Ziarul de Duminică

Contemporanii, ascunşi printre “vechituri”/ de Remus Andrei Ion

Aurel Cojan (1914-2005), "Colectiviştii", ulei pe carton, 53 x 85,5cm, semnat centru jos cu negru, datat (19)62, pe verso înscris în creion. Preţ de pornire: 52.000 lei

Contemporanii, ascunşi printre “vechituri”/ de Remus Andrei Ion

Autor: Remus Andrei Ion

18.04.2011, 23:21 57

Nicio licitaţie fără Nicolae Grigorescu! Artmark adună şisepară, pune titluri şi adaugă noi nume de artişti pe piaţă.Porneşte însă tot de la Grigorescu, ca să ajungă la Graur şiIuliana. Avem o licitaţie de "Postmodernism şi Contemporană", darea este la pachet cu cea de "Art Nouveau şi Romantism". Şi atuncice e de promovat? Câlţia, Piliuţă, Pacea, Chirnoagă (de mii deeuro), cu înaintaşii glorioşi Grigorescu, Ressu, Vermont, Aman,Ştefan Popescu (la vârfuri de cote care se joacă deja pe la suta demii de euro) sau Aurel Vlad, Marian Zidaru, Alexandru Ghildush, IonPacea, Aurel Cojan, Gh. Vânătoru, Ion Bitzan, Spiru Chintilă plusEcaterina Vrană, Iuliana Vâlsan, Francisc Chiuariu. În aceastăacoladă peste generaţii există şi Ion Grigorescu, experimentalistulprin excelenţă, cu litografia din 1975 "Autoportret fumând", plusun "Peisaj expresionist" al lui Horia Bernea... care se vinde înlicitaţia de postimpresionism.

Artmark dedică licitaţii speciale, Goldart vine la fiecaredouă săptămâni cu artişti contemporani, Alis merge doar pe numedeja consacrate, Sălişteanu, Brădean, Chintilă, Nedel, tot bilunar.Mai e de menţionat şi aventura Monavissa, de a promova o licitaţieexclusivă Wanda Sachelarie Vladimirescu, aşa cum alte case nu auîncercat decât la nivelul unor minicolecţii prezentate ca secţiuneaparte dintr-o mare licitaţie (Negreni la Goldart, deexemplu).
Marea lipsă a tuturor tentativelor de a vinde contempornaieste că le lipseşte "povestea", artiştii tineri nu ajung decâtfoarte greu personaje ale peisajului artistic, de obicei abia dupăce se bucură de o anume receptare pe plan internaţional.Cataloagele licitaţiilor sunt prea sărace în informaţii, în textecritice despre artiştii tineri. Ei sunt reprezentaţi doar delucrări şi de evaluarea pe care o primeşte fiecare lucrare. Acum,partea interesantă este că Artmark vrea deja să liciteze de la1.000 de euro în sus şi bine face! Goldart deja are vânzăriconstante: Iustinian Scărlătescu (n. 1977), Nud, foto-gelatinălichidă şi ulei/ hârtie manuală/ pânză, semnat etc... de exemplu.Dar Ion Grigorescu şi a sa litografie care a rupt ritmul artei prinanii 70 nu are informaţii. Nici pictura Ecaterinei Vrană, "Mă mut",ulei, creion şi, atenţie!, apă minerală pe pânză...
Cum s-ar vedea acum picturile în ulei cu nisip de pe vremuriale lui Ştefan Pelmuş? Dar experimentele coloristice, de materiale,forme şi întâmplări ale lui Forin Ciubotaru, Bernea, Gabrea, Neagupe vremea când îşi spuneau Galus? Ce ar fi rămas din opera lui PaulNeagu dacă nu ajungea în Marea Britanie, de Aurel Cojan dacă nupicta până la urmă pe malurile Senei? Există o serie de lucrăricare coloristic se adună spre acelaşi peisaj estetic: Vânătoru,Pacea, Mirea şi "Natură statică cu mere", "Case roz", "Noapte devară"... Le privim şi cum le aşezăm printre cote şi indici depiaţă? Sau ar fi mai uşor de ales în primul rând după cum neplac?!?
Nu prea ştim să explicăm, să prezentăm, să povestim arta.Pentru o lucrare a lui Brâncuşi se scoate câte un catalog separat,dedicat, cu istoria lucrării, personajele cu care a interacţionat,fotografii istorice, orice informaţie care poate să ridice, săimpună respectiva creaţie. La noi, şi o pagină de internet cu datebiografice pare de cele mai multe ori un efort major de promovare.Artiştii contemporani există, nu se vând cu zeci sau sute de mii deeuro, din păcate, nu aduc comisione radicale, dar nici nu stricăvreo afacere, nu anulează dobânzile la conturile din bancă...Artiştii trebuie să lucreze şi asta şi fac. Să experimenteze dedragul artei, iar cei care îşi asumă postura de negustori de artăau şi obligaţia de a-i promova cum se cuvine. Fără excese, darconstant. Dacă se vinde un Nicolae Grigorescu, toată lumea sare şianunţă un posibil nou record. Dar faptul că se vinde Bernea (dinseria neconvenţională), Ionică Grigorescu - inovator şi acutinstigator la experiment -, Ecaterina Vrană, Aurel Vlad, RomanTolici şi toată pleiada de artişti care ajung de fapt în expoziţiişi licitaţii chiar şi prin lume devine doar anunţ pentru prietenişi cunoscuţi. Un eveniment în lumea atelierelor. Ei bine, cred că,de fapt, fără instigarea colecţionarilor, fără promovare de drag şinu pentru comision, fără să lăsăm undeva deoparte barieracomercială, arta nu se va impune! Trebuie suflet în primul rând,pasiune, chimie şi apoi vor veni şi paralele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO