Ziarul de Duminică

Treisprezece ore să cunoşti Africa de Sud/ de Stelian Ţurlea

Treisprezece ore să cunoşti Africa de Sud/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea

20.01.2012, 00:05 108

"Eroii lui sunt perfect integraţi în noua Africă de Sud, unde loialitatea şi credinţa trebuie puse întotdeauna sub semnul întrebării." - Financial Times. "Parte roman poliţist, parte istorie socială în Africa de Sud postapartheid - un amestec palpitant, condimentat cu accente de cruzime şi de justiţie în stare brută" - People.E vorba despre un roman nominalizat la Premiul Dagger International 2010, care a obţinut Le Grand Prix de Littérature Policièreşi a fost publicat în 21 de ţări*). Autorul este Deon Meyer, un scriitor din Africa de Sud, care a fost reporter, copywriter, director de creaţie, a scris prima carte la paisprezece ani, şi-a publicat primul roman în 1994, iar în ianuarie 2008 şi-a părăsit postul de consultant pe probleme de strategie pentru a se consacra scrisului. Romanul de faţă s-a aflat pe lista celor mai bune cincizeci de cărţi de citit în vara lui 2011, alcătuită de publicaţia britanică The Independent.

În paralel, detectivul Benny Griessel şi echipa lui trebuie să soluţioneze în mai puţin de o jumătate de zi două crime - asasinarea oribilă a unei turiste americane şi împuşcarea unui director de casă de înregistrări - şi să o salveze de la o moarte la fel de sigură pe prietena turistei, o fată care reuşeşte să fugă şi să se ascundă de un grup de tineri bine dotaţi.

"Fata era întinsă pe burtă, cu capul răsucit spre partea opusă străzii. Părul ei blond era tuns foarte scurt. Pe spinare avea două tăieturi scurte, orizontale, care se prelungeau până spre omoplaţi . Dar nu ele fuseseră cauza morţii, ci rana enormă de pe gât, suficient de adâncă pentru a scoate la iveală esofagul. Faţa şi trunchiul zăceau cufundate în o baltă mare de sânge. Mirosul de moarte se instalase deja, amar precum arama.
- Iisuse, a mârâit Griessel, simţind cum teama şi repulsia cresc în el şi forţându-se să respire încet şi cât mai firesc, aşa cum îl învăţase doctorul Barkhuizen. Trebuia să se distanţeze, să nu pună nimic la inimă. A închis ochii preţ de o clipă. Apoi i-a deschis şi a privit în sus spre copaci. Se străduia să gândească obiectiv, dar tocmai văzuse un mod îngrozitor de a muri. Iar mintea i se învârtea, recreând scena aşa cum se întâmplase, cuţitul care se înălţase strălucitor în aer şi coborâse, tăind adânc în ţesuturi.
S-a ridicat repede, prefăcându-se că se uită în jur. «Echipa la bine şi la rău» părea cufundată într-o dispută, aşa cum îi era obiceiul. A încercat să tragă cu urechea.
Dumnezeule, fata era atât de tânără! Optsprezece, poate nouăsprezece ani.
Cât de nebun poţi fi ca să tai gâtul unui copil în asemenea hal? Cât de pervers!?"

Deon Meyer e un profesionist. Comentariile sale sunt laconice, dar imaginea socială e pregnantă. Africa de Sud se desfăşoară în faţa ochilor ca o tapiserie, cu mentalităţi rămase încă dinaintea preşedinţiei lui Mandela, cu conflicte tribale şi corupţie înspăimântătoare. Personajele sunt memorabile, acţiunea are tensiune. Detectivul e un personaj imperfect, de aceea credibil - încearcă să se lase de alcool, a fost părăsit de nevastă, dar speră încă s-o vadă revenind într-o bună zi. Autorul are un extraordinar talent pentru suspans.

*) Deon Meyer - Treisprezece ore. Editura Litera. Traducere din limba engleză de Carmen Ion

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO