Ziarul de Duminică

Christopher Wool, de la „sex” şi „luv” la „fear”

Christopher Wool, de la „sex” şi „luv” la „fear”/ de Daniel Nicolescu

Christopher Wool, de la „sex” şi „luv” la „fear”

17.02.2011, 23:57 56

Pe la începutul anilor 80, când i se auzea prima oară numele pescena pieţei de artă, Christopher Wool (născut în 1955) practica unsoi de neopop în spirit decorativ, cu pattern-uri monocromeaplicate pe mari suprafeţe albe.

La un moment dat, mergând pe străzile New York-ului, a zărit omaşină albă, nou-nouţă, pe care nişte grafferi (nu, printre ei nuera Basquiat, pentru că, la vremea aceea, haitianul cocheta demultcu gloria şi avea atelierul personal) pictaseră cu spray cuvintele"sex" şi "luv", violând artistic o proprietate. Sub semnul uneiinspiraţii subite, dl Wool a realizat un viol de gradul doi, furândesenţa imaginii din stradă şi mutând-o în pânzele sale. O bunăbucată de vreme a trântit pe panouri albe compoziţii picturale dinlitere. Exclusiv din litere. Au rezultat lucrări cărora, dacă leştii titlul, le poţi repede compune în minte şi înfăţişareaplastică: "Run Dog Run", "Sell the House, Sell the Car, Sell theKids" (foto 2) sau mult comentatul "Fear" (foto 1). De fapt, celemai multe duc tautologia cu miros de profunzime până în pânzele(sale) albe: "The harder you look the harder you look" ("Cu cât teuiţi mai bine, cu atât te uiţi mai bine", foto 3).
Glorificat pe dată ca "mare înnoitor", ca agent numărul unu alschimbării în aria unei picturi care, după perioada eroică, îşiepuizase resursele, Wool bate litera cât e caldă şi îşiconsolidează prestigiul. În anii 90, îşi diversifică universul,recurge la multiple alte referinţe din spaţiul muzicii sau filmuluişi, finalmente, ajunge la expresia all-over, abstractă şiminimalist-prenteţioasă (foto 4-5), de o factură cert maiseducătoare (în opinia mea) decât drippings-urile lui JacksonPollock. Începând cu 1998, debarcă pe simezele de la Museum ofContemporary Art din Los Angeles, la Carnegie Museum of Artdin Pittsburgh sau la Kunsthalle Basel din Elveţia.Prima vânzare milionară, în anul 2000, a fost urmarea firească aacestei evoluţii spectaculoase.
Făcând parte din generaţia SoHo a anilor 80, alături deJeffKoons, HaimSteinbach sau Robert Gober, artistulnostru (actualmente reprezentat de galeria mogulului Gagosian, caşi Cy Twombly) a cunoscut o zâmbitoare creştere de cotă de 321% înultimul deceniu. Vârfurile pentru o singură lucrare, înregistratela licitaţii publice, au fost atinse în 2004 (1,5 milioane euro),2006 (circa 3 milioane) şi la începutul lui 2008 (cu aproape 4,2milioane de euro). În intervalul 2008-2009, cifra totală generatăde tablourile sale a fost amputată cu circa 2/3, dar şi-a reveniuluitor în 2010, cu o sumă totală de 5,8 milioane de euro. 2010 afost şi anul recordului personal al artistului - e vorba desprelucrarea "Blue Fool" (foto 6), vândută, pe 11 mai, cu 4,4 milioanede euro, la Christie's New York.
O versiune alb-negru a lui "Fool", cu aceeaşi dată defabricaţie şi aceleaşi dimensiuni, era vândută la Christie's NY cu440.000 de euro (echivalent). Adică, în materie de preţ, cu un zeromai puţin decât varianta albastră, adjudecată anul trecut. Iar înmaterie de substanţă, tot cu două zerouri, cele din mijloculcuvântului FOOL.
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, în 1982, al UniversităţiiBucureşti, Facultatea de filologie, secţia română-portugheză.Redactor principal (şi, începând cu 1991, grafician copertator) laEditura Eminescu, între 1985-2003. Colaborări (cronică literară,cronică plastică, traduceri) la numeroase reviste culturale,începând cu 1974. Redactor şi art-director la diverse publicaţiidin ţară. A semnat mai multe volume de traduceri şi un volum deinterviuri. Din anul 2000 până în 2009 - editor executiv la Ziarulde Duminică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO