Elba.

Pentru a raspunde cat mai bine cerintelor existente pe piata compania timisoreana a dezvoltat in cadrul diviziei de iluminat festiv si un sector care se ocupa de designul produselor. "Incercam in fiecare an sa realizam produse in functie de sugestiile pe care ni le aduc clientii nostri", mai declara managerul Elba. Principalii clienti ai firmei pe acest segment sunt primariile, care au un buget alocat pentru impodobirea strazilor de sarbatori. "Pe langa acestea, produsele sunt solicitate si de hoteluri, restaurante, supermarket-uri, firme care doresc sa creeze pentru clientii si angajatii lor o ambianta placuta in preajma sarbatorilor de iarna", precizeaza Povian.

Compania timisoreana exista pe piata sub titulatura de Elba din 1990, dupa ce pana atunci se numea Electrobanat. In 1995 firma este privatizata in intregime, iar in prezent, are peste 1.000 de angajati si o cifra anuala de afaceri de peste 18 milioane de euro. Produsele companiei sunt comercializate atat pe piata interna, cat si pe cea externa, in tari precum Germania, Franta, Marea Britanie, Ungaria si Orientul Mijlociu.



Feerie de companie

Iluminatul marilor orase este asigurat in majoritatea cazurilor de primarii, investitiile in acest eveniment fiind, in cazul unui oras cu 400.000 de locuitori, de peste 200.000 lei (55.000 de euro). Exista insa companii care se implica in impodobirea oraselor in care isi desfasoara activitatea, un exemplu in acest sens fiind producatorul berii Ursus. Compania a investit anul acesta peste 55.000 RON in iluminarea unei zone din Cluj-Napoca. Potrivit oficialitatilor companiei, proiectul a pornit de la ideea unei lumi de basm, zona respectiva fiind transformata intr-un adevarat oras din basmele copilariei.

Compania Ursus Breweries, membra a SABMiller plc., detine in acest moment 4 fabrici de bere, cu o capacitate totala de 3 milioane hectolitri si aproximativ 1.300 de angajati. Compania isi desfasoara activitatea in orasele Cluj-Napoca, Buzau, Timisoara si Brasov. Marcile companiei sunt Ursus, Timisoreana, Ciucas, Peroni si Pilsner Urquell.

SABMiller este unul dintre cei mai mari trei producatori de bere din lume, cu un volum de peste 148 milioane de hectolitri de bere anual. Compania, prezenta in peste 40 de tari de pe patru continente a inregistrat anul trecut venituri totale de 2.409 milioane de dolari, in crestere cu 27% fata de anul precedent.

Compania Prodvinalco a decorat sensul giratoriu din Piata Marasti inca din 2004, facand in acest sens un parteneriat cu Primaria Cluj-Napoca. Motivul acestei alegeri a fost unul dublu, implicarea in viata comunitatii si publicitatea stradala. "Suntem o firma importanta si am considerat ca este necesar sa facem o bucurie clujenilor de Sarbatori", spune Simona Dumitru, PR manager al firmei Prodvinalco. Daca in 2004 decoratiunile au fost ceva mai simple, in 2005 Prodvinalco a hotarat sa imbogateasca cu mai multe ghirlande si sigle locul decorat. Culorile alese au fost galben si verde, culorile firmei, iar siglele ce reprezentau trenuletul, renii si Mos Craciun au fost realizate in colaborare cu firma Bip Electricomp Cluj. "Bip Electricomp ne-au furnizat instalatiile, au facut aranjarea si au asigurat intretinerea decoratiunilor", a explicat Simona Dumitru. Suma investita de Prodvinalco in acest proiect s-a ridicat la peste 3.000 de euro, in anul 2006 intentia firmei fiind sa pastreze acest obicei si sa-l dezvolte. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO