ZF Transilvania

Bechtel reia lucrarile pe tronsonul Campia Turzii-Gilau

Bechtel reia lucrarile pe tronsonul Campia Turzii-Gilau

Pe santierul Bechtel au muncit anul trecut peste 2.000 de angajati, o parte dintre acestia urmeaza sa se intoarca la lucru, initial pe tronsonul 2B, Campia Turzii - Gilau

29.03.2009, 17:23 26

 
Reprezentantii companiei Bechtel, constructorul american al autostrazii Transilvania, au anuntat ca începand de astazi vor fi reluate lucrarile pe tronsonul 2B Campia Turzii - Gilau, urmand ca toti cei aproximativ 1.200 de angajati disponibilizati care lucrau pe acest tronson sa se întoarca treptat la lucru. Incepand din luna decembrie a anului trecut, compania Bechtel a disponibilizat aproximativ 2.000 de angajati, pe motiv ca statul roman nu si-a respectat obligatiile catre compania americana si nu a platit la timp lucrarile executate. Anul trecut, oficialii Bechtel anuntau ca, pentru a putea finaliza proiectul autostrada Transilvania pana în 2013, ar trebui sa dispuna de peste 15.000 de angajati.
„Muncitorii se vor întoarce la lucru treptat, astfel ca în fiecare zi cateva zeci de angajati ai autostrazii Transilvania îsi vor relua activitatea în departamentele din care fac parte. Lucrarile vor fi demarate numai pe sectiunea 2B Campia Turzii - Gilau, fiindca pentru lucrarile din acest segment al autostrazii s-au aprobat deja sumele cerute de compania Bechtel. Din cate stiu, pentru sectiunea 3C (Suplacu de Barcau - Bors) nu s-au aprobat sumele de bani solicitate de compania Bechtel, însa noi, ca sindicat, nu o sa acceptam ca cei 700 de oameni care au fost disponibilizati si lucrau pe acest segment sa nu se întoarca la lucru’’, a declarat pentru ZF Transilvania Mihai Lup, liderul de sindicat al angajatilor Bechtel din Romania.
Conform informatiilor oferite de oficialii Bechtel, restantele statului roman catre compania americana, datorate pentru activitatea desfasurata în 2008, au fost de peste 77 mil. euro. Statul roman a platit companiei americane Bechtel, în ultimii cinci ani de zile, 2,7 mld. lei pentru constructia autostrazii Brasov - Bors, plati efectuate aproape în totalitate de la buget, lucrarile de executie fiind începute la doua din opt tronsoane si finalizate în proportie de 35% si 18%.
Valoarea platilor catre constructorul american, efectuate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), au crescut gradual în intervalul 2004-2008, de la 298,2 mil. lei în primul an contractual la 706,5 mil. lei în 2007 si la 1,1 mld. lei în 2008.
Din suma totala platita companiei, 1,9 mld. lei au fost alocate de la bugetul de stat si 766,9 mil. lei au fost acoperite din credite externe, rezulta dintr-un centralizator al cheltuielilor efectuate de CNADNR pentru lucrarile la autostrada Brasov - Cluj - Bors.
In acest interval, lucrarile de executie au fost începute pentru doua din cele opt tronsoane ale proiectului si derulate pana la un nivel de finalizare de 35%, respectiv de 18%. Data de finalizare a celor doua tronsoane, tronsonul 2B Campia Turzii - Gilau si tronsonul 3C Suplacu de Barcau - Bors este, conform contractului, luna februarie a anului 2010.
Parlamentul a aprobat deja suma pe care o va primi Bechtel anul acesta, respectiv 327 mil. euro, care va fi suficienta pentru finalizarea celor 42 de kilometri, potrivit reprezentantilor companiei americane. Pana la sfarsitul anului în curs, autostrada Transilvania ar putea înghiti aproximativ 880 mil. euro, în conditiile în care se lucreaza pe aproximativ 70 de kilometri.
Potrivit reprezentantilor Bechtel, fata de aproximarile initiale din 2003, cand autostrada Brasov - Bors avea costuri estimate la peste 2,2 miliarde de euro, în prezent proiectul autostrada Transilvania s-a scumpit din cauza cresterii pretului materialelor de constructie si, în special, al cimentului.
Potrivit acordului încheiat în februarie între Bechtel si Ministerul Transporturilor, compania americana trebuie sa finalizeze în acest an 42 de kilometri din tronsonul 2B Campia Turzii - Gilau, daca partea romana va pune la dispozitie terenurile necesare si va asigura finantarea.
„În cazul în care Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale va finaliza exproprierile la timp, credem ca tronsonul 2B Campia Turzii - Gilau va deveni practicabil pana la finele acestui an. Circulatia pe cei 42 de kilometri va fi posibila, la finalizarea acestora, însa doar în cazul în care vor fi realizate conexiuni temporare cu reteaua de drumuri actuala’’, a declarat pentru ZF Transilvania Bogdan Sgarcitu, director de comunicare al Bechtel.
Conform oficialilor de la Bechtel, CNADNR a întampinat dificultati în asigurarea accesului la terenul necesar efectuarii lucrarilor, eliberarea terenului si relocarea utilitatilor, îndepartarea deseurilor si a materialelor periculoase, precum si în ceea ce priveste descarcarea de sarcina arheologica.
„Costul de constructie al autostrazii nu este ridicat, avand în vedere numarul mare de structuri, poduri si viaducte care trebuie realizat. In plus, suprafata excavata este foarte mare si cantitatile de pietris care trebuie turnate implica niste costuri ridicate’’, spune Bogdan Sgarcitu. Din totalul de 415 kilometri, aproximativ 60 de kilometri sunt reprezentati de 267 de structuri.
In luna ianuarie a acestui an, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, aflat în vizita pe santierul Bechtel de la Cluj, a spus ca vrea ca tronsonul Cluj - Bors al Autostrazii Transilvania sa fie finalizat pana în anul 2012 si ca statul roman va înregistra pierderi foarte mari din cauza cursului de schimb, fiindca platile catre Bechtel sunt facute în euro. Acesta a mai spus ca este suparat ca, desi pana în prezent au fost cheltuiti de catre statul roman peste 620 de milioane de euro pentru acest proiect, nu este practicabil nici macar un kilometru din autostrada.
Proiectul de constructie a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov - Bors, a început în anul 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel. Lucrarile au fost întrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedenta.
Ca urmare a sistarii lucrarilor în 2005, termenul de finalizare a autostrazii, stabilit initial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an. Pana la jumatatea lunii august a anului trecut, compania a asfaltat o portiune de aproximativ sapte kilometri de autostrada dintr-un sector cu o lungime de 25 kilometri, care face legatura între Gilau si Campia Turzii.
 
 



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO