Ziarul de Duminică

CARTEA DE POEZIE/ Domnica Drumea pentru toată lumea

CARTEA DE POEZIE/ Domnica Drumea pentru toată lumea
13.01.2010, 15:04 335
Domnica Drumea a debutat in 2004 cu volumul Crize, unvolum care, deşi a rămas in memoria afectivă a pasionaţilor depoezie, a avut parte de o receptare critică mai degrabăpalidă.
In acest sens, este semnificativă coperta a patra a cărţii.Nici unul dintre cei trei semnatari ai recomandărilor nu reuşeştesă inchege un discurs analitic convingător, preferând in schimb săapeleze la tuşe empatice. Interesant este textul luiBogdan-Alexandru Stănescu, axat pe imaginea (totodată livrescă şicotidiană) a unor "romancero de după bloc". Formula o ridicăinspirat pe Domnica Drumea deasupra incadrărilor destul derestrictive la care o predispunea apartenenţa ei iniţială la grupulfracturist al Generaţiei 2000 (alături de Marius Ianuş, IonuţChiva, Ioana Băeţica, Cezar Nicolescu ş.a.)
Apariţia, astăzi, a volumului Not for sale* la oeditură prestigioasă şi, mai ales, vizibilă poate fi o şansă pentrudestinul literar al tinerei autoare. Cu atât mai mult cu cât vinela finele unui an prielnic pentru poezie. Ce s-a schimbat in modsubstanţial in intervalul dintre Crize şi Not forsale? Suficient de multe. După doar cinci ani, Domnica Drumeanu mai păstrează din programul grupării decât tentaţia expresieianticalofile, chiar şi (sau mai ales) când aceasta este complethalucinantă. Neglijenţa in raport cu stilul, cu ornamentaţiascriiturii sărea şi sare incă in ochi.
Deşi lipsită de trăsături definitorii explicite, poeziaDomnicăi Drumea se remarcă printr-o voce inconfundabil feminină. Inprimul poem al volumului Not for sale - iată că nici astăzitextele cu rol de artă poetică nu au ieşit din circulaţie - aceastăvoce se intreabă "va fi o peşteră?/ un disneyland? un chinatown?/m-am intrebat de ce i-aş spune not for sale şi cui ar/ trebui să-idau / explicaţii". Puţin mai incolo, poeta roteşte ochii in jur şiadresează cititorului intrebări cu un aer absent: "spune-mi acum dece şi vara/ se scutură frunzele iar mugurii roz incăpăţânaţirefuză/ să inflorească/ de ce tramvaiele se retrag in depou să seculce şi luna/ străvezie apare pe cer odată cu/ soarele/ de ce dece de ce maria-mirabela rămâi pe gânduri sub/ cerul ca umbrela/doar ştii că nu ai ce să vinzi deşi totul e de vânzare."
La o primă lectură, poemele se arată opace şi lipsite de sens.Insă Domnica Drumea concepe, de fapt, o formulă surprinzătoare,care se revelează exact intre lucrurile banale. Fiindcă acolo aredescoperit poezia: intre două corpuri vagi, cum sunt soarele şiluna care, in chip bizar, stau simultan pe acelaşi cer, intre douăanotimpuri care coexistă in interiorul verii. E drept că uneletexte rămân inexpresive, formula neizbutind de fiecare dată să aibăun rezultat poetic.
Unele poeme comunică şi continuă aceeaşi poveste in secvenţediferite, cu alţi destinatari. Dacă prima dată se adresează celuicare pleacă in mod repetitiv la Chişinău ("După ce ai plecat lachişinău a treia oară/ m-am dus la editură la fete era ziua ioanei/şi pe lângă asta trecuserăm in 2008 cu nava noastră/ spaţială 8002şi ne-am urat/ la mulţi ani"), a doua oară, discursul se indreaptăspre fiica lor ("Când tatăl tău s-a intors de la chişinău a patraoară/ florile de gheaţă de pe ferestre se transformaseră/ in bătăiprecipitate de inimă in ceşti de cafea pline şi ţigări innodate"),variind perspectivele aceloraşi acţiuni. Jocul poetic bulverseazămarginile temporale sau chiar cauzale, aşezând totul pe aceeaşilinie monotonă: bătăile de inimă, ceştile de cafea pline, ţigărileinnodate, apoi paşii pe noroi, cojile de portocale, pungile de lamcdonalds "pline cu vise sparte". Toate acestea transformate dinflorile de gheaţă de pe fereastră.
Insă am supralicita dacă am privi toate poemele din volum prindecodarea mecanismului de joc. Fiindcă, dincolo de planificarealucidă a unor apariţii episodice, există imaginaţia uneisensibilităţi induioşătoare. Care vorbeşte uneori cu o voce caldă,infierbântată, iar alteori cu un sentimentalism uşor fanat.
Not for sale poate spune mai mult de o versiune apropriilor poveşti. Aceasta este partea plină a paharului. Parteagoală es persistenţa supărătoare a unei platitudini inţelese caatare. Depinde de ochiul cititorului incotro decide să privească.Fiindcă merită să fie citită.
*) Domnica Drumea, Not for sale, Editura CarteaRomânească, Bucureşti 2009, 72 p.

Iulia Iarca este absolventă a Facultăţii de Litere,Universitatea din Bucureşti. A publicat cronici literare larevistele România literară, Cuvântul. Participă la unproiect de cercetare in cadrul Institutului "G. Călinescu" privindfenomenul literar al anilor '90.In prezent, urmează in anul aldoilea masteratul de "Studii Literare Româneşti".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO