Ziarul de Duminică

Escală în Curtea Miracolelor

Escală în Curtea Miracolelor
23.06.2010, 15:27 78

La intersecţia Sebastian (cum vii dinspre centru), acolo undeoamenii, în general, îşi scuipă în sân, grăbesc pasul şi o tulescsprinţar înainte, spre Alexandria, Anca Irinciuc a ales s-ocotească la stânga, spre zona crepusculară numită Ferentari, cuZăbrăuţiul lui cu tot. Ceea ce se anunţa a fi o aventură din speciacoborârilor în Infern a devenit, în ochii şi sub penelul artistei,o experienţă revelatoare, o descoperire a geografiilor umanedintr-o curte bucureşteană a miracolelor.

Deşi are o remarcabilă prolificitate în materie de producţiiplastice (fără fixaţii bătrânicioase privind genurile demanifestare şi uneltele folosite), Anca Irinciuc mărturiseşte că nuare suficient timp la dispoziţie pentru a picta, desena, cola câtpofteşte. De ce? Pentru că, pur şi simplu, e confiscată de "job",zice ea dintr-o respiraţie. Mi-am imaginat-o, pe dată, stând înfaţa unei palete grafice, într-o mare firmă de publicitate şitrasând la greu în Photoshop. Nici vorbă, e profesoară de desen înmai sus amintitul Ferentari, are cărui bolgii i-au devenit,treptat, subiect de deambulări melancolice, de meditaţie, deanaliză plastică. E greu de închipuit de ce o persoană de certtalent, dotată nu doar cu fler, ci şi cu arguţie, s-a rătăcitîntr-o profesie neplătită şi într-un loc de muncă situat laconfiniile civilizaţiei. Un răspuns posibil (singurul, alături deacela că e o natură robustă) ar fi că a descins în Capitală venindtocmai de la Botoşani. Adică de acolo unde se agaţă harta Românieiîn cui şi unde experienţa extremelor ţine de cotidian.

Expoziţia ei de azi, Hidden World*, este a şapteapersonală. În maniera de tratare a subiectelor, artista esteconstantă, fără să plictisească. O viziune realistă (de realismmagic, trebuie precizat), cu detalii atent migălite, amestecate cuexpedieri de crochiu, culori apoase, cu o transparenţă parşivă şicontururi blurate, care amintesc de Margareta Sterian. După "Locuricu întâmplări" care descriu viaţa pe moto, după "Pierduţi înspaţiu", care pastişează (cam prea vizibil) personajele sferoideale lui Miodrag Djurici, zis Dado, Anca Irinciuc ne povesteşte acumviaţa în Ferentari, în tot sordidul ei miraculos. Un tablouexponenţial ni se pare acela în care nişte personaje costumate întonul sărbătorilor de iarnă (probabil nişte Irozi, foto 1), agităbastoane şi bălăbănesc nişte capete blănoase. Agresivitatea lorvizibilă a solicitat (în închipuirea autoarei), sosirea trupelor deordine. Scutierii sunt o pavăză simili-raţională menită să ne aperede un inconştient invaziv şi turbulent. O situaţie pur inventată,dar care simulează realul cu abilitate. Insinuând, pe o portiţă"derobée", fantasticul. Personajul favorit, în restul tablourilor,este cerşetorul (foto 2-4), declasatul, victima societăţii. Dormindpe banca din parc, olog cu mâna întinsă, scormonind prin gunoaie,infirm agitând mătănii, şiruri de nevoiaşi rufoşi ţinându-sesimbolic de mână pe drumul spre pierzanie, ca în "Parabola orbilor"a lui Bruegel (foto 5), pacienţi de ospiciu ieşiţi la aer înpijamale (foto 6), fetiţe cu chibrituri, mame cerşind cu copilulîntins în loc de mână. Când intruziunea hazardului şi iraţionaluluinu se fac simţite prin ceea ce se povesteşte, autoarea ne restituiefrisonul lor prin felul în care descrie: pierzând contururile,lăsând culorile să curgă într-o aparentă neglijenţă, poleind cuaburii nedecisului detaliile de decor.

Pentru ca nada realului să pară şi mai convingătoare, artista agăsit de cuviinţă (într-un exces care, mie, mi s-a părut de efectîndoielnic) să completeze prezenţele de pe simeze cu obiecte luatedin lumea pe care o povesteşte: pantofi găuriţi, pet-uri, zdrenţe,cutiuţa de pomană, jurnale mototolite, aşezate toate la poaleletablourilor. Anca Irinciuc este însă suficient de originală (chiaratunci când citează), de puternică, de derutantă ca să mai aibănevoie de astfel de amănunte ieftine. Cum îi spuneam şidomniei-sale, mi-ar plăcea s-o văd în viitorul apropiatprelungindu-şi pasiunea pentru zone defavorizate în Bronx sau înHarlem. Şi fiind plătită pentru ceea ce face cu bani grei, nu dincutia milei cum este în clipa de faţă, ca profesor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO