Ziarul de Duminică

Bookfest 2007- povestea in care merita sa crezi

Bookfest 2007- povestea in care merita sa crezi
15.06.2007, 14:46 36

Fara sa beneficieze de campania de promovare a primei editii, cu sponsori mult mai putini, dar cu pretentii mult mai mari din partea editorilor, editia a doua a Targului de carte Bookfest n-a mai fost o asemenea bucurie a cartii.

A aratat in schimb aerisit, luminos, proaspat si a stat sub semnul unui slogan sofisticat si profund intelectual: "Povestile se intampla doar daca le citesti".
Publicul cititor s-a bucurat sincer ca Bookfest a scapat de spatiul din halele 13-15, unde s-a desfasurat acum un an, insa directorul AER (organizatorul principal al acestui targ), Grigore Arsene, nu e asa de incantat: "E vorba strict de business. Acest loc nu este bun. In hale, raportul dintre spatiul ocupat si spatiul inchiriat este unu la doi, adica daca ai un metru de stand, platesti doi metri de chirie. Aici raportul e de unu la trei".
Peste 200 de editori au fost prezenti la aceasta editie, desi cererea a fost cu mult mai mare, dar din pricina discutiilor interminabile despre chirii si amplasament, au ramas doar acestea. Ca sa avem o imagine despre cat au putut costa spatiile, o sa raspundem la intrebarea pe care si-a pus-o toata lumea inca de la intrarea in targ: "De ce nu exista un banner cu Bookfest la intrare?". Simplu, pentru ca ar fi costat 8.000 de euro in plus!
Nici premii nu au mai fost acordate, pentru ca ele trebuie pregatite atent, spun organizatorii, in schimb intrarea a fost libera, iar evenimente - din belsug.

Intamplarea a facut ca Targul de carte Bookfest de anul acesta sa se suprapuna cu un alt eveniment cultural major: Festivalul International "Zile si nopti de literatura" de la Neptun. Asa se face ca scriitorii s-au cam preumblat prin Targ mai ales joi si vineri, iar in perioada weekend-ului s-au impartit - unii ramanand in Bucuresti, altii plecand la Neptun. Dar, cum cititorii nu-i considera "o atractie" a targurilor de carte, asa cum s-a vazut in anii precedenti, decat pe cei cu nume foarte sonore, nu cred sa le fi simtit multa lume lipsa. Au fost in schimb, pentru compensatie, vedete de televiziune si cartile lor despre "lucruri simple" sau despre "iubire", o nevoie - in mare parte inutila - de a mai sta o data in lumina reflectoarelor chiar la un targ de carte, ci nu altundeva.

Ambitionand sa duca mai departe succesul "fulminant" (cum singur ii spune Grigore Arsene, presedintele AER) de acum un an al targului Bookfest, dar neasumandu-si ambitii pe care nu le poate onora, in doua interviuri acordate Suplimentului de cultura si Revistei 22 inainte de eveniment, presedintele AER, care a reunit pentru organizare si celelalte asociatii de editori - Federatia Editorilor si Difuzorilor de Carte din Romania, UER, SER, APLER, ADEPC, ARIEL, ACS, Agora -, dezvaluia cateva dintre ambitiile "realiste" pentru acest targ. Grigore Arsene estima ca numarul de vizitatori se va apropia, probabil, de 100.000 (anul trecut au fost 70.000 de vizitatori). Constata ca accesul gratuit inseamna insa o modalitate in minus de acoperire a cheltuielilor pentru organizatori si o mica dovada a faptului ca "nu se pune pret" pe un eveniment cultural si promitea ca, in incercarea de a preveni inghesuiala din weekend, organizatorii vor amplasa indicatoare vizibile de orientare si vor lasa alei destul de late, de trei metri, intre standuri. Acestea au fost promisiunile, iata cum a fost Targul.
Vreme calda, dar nu caniculara, si o curiozitate pentru drumul pana la Targ: oare cum va arata el in pavilionul central? Apoi, comparatia inevitabila, va fi ca Gaudeamus? Ei bine, in mare parte da. Nu au existat experiente "futuriste" si nici descumpanitoare. Standurile editurilor mari au avut aceeasi geografie ca si in alti ani, unele cu imagine imbunatatita, altele stationara. Constatari din afara: nu exista un afis, poster, banner care sa anunte ce "se da" inauntru; constatari dinauntru: nici garderoba, nici birou de presa (ma rog, daca doua scaune si o masa plasate langa intrare plus doua tinere din organizare nu pot fi trecute pe acest post). Au schimbat insa mocheta, iar la restaurant o bere e 70.000 de lei vechi!
Tur de recunoastere, informatii primare: niciuna, dar absolut niciuna dintre editurile prezente (o exceptie de gratie - Corint), mai mari sau mai mici, nu are inscrise pe o hartie oarecare doar titlurile pentru acest eveniment, cele care nu au fost pe piata pana la aceasta editie a Bookfest, toate au in schimb ultimele aparitii (la editurile foarte mari pot fi sute de titluri) sau lansarile. Boala veche pe care o duc pe picioare editurile noastre de ani si ani de zile cu o rezistenta uimitoare la orice sugestie de "medicament", ce mare scofala sa cauti sau, si mai simplu, sa intuiesti ce au nou? Alb cu scris filigranat la Humanitas, galben la Teora, maroniu-aristocrat la Corint, rafuri cu bestsellere la All si un afis enorm, reusit, cu noua lor colectie de "biografii" celebre: cei patru Beatles si Bob Dylan pentru inceput, scrise de oameni care le-au fost foarte aproape sau chiar de protagonisti. Cu ironie, pe coperta patru a celei cu Beatles-ii, Paul Mc Cartney spune: "Daca vrei sa afli ceva despre Beatles, intreaba-l pe Tony Bramwell (n.m. - autorul acestei carti), isi aminteste mai multe decat mine". Oricum, foarte bine realizate. In Agora (denumire data atat spatiului principal de lansari de langa fantana arteziana, cat si spatiului destinat discutiilor dintr-un studio amenajat langa intrare) se poarta dezbateri despre comunism si kominternism cu cativa (sub 20 de insi) invitati ai Editurii Victor Frunza pentru cartea Istoria comunismului in Romania, aflata la editia a patra! Concluzie: disidenta adevarata nu a fost decat de un fel - cea individuala, ca in cazul lui Ion Puiu, romanul care s-a inscris pe listele electorale la circumscriptia numarul 1 Bucuresti, candidand contra lui Ceausescu!
In fata editurii RAO, un grup format din vreo sase insi sta de vorba, intre timp copilul unuia dintre ei, de vreo 6 ani, din plictiseala, se agata de bannerul rotitor al editurii. Cineva de la paza il ia la zor: "Nu ti-am spus sa nu faci asta, pleaca de-aici!". Tatal grijuliu cere iertare si trage copilul dupa el, e Mircea Cartarescu, care, prins in discutie, a uitat de ala micu'.
Spectacol, mare spectacol la standul Polirom, unde criticul Dan C. Mihailescu isi lanseaza cu mult umor si autoironie al treilea volum din seria inceputa la aceasta editura. Se numeste Literatura romana in postceausism si e dedicata criticii si eseului dupa ce primele doua s-au ocupat de memorialistica si proza. Il prezinta Daniel Cristea Enache, care face filosofia ingratitudinii meseriei de critic si spune ca "e usor sa stai pe margine si sa povestesti despre cum ai face, mai bine faci". Apoi vorbeste autorul, spunand bancuri cu talc si mirandu-se ca a dat deja un autograf pe aceasta carte unui om despre care suspecteaza ca e poet pentru ca l-a intrebat cu subinteles "viitorul volum este despre poezie?".
De o modestie inimaginabila si fara urma de ipocrizie, doamna Tia Serbanescu se lasa cu greu curtata de Editura Curtea Veche - in Agora destinata discutiilor - pentru a publica la ei, in colectia de publicistica ("Actual") ingrijita de Doina Jela, o carte care sa-i adune textele publicate ca editoriale in Curentul in perioada recentului referendum. O mana de intelectuali discuta despre "perisabilitatea" actualitatii, despre cat de oportun este sa scoti carti de publicistica, daca publicistica este atat de crunt legata de actualitatea imediata, "Cine va mai sti de exemplu peste 50 de ani cine a fost Basescu?" se ironizeaza. "Pai, se va spune, ah, e presedintele acela care a trait in vremea lui Neculai Constantin Munteanu", replica Doina Jela, uitandu-se spre cel vizat (nu presedintele, evident) care se prapadeste de ras.
Invazia cartilor de bucate sau a celor cu sfaturi practice sau iluzii pseudopsihologice despre cum vei deveni "mai bun afacerist", "mai stapan pe situatie" sau cum vei castiga bani si incredere, despre cum vei invinge in general, este evidenta. Pana si cele mai "scortoase" edituri au inclus in politica lor editarea de astfel de manuale. Se pare ca fac cea mai mare vanzare posibila, mult chiar peste asteptarile lor de editori. S-a inventat chiar Culinaria, o zona de promovare directa a cartilor de bucate, unde s-au mancat salate... O alta evidenta invazie este cea a editiilor de lux, a cataloagelor, dictionarelor, atlaselor, manualelor cuprinzatoare, care, desi nu se vand intr-un ritm la fel de ametitor, sunt in primul rand o incantare grafica, iti iau ochii prin imagine, dimensiuni si culoare.
Pe langa standurile editorilor, targul a avut si spatii de animatie: Agora (dedicat marilor lansari), studioul Realitatea (partener media care a avut zeci de transmisii in direct, desi in timpul anului "nu face macar o sigura prezentare de carte", cum spune tot Grigore Arsene), o zona a copiilor, una pentru audiobook-uri si e-book-uri, si un spatiu de liniste, amenajat pentru lecturi in tihna, dar in care nu a prea citit nimeni. Aceste spatii au fost marcate de niste panglici rosii uriase inaltate din locurile respective pana in cupola pavilionului.
Si pentru copii au fost spatii de joaca si de citit sau colorat, de departe cele mai cautate fiind cele ale editurii Nemira, care prezentau in diverse forme ultimele aventuri ale lui Shrek al III-lea, personajul cu fata verde si urechile de melc codobelc din tinutul Foarte Indepartat, daca stiti despre ce e vorba...
Au fost peste 20 de lansari de editura (ma refer la cele cinci, sase edituri foarte mari), promovate prin pliante si anuntate prin statia de amplificare, lumea s-a inghesuit ca de obicei in Agora la numele foarte sonore sau mai putin sonore pentru publicul larg, dar girate de Liiceanu sau Traian Ungureanu. Este cazul lansarii cartii Timpul ce ni s-a dat a doamnei Annie Bentoiu, din seria de memorialistica a editurii Humanitas, care a strans cu siguranta cea mai numeroasa asistenta a zilei de joi, doar pentru faptul ca era prezentata de dl. Liiceanu, multa lume asteptand pe scari cu mult inainte de incepere, dar intreband cu candoare "Cine e aceasta doamna...?". Au fost si colectii complet noi, sute si mii de titluri, unele extrem de interesante, vorba unui scriitor care imi marturisea cu groaza "nu se poate sa nu-ti pui problema, cand vezi atatea carti bune stranse laolalta, eu ce naiba pot sa mai scriu!". Valabila si panica cititorului, pentru ca nu se poate sa nu te intrebi, la atatea carti, care mai de care mai interesante, cand oare vei ajunge sa citesti macar selectiv din ele ca sa fii la zi cu ce e nou. Doamne de o varsta respectabila, ultime apartinatoare ale unor familii aristocrate, se intreaba nostalgic si nedrept "de ce nu se face nimic pentru literatura romana", din punctul lor de vedere toti scriitorii actuali sunt "pseudoscriitori" si toata literatura contemporana e "de consum, n-are valoare si nu e vizibila". De unde, doamnelor, asemenea incrancenare la varsta dumneavoastra? E de ajuns sa mergeti un singur tur prin Bookfest si sa vreti sa le vedeti.
La ora cand cititi aceste randuri, veti fi vazut deja si ceea ce noi nu putem estima acum - statisticile. Ele vor da adevarata dimensiune comerciala a acestui eveniment. Despre cea culturala ne-am lamurit, a fost aerisit si neincropit, editorii au invatat din mers in ani de zile (desi e loc mult de mai bine) si cum sa vanda, si cum sa promoveze, si cum sa faca un adevarat eveniment cultural. Nu stiu cine a suferit ca nu au mai fost atatea "glumite", jocuri, concursuri, evenimente conexe la acest Targ, un intelectual insa precis resimte lipsa cartii straine, a editurilor straine, a autorilor straini (veniti, vai, atat de fantomatic la acest Targ). Poate la anul!
Reportaj realizat de Sonia Cristina Stan

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO