ZF Transilvania

Criza financiara goleste hotelurile Clujului de clienti

Criza financiara goleste hotelurile Clujului de clienti

Incasarile celor mai mari hoteluri ale Clujului, printre care se numara Opera Plaza, City Plaza si Onix, vor scadea in acest an pe fondul reducerii de catre companii a bugetelor disponibile pentru serviciile hoteliere

14.05.2009, 17:40 40

Gradul mediu de ocupare a hotelurilor clujene in primele trei luni din acest an a fost cuprins intre 30% si 65%, in contextul in care peste 90% din turismul municipiului Cluj-Napoca este reprezentat de turismul de business. Principalele hoteluri clujene si-au bugetat pentru acest an o scadere a vanzarilor de peste 10% fata de anul 2008 sau, in cele mai bune cazuri, afaceri in stagnare fata de anul trecut.

Conducerea hotelului Opera Plaza, singurul hotel de cinci stele din Cluj-Napoca, a inregistrat in primele trei luni din acest an un grad mediu de ocupare de 62%, in scadere cu aproximativ 12% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Reprezentantii Opera Plaza estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 2,7 mil. euro, ceea ce reprezinta o scadere a indicatorilor financiari cu 10% fata de anul 2008. In 2008, afacerile hotelului clujean au ajuns la valoarea de 3 mil. euro. In primul trimestru din 2009, cifra de afaceri Opera Plaza a fost in scadere cu 8% fata de perioada similara din anul trecut.
„Piata hoteliera locala a inregistrat o scadere inca de la finele anului trecut, continuadu-si evolutia pe acelasi trend descendent si in primul trimestru al anului in curs. In aceasta perioada de criza cred ca fiecare hotel va incerca sa-si consolideze pozitia actuala, axandu-se in principal pe retentia si fidelizarea clien-tilor’’, a declarat Anca Popovici, sales&marketing manager Opera Plaza.
Oficialii Opera Plaza estimau la inceputul anului in curs un grad mediu de ocupare a hotelului pentru 2009 de aproximativ 70%, in scadere cu 6 procente fata de anul 2008. Anul trecut, gradul mediu de ocupare a hotelului Opera Plaza a fost de 76%, reprezentand o crestere de aproximativ 15% fata de anul 2007. Gradul de ocupare a hotelului Opera Plaza in luna ianuarie a acestui an a fost de aproximativ 55%, ceea ce reprezinta o usoara scadere fata de luna ianuarie a anului 2007. Conducerea hotelului clujean a declarat ca in acest an nu se vor realiza investitii majore in cadrul Opera Plaza si ca intentioneaza sa deruleze programe de formare profesionala a angajatilor, care constau in diferite cursuri de specializare.
In 2007, vanzarile hotelului s-au situat la 1,6 milioane de euro, 60% din cifra de afaceri raportata de oficialii Opera Plaza in 2007 fiind realizata pe segmentul de cazare, iar restul de 40% fiind obtinut din servicii.
Construit pe fostul amplasament al fabricii de dulciuri Feleacul, hotelul se adreseaza in principal oamenilor de afaceri. Hotelul Opera Plaza include 52 de camere si apartamente si a fost finalizat in iulie 2006, in urma unei investitii de 4,5 milioane de euro. Opera Plaza a fost dezvoltat de proprietarii fabricii de dulciuri Feleacul, Octavian si Calin Buzoianu.
Societatea care administreaza hotelul Opera Plaza se numeste Hold Invest. In 2007, compania a investit aproximativ 800.000 de euro in dezvoltarea hotelului, iar anul trecut s-au derulat investitii in extindere.
Conducerea companiei Transilvania Development (TD), firma care administreaza hotelurile de patru si, respectiv, trei stele City Plaza si City Central din Cluj-Napoca, a inregistrat in primele trei luni din acest an un grad mediu de ocupare a celor doua hoteluri de aproximativ 59%, in scadere cu aproximativ 9% fata de perioada similara de anului trecut.
Conducerea City Hotels estimeaza pentru acest an un grad mediu de ocupare a celor doua hoteluri de aproximativ 67%, in scadere cu pana la 7% fata de anul trecut. In 2008, gradul mediu de ocupare a celor doua hoteluri a fost de 74%, in crestere fata de 68%, cat a fost gradul de ocupare a hotelurilor in 2007.
Transilvania Development estimeaza ca va realiza in acest an o cifra de afaceri de 2,3 mil. euro, valoare similara cu cea realizata in 2008. Oficialii companiei prognozau la inceputul anului 2008 realizarea unei cifre de afaceri pentru anul trecut de peste 2,58 de milioane de euro, in crestere cu 15% fata de anul precedent.
„In ceea ce priveste efectul crizei financiare asupra operatorilor hotelieri existenti deja pe piata, tendinta clientilor reprezentanti de diverse companii este de gestionare prudenta a bugetelor disponibile pentru serviciile hoteliere si recorelarea acestora in functie de evolutia afacerilor proprii’’, a declarat Cosmin Sindean, manager City Hotels.
Potrivit reprezentantilor celor doua hoteluri din Cluj, din totalul incasarilor City Plaza din 2008 inchirierea camerelor a avut o pondere de 59%, in timp ce 30% din vanzari au provenit din organizarea de evenimente si servicii de restaurant. In ceea ce priveste hotelul City Central, segmentul de cazare a totalizat 95% din totalul afacerilor, unitatea fiind de tip bed&breakfast. Clientii City Hotels sunt majoritar din segmentul business, doar aproximativ 20% dintre persoanele cazate fiind persoane fizice.
Oficialii City Hotels au anuntat recent ca lucrarile de transformare a City Plaza intr-un hotel de cinci stele vor fi finalizate in luna septembrie a acestui an. Proiectul investitional se ridica la aproximativ 5,5 mil. euro, iar lucrarile de constructie au fost demarate inca de anul trecut.
„Incepand din aceasta luna, am demarat programul de soft opening prin deschiderea in noul corp de hotel a unei sali multifunctionale cu o capacitate de 250 de persoane si a inca 30 de locuri de parcare, astfel ca numarul total de locuri de parcare a ajuns la 50. In luna octombrie a acestui an vom inaugura hotelul City Plaza’’, a spus Cosmin Sindean.
Cu toate ca oficialii Transilvania Development estimau finalizarea acestui proiect la sfarsitul lunii ianuarie - inceputul lunii februarie a anului 2009, lucrarile vor fi prelungite si pe parcursul acestui an pana in luna septembrie.
„Criza financiara are efecte directe asupra investitiilor hoteliere aflate in stadiul de proiect sau in stadii incipiente de dezvoltare, finantarea acestora devenind problematica. Proiectele noi au fost amanate, iar pentru unele proiecte aflate in stadiu de constructie lucrarile au fost sistate’’, spune Cosmin Sindean. Conducerea hotelului sustine ca, dupa finalizarea investitiilor in zona, concurenta pe piata hoteliera va fi mai mare si ca in acel moment vor incepe promotiile pentru tarife sau alte oferte.
Conducerea companiei AB Onix Hotel, administratorul hotelului de patru stele Onix din Cluj-Napoca, a anuntat ca gradul mediu de ocupare a hotelului clujean in primul trimestru din acest an a fost de 38%, in scadere cu 50% fata de anul trecut.
Conducerea companiei clujene estima la inceputul anului in curs un grad mediu de ocupare a hotelului de aproximativ 63%, in scadere cu 2% fata de anul trecut. AB Onix Hotel a realizat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 1,6 mil. euro si estimeaza pentru acest an o evolutie similara a vanzarilor cu cea din 2008. AB Onix Hotel a obtinut in 2007 o cifra de afaceri de 1,4 mil. euro, in crestere cu aproximativ 15% fata de anul anterior. Hotelul Onix atrage in special turisti pe segmentul de business.
„Criza financiara globala influenteaza in prezent in mare masura activitatea hotelierilor clujeni, astfel ca multi oameni de afaceri nu mai au disponibilitatea de a recurge la cazari in hoteluri. Multe din investitiile in modernizarea sau constructia hotelurilor anuntate anul trecut nu se vor mai realiza, din cauza lipsei fondurilor necesare’’, a declarat Augustin Baciu, proprietarul companiei AB Onix Hotel.
Conducerea AB Onix Hotel a anuntat la inceputul anului trecut ca intentioneaza sa demareze constructia unui hotel de 5 stele. Investitia minima in acest proiect trebuia sa se ridice la aproximativ 6 milioane de euro, hotelul urmand sa fie construit in spatele actualului hotel Onix, insa, din cauza crizei financiare, compania a renuntat momentan la acest proiect. Potrivit reprezentantilor AB Onix Hotel, hotelul de cinci stele trebuia sa fie amplasat pe locatia restaurantului Casa Onix, iar constructia era proiectata sa acopere o suprafata de teren de 4.000 de metri patrati.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO