Ziarul de Duminică

Bani putini, idei multe si talent cu carul

09.12.2004, 00:00 19



Cu un buget destul de mic pentru o productie hollywoodiana (25.000.000 $), "Celularul" a incasat deja in SUA 31.913.300 $ in numai doua luni de la lansare, iar in Romania este numarul 1 in topul incasarilor, obtinand dupa prima saptamana de rulare 460 de milioane de lei si ajungand deja in prezent la 579.337.652 lei. Ce a declansat insa in Statele Unite si la noi deopotriva un asemenea succes? Spectatorii care au vazut in 2002 "Cabina telefonica", filmul precedent realizat dupa scenariul aceluiasi Larry Cohen (care a scris "Celularul") au fost foarte incantati de ideea originala, scriitura alerta si profunzimea filmului, care depasea atributele unui thriller obisnuit. Aceleasi calitati se regasesc si aici, "Celularul" fiind mult mai mult decat o aventura contra cronometru in cautarea unei persoane aflate in pericol. Totul porneste de la apelul telefonic disperat dat de o profesoara rapita de o banda periculoasa si tinuta prizoniera in mansarda unei case izolate. Innebunita de faptul ca banditii vor sa o omoare pe ea, pe sotul si pe fiul ei, Jessica Martin reasambleaza cu mainile tremurand telefonul zdrobit sub ochii ei de rapitori si nimereste - cu totul intamplator - peste Ryan, un tanar pe al carui celular apare apelul ei. Aceasta ar fi linia narativa, suficienta pentru a asigura suspansul povestii. Secretul sta insa in modul in care cvasi-necunoscutul regizor David R. Ellis (realizator al filmului "Final Destination 2", dar si actor si coordonator de cascade in numeroase pelicule de actiune) valorifica povestea. Nebuneasca incercare a lui Ryan de a o ajuta pe femeia a carei viata depinde acum de el, indoielile initiale ca totul e o farsa, ezitarile lui de-a se baga in asemenea complicatie, apelul la Politie (care la inceput se dovedeste neputincioasa), situatiile uimitoare in care intra si carora trebuie sa le faca fata constituie de fapt marele atu al filmului. Nimic nu este construit in stil triumfalist hollywoodian, in care eroul bate din palme si totul ii sta la dispozitie. Ryan este un tanar obisnuit, nu este plin de bani, nu are masina performanta sau arme sofisticate si n-a mai trait o asemenea experienta. Singura lui sansa (si a prizonierei) o constituie inteligenta si curajul sau. Depasind vizibil coordonatele filmului de actiune, "Celularul" ne vorbeste, cu intensitate si naturalete, despre reactiile oamenilor in asemenea situatii, despre reaua vointa, indiferenta si ineficienta majoritatii care asista la fapte de mare gravitate fara sa miste un deget. Construit cu un uimitor talent de-a evita cliseele, beneficiind de personaje credibile si nuantate, filmul imbina suspansul - care te face nu o data sa tresari pe scaun - cu umorul de foarte buna calitate, cu scene in care disperarea pare sa copleseasca totul, cu urmariri alerte si cu... cele mai neasteptate utilizari pe care le poate capata un telefon celular in situatii de criza. Scenaristii Larry Cohen si Chris Morgan au luat in calcul si au utilizat cu creativitate toate fatetele comportamentului uman, iar actorii, din cealalta directie, au inteles perfect tonul povestii. Kim Basinger este o combinatie perfecta de fragilitate si eficienta, William H. Macy demonstreaza ce poate face un mare actor dintr-un rol mic, iar Jason Statham interpreteaza rolul ticalosului cu o sobrietate rar intalnita in asemenea partituri. Cat despre Chris Evans, vom mai auzi cu siguranta de el, pentru ca este pur si simplu exceptional in rolul tanarului Ryan, adica personajul care ofera jumatate din credibilitatea si caldura unuia dintre cele mai inteligente filme care au intrat pe ecrane in ultima vreme.





* "Celularul" / "Cellular" Productie SUA, 2004. Regia: David R. Ellis. Cu: Kim Basinger, Chris Evans, William H. Macy, Eric Christian Olsen, Jason Statham, Jessica Biel, Richard Burgi. Premiera: 26 noiembrie. Distribuit de InterComFilm Romania

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO