Ziarul de Duminică

Un belgian din Occident in Occident

Un belgian din Occident in Occident
16.05.2008, 22:34 25

Galeria "Occident" a artistului Mircea Deaca ne-a obisnuit deja cu surprizele placute. Dupa expozitia din iarna a proprietarului si, apoi, a celor mai talentati elevi de la Liceul "Tonitza", iata ca institutia ne surprinde din nou. De asta data, cu un nume pentru noi exotic. Pentru ca, oricate s-ar spune despre emanciparea mentalitatilor provinciale romanesti, un belgian din Occident ramane, totusi, o emblema a exotismului. Inerenta comoditate a perceptiei. Altminteri, oaspetele lui Mircea Deaca este o prezenta tonifianta, nu doar prin ceea ce francezii numesc "maintien" (marcat de un soi de boema manierista, de la statura bine implinita, insa agila, si politicoasa, dar emotiva, pana la parul lung prins in coada, la spate!). Ci si, lucrul cel mai important, prin personalitatea sa.
Roger Dewint* este un artist complet dat de spatiul valon, membru al Academiei Libere din Belgia, profesor onorific de gravura la Academia Regala de Arte Frumoase din Bruxelles, consultant pentru achizitii de gravura la Mindener Museum din Minden (Germania), membru fondator al Muzeului din Tuzla, editor de albume si carti de arta in Belgia si Franta. Totodata, onorat de premii nationale si internationale, precum si expozant in peste 40 de "personale" deschise in numeroase centre de cultura, de la Bruxelles, Leipzig, Chicago si Praga, pana la San Francisco, Miami, Skopje si Lima. Deci, cum am spune intr-un limbaj mai dambovitean, un durduliu al artelor. A carui valoare este recunoscuta peste tot in lume. Din acest punct de vedere, organizatorilor, Mircea Deaca si Delegatia Valona la Bucuresti, li s-a facut mila de noi. E o reparatie morala. Sau, cum spune undeva Sadoveanu, ne-au izbavit de nestiinta.
Gravurile lui Roger Dewint nu au inversunarea de alb-negru, precizia caligrafica si tragismul unui imobilism rece, caracteristici ce insotesc, de regula, prejudecata privind gravura. Pur si simplu, ele nu se pliaza pe temperamentul artistului. Inteligenta lui versatila, spiritul polemic si histrionismul contrariant se citesc mai bine in cromatica. Doar culorile si inventivitatea grafica pot aglutina aceste repere. Iar din pasta aceasta se iese greu. De aceea, fiecare tablou este o performanta in sine a decelarii legilor gravurii intelectualizate, pe care le promulga Roger Dewint. Desantarea uluitoare a detaliilor (Oiseau, Poisson sau Le jardin). Onirismul usor pervers (Arbres surveilles, Tempete de sable sau Reve d'envol). Ironia parsiva (Haut le coeur, Ni vu, ni connu sau Serein). Cinismul apoftegmatic (Le Parfum sau Chapeau). Iar, cu atat mai pregnante sunt aceste siaje, cu cat artistul nu s-a putut abtine si a aranjat tablourile intr-o succesiune vicleana. De la naturi statice, filigranate si nervoase, aluneca usor, trecand prin forme incipiente de epic al virtualului, spre naratiunea influenta. Ajungand, in final, pe punctul de a caricaturiza subtil, sprijinindu-se pe un text spumos si sagace.
O rugaminte. Mai vino pe la noi, Roger Dewint! Daca nu, venim noi la tine!
Roger Dewint, gravura, Galeria Occident
amza_sebastian@yahoo.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO