Ziarul de Duminică

„George Enescu” - jurnal de festival (I). GALERIE FOTO

Andrei Pleşu în deschidere

Fotografii de Grete Tartler

Autor: Grete Tartler

09.09.2011, 00:00 305

Merg la Festivalul George Enescu din 1964. Eram pe atunci elevă de liceu, impresionată, uluită de marile nume a căror muzică n-o puteai asculta, în acele timpuri, decât la radio (nici măcar discurile nu erau accesibile, abia apăruseră pe la Bucureşti pick-up-uri, din care eu am dobândit unul abia când am devenit studentă la Conservator). Îmi amintesc că festivalul acela a început pe 5 septembrie, că am ascultat Mahler, Das Lied der Erde, cu Iordăchescu, şi l-am ascultat pe însuşi Szering, care a cântat Ciaccona de Vitali, Sonata a III-a în Re Major de Brahms, Sonata în re de Prokofiev, o Bagatelă de Scărlătescu, o Nocturnă de Szymanovski, şi a dat vreo 9 bisuri! Venise şi Karajan (care a dirijat o simfonie de Mozart, Neterminata de Schubert şi a V-a de Beethoven) şi a dat ca bis un vals de Strauss, ca tot vienezul; l-am ascultat şi pe André Cluytens, "dar nu se compară". Cum şi noi studiam la orchestra liceului Neterminata , făceam bancuri că mai lipseşte a cincea de Beethoven ca să avem repertoriul lui Karajan!

Recitalul lui Cassado (demn urmaş al lui Casals, născut în 1897 - avea atunci 67 de ani) m-a fericit cu Toccata pentru cello şi pian de Frescobaldi, 7 variaţiuni pe o temă de Mozart de Beethoven, Sonata a doua în Re de Mendessohn Bartholdy. Fiind intrată pe blat, ca tot elevul, am stat în primele rânduri, lângă nişte japonezi de la ambasada lor care arătau ca nişte mumii. (Ulterior, când am ajuns eu însămi să primesc bilete de protocol prin diverse ţări europene, m-am întrebat mereu de ce or fi aşezând gazdele invitaţii la concerte în primele rânduri, unde acustica e cea mai proastă). Colegele mele, pe care le văzusem până atunci numai în uniformă, purtau rochii "midi" (mare "depravare vestică!") şi toate parcă mai crescuseră (da, încercaseră primii pantofi cu toc), iar băieţii, ca să se dea mari, împrumutaseră partiturile generale de pe la Biblioteca Naţională (unde mai mergeam cu toţii să ascultăm "la bandă" diverse, de pildă îmi amintesc că acolo am ascultat pentru prima oară Harold în Italia, căci îl adoram pe Berlioz, ale cărui Memorii tocmai apăruseră la Editura Muzicală) şi urmăreau cu mult respect performanţele dirijorilor - dar şi cu un anumit aer de superioritate (că ăla a dat "o chiflă" - asta, în jargonul nostru, însemna că era "jos" de tot , că suflătorii n-au "intrat" la timp, etc. )

La 1 octombrie au fost anunţaţi laureaţii festivalului, între care Gabriel Amiraş la pian, Varujan Kozighian la vioară şi Marina Krilovici, Viorica Cortez Guguianu, Agata Druzescu la canto; dar şi alte nume de care nu s-a mai ales nimic. Dintre toţi aceştia am mai întâlnit-o ulterior pe Marina Krilovici, care e profesoară de canto la Conservatorul din Atena, are elevi străluciţi (între care şi o româncă, Cellia Costea) şi acum câţiva ani (în 2006 am văzut-o ultima oară) arăta superb, o adevărată regină. Am avut sentimentul clar că degajă armonie, că nimic nu poate merge "strâmb" într-o asemenea existenţă.

Acum, gândindu-mă la acei ani, mi se pare o mare ciudăţenie că în România comunistă de atunci "năşteau asemenea oameni". Şi că veneau să-i ascultăm cei mai importanţi muzicieni ai vremii. De pildă, în 1967 l-am ascultat pe însuşi Stokovski: la cei 84 de ani pe care-i avea atunci, mi se părea un adevărat vultur; frunte teşită, prelungită de o chelie cu franjuri alb-argintii, tunşi drept la spate; nasul proeminent, arcuit, mergând păsăreşte în continuarea frunţii; expresie avântată şi vie; ochi scăpărători, muşchi încordaţi, vitalitate romantică. Totuşi bea uneori apă ca un bătrânel tacticos. Bach-ul nu mi s-a părut prea Bach, dar în faţa unor astfel de sonorităţi noi şi a unei asemenea orchestraţii nu era loc de comentarii. Idem, a VIII-a de Beethoven ( interpretată destul de ciudat - partea a doua cu tema expusă în mezzoforte n-o concepeam, dar apoi un pianissimo cum n-a mai scos orchestra Radio neam de neamul ei te îmblânzea şi te muia de tot). La Petruşka (lasă moartea de om pe un cvintolet al trompetelor, terţa falsă şi faptul că din patru trompetişti cântau doi!) s-a observat că merge dulcele romantism (care pe clasici îi zahariseşte), al cărui apogeu fu uvertura Kovanscina de Mussorgski (flacără sub dantelărie). Poate că îmi amintea frumuseţea de vultur în libertatea înălţimilor cum mi-aş fi dorit să arate - la mintea mea de atunci, de adolescentă - un iubit ideal.

***

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO