Ziarul de Duminică

TOPGALERII/ Cum era să-mi rup gâtul de dragul artei publicitare

TOPGALERII/ Cum era să-mi rup gâtul de dragul artei publicitare
21.04.2010, 14:57 25
Judecându-l cu unităţile demăsură din lumea publicitaţii, unde totul se mişcă uluitor derepede, unde o reclamă are termen de garanţie limitat şi devineistorie peste noapte, Festivalul AdPrint este o instituţievenerabilă. Iniţiat in 1998 ca un proiect local pentru industria depublicitate româneasca, AdPrint a devenit, in organizarea MilleniumCommunications, un festival european de talie, care adună anualreprezentanţi de succes ai publicităţii mondiale (in calitate departicipanţi, de vorbitori sau de membri ai juriului). Desfăşuratla ultimele sale ediţii in Braşov, dar mutat, din pricina crizei şispre regretul gazdei de la poalele Tâmpei (care deplânge faptul căera singurul eveniment de advertising din oraş), in Bucureşti,Festivalul şi a expus lucrările, pentru publicul larg, pe un suportneconvenţional: gardul ce inconjoară Muzeul Naţional de Artă alRomâniei. O simeză improvizată, dar deosebit de ofertantă şi decongruentă cu spiritul democratic al advertising-ului. Lucrările aufost evaluate anul acesta de un juriu internaţional compus dinşapte echipe de creaţie şi a fost prezidat de Brian Fraser(Executive Creative Director, McCann Erickson Londra). Din echipade evaluare au mai făcut parte Colin Nimick (OgilvyOne Londra),Jens Mortier & Philippe De Ceuster (Mortierbrigade Bruxelles),Christian Bunyan & Jennifer Skupin (KesselsKramer Amsterdam),Alex Martinez (JWT Barcelona), Fernando Codina (SantaMartaBarcelona), Chris Garbutt & Nick Hine (Ogilvy Paris), EnricoDorizza & Milos Obradovic (Leo Burnett Milano), Stefan Schulte& Ludwig Berndl (DDB Berlin).
Manifestarea se străduieşte (incele 3 secţiuni ale sale: AdPrint Outdoor & Poster, AdPrintPress & Magazine, Ad Print Unconventional Media) să facăsensibilă ideea că meritul pentru o realizarea unei reclame (incazul nostru, exclusiv pe suport printat) aparţine unei colaborări,unei echipe creative. Tot aşa, juriul care recompensează lucrărileacestor echipe este, la rândul său, alcătuit din echipe dedecidenţi, iar nu din indivzi. Organizatorii o spun fără inconjur:"Intreaga filosofie a Festivalului subliniază corelarea dintrenişte oameni care par să lucreze cu un singur creier." Comentariilebăşcălioase pe seama acestei formulări ar trebui date la o parte,nu de alta, dar creierul de care este vorba e uriaş şi funcţioneazăca un server. Iar performanţele lui sunt sclipitoare: umor, tonus,accesibilitate, imaginaţie fără frontiere, eficacitate insimplitate. Nu in ultimul rând - inovaţie (şi, desigur, talent) inprivinţa tehnicilor de ambalare a ideii, care merg de la uneltelecaricaturii la cele ale graficii de şevalet, de la suprafeţele cuaparenţe picturale la desenul nervos, minimalist, totul trecut prinmaşinăria sfântului Adobe Photoshop. Fiecare lucrare expusă pegardurile MNAR este un spectacol al inteligenţei şi al vioiciuniigândului, al fervorii creative şi al luptei la baionetă cu ideileconvenţionale. Dovada prospeţimii lor şi a impactului pe care ilprovoacă este insăşi reacţia publicului. Nu am intâlnit trecătorcare să nu zăbovească minute bune in faţa câte unei astfel de"pozne" publicitare şi care să nu plece satisfăcut, cu un zâmbetlarg, lăţit pe toată faţa. O bună dovadă că arta mai poate săcoboare in stradă, să-i adune laolaltă nu doar creatori, ci şi peadmiratorii lor, să se demuzeifice şi să suscite interesulcontemporanilor noştri grăbiţi sau anxioşi din pricinacrizei.

O remarcă anecdotică de final, alcărei diapazon incă imi stârneşte un hohot involuntar şi măbinedispune, pentru că vorbeşte despre lumea coincidenţelor zglobiurelativizante pe care Ad-ul poate să le suscite. Mă aflam in faţaunei serii de trei print-uri dedicate unei celebre mărci deautomobile. Textul uneia dintre ele ("Mercedes Benz pay attentionto everything) era suprapus peste o imagine nocturnă de stradă,având in prim-plan un semn triunghiular de circulaţie de tip"Atenţie!" (margini roşii, interior alb, foto 17) in care eradesenată o muscă. Absorbit de mesaj, m-am prăvălit intr-o groapădispusă abil pe trotuar (foto 18) de creativii Primărieibucureştene. Chiar aşa: "Pay attention to everything!"

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO